pátek 22. prosince 2023

Jubilejní výstava betlémů v Klementinu

 Vánoční trhy jsem letos nezvládla (první pokus projít trhy na Staroměstském náměstí jsem vzdala, protože tam na mne bylo moc lidí, ke druhému už nedošlo), takže jsem si nakonec vánoční atmosféru trochu vytvořila na výstavě. Nahrál mi fakt, že jsem v tomto týdnu měla jednání jen asi deset minut  od Klementina, kde se výstava koná, a že to jednání neskončilo tak  pozdě jako to minulé. Měla jsem tedy časový prostor se  cestou z jednání  v Klementinu stihla stavit. Tak jestli chcete, pojďte se na pár betlémů podívat se mnou.



Výstava se koná k 800. výročí postavení první betlémské scény Františkem z Assisi v r. 1223.  Proto označení "jublejní". A jako místo výstavy bylo Klementinum zvoleno pro, že právě tady byl vstaven první betlém v Čechách - v r. 1562 (a podobná výstava se tu konala i před 100 lety). Výstavu zajišťoval Spolek českých betlemářů (ze sbírek jeho členů pocházela většina vystavených betlémů) a Muzeum českých Vánoc v Ořechu  u Prahy (vůbec jsem netušila, že toto muzeum existuje). Na výstavu bylo vybráno celkem 45 betlémů, představující betlémy z různých materiálů i v různých provedeních.  K vidění tak jsou betlémy vyřezávané, malované na skle, vyšívané, papírové, keramické....















Jubilejní betlém byl vytvořen přímo pro tuto výstavu a podílelo se na něm 31 řezbářů a jeden výtvarník. Betlém, který tvůrci zasadili do kulis pražské Kampy, má celkem 159 postav, z nich některé se pohybují (stejně jako třeba kolo na Čertovce)

Pokud byste se chtěli jít na výstavu  podívat - třeba v rámci vánoční procházky, tak výstava  je otevřená až do 7. ledna 2024  (kromě 24. a 25. 12. 2023) od 10 do 18 hodin. Vstup je vchodem z Mariánského náměstí. Vstupné je 120 Kč za dospělého (seniorské 100 Kč, dětské a studentské 60 Kč).


28 komentářů:

  1. Krásná výstava.
    Přeji poklidné sváteční dny.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, bylo to takové příjemné malé předvánoční zastavení a vydechnutí :).
      Krásný poslední předvánoční den

      Vymazat
  2. Stáňo zdravím, takové výstavy mám moc ráda. Za svůj život už jsem nějaké betlémy taky vytvořila - z keramiky, vystřihovaný, z kukuřičného šustí, z perníku. Přeju Ti hezké Vánoce s nejbližšími. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, byla jsem ráda, že mi na výstavu vyšel čas...
      Hezké sváteční dny

      Vymazat
  3. Milá Stáňo, velmi lákavá výstava, už jsem lanařila dva kamarády, jenže víme, že v těsné blízkosti je FF.
    Měj krásný dnešní den. Ať se nákup vydaří a salát taky. ☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, já tam byla ještě před tragédií na FF, ale myslím, že FF a okolí nejsou teď nebezpečné místo, jen smutné.
      Krásné sváteční dny

      Vymazat
  4. To je moc pěkná alternativa trhů :).

    OdpovědětVymazat
  5. Taková výstava, ta k adventu patří. Děkuji, že si nás vzala sebou, Stáňo. V Klementinu jsme před hodně lety viděli renesanční betlém myslím z Florencie...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, byla jsem ráda, že jsem ji stihla - ona adventní doba v současnosti je víc o spěchu než o rozjímání... I proto jsem ráda trochu zpomalila.
      Hezké dny

      Vymazat
  6. Ty jsou krásné! Výstavu betlémů jsem viděla jen jednou, vyráběly je děti ze školy a některé byly vážně povedené.
    Přeji ti krásné a pohodové svátky vánoční! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hezká výstava.
      Krásné vánoční svátky i tobě

      Vymazat
  7. Stáňo, návštěva Klementina byla v plánu loni, nestihli jsme. Letos se nedostaneme, tak snad příští rok. Děkuji za pěkné fotky, opravdu adventní výstava.
    Přeji ti klidný zbytek adventu a pěkné vánoční svátky.
    Z Moravy zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, já už taky měla pocit, že to nestíhám, ale pak neplánovaně skončilo jedno jednání (které bylo jen přes řeku) dřív, než jsem počítala, tak jsem to využila.
      Krásné svátky i tobě

      Vymazat
  8. Nádherná výstava.Betlémy mám ráda.Vždy v prosinci jsme objížděli venkovní.Letos jsme viděli jenom
    jeden.Deštivé počasí nás odradilo.U nás až na dva dny pořád prší.
    Stáňo,měj hezké Vánoce a šťastný rok 2024,hlavně ve zdraví

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, u nás dneska střídavě lilo a padal sníh s deštěm a bylo nepříjemně lezavo. Výstava se mi moc líbila.
      Hezké svátky i tobě

      Vymazat
  9. moc hezké..a přeji šťastné a veselé...Sv.

    OdpovědětVymazat
  10. Stáni, výstavy betlémů jsou vždycky krásné. Klidné svátky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem dávno na žádné nebyla, tak jsem si to užila.
      Hezké svátky, Marti

      Vymazat
  11. Marcela - Nordic Passion24. prosince 2023 v 9:38

    Ja jsem letos moc betlemu nepotkala, takze dekuji. hezky Stedry den.M.

    OdpovědětVymazat
  12. to je krása :) u nás bývá výstava betlémů také, dokonce tam dáváme i my svůj exemplář :) jen letos se tam nepodíváme kvůli zdraví :(

    OdpovědětVymazat
  13. Ahojky,
    Dříve jsem chodila na výstavy betlémů u nás v Příbrami, byly vždy moc pěkné.
    Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já někde zahlédla, že je výstava betlémů v Hornickém muzeu, ale mají o víkendech zavřeno, tak se tam nedostanu. Jinak by to byl hezký výlet na sobotu - manžel má něco s kyčlem, tak to není na žádné velké výšlapy a plánujeme spíš něco prohlídkového (jenže většina zámků je teď zavřená :( )
      Hezký den

      Vymazat
  14. Zajímavé provedení betlémů, některé jsou velmi originální!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výstava se mi líbila a bylo to takové příjemné zastavení v předvánočním čase

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)