úterý 19. prosince 2023

Robert Bryndza - Tíživé ticho

 Knihy Roberta Bryndzy patří k bestsellerům mezi detektivními romány a já už přečetla všechny knihy jak z řady s Eriko Fosterovou, tak z řady s Kate Marshallovou. Byla jsem proto ráda, když se na knižním trhu objevila jeho další novinka a já měla možnost ji získat v rámci spolupráce s nakladatelstvím Grada. 



Maggie je úspěšná, své práci zcela oddaná, lékařka na traumatologii a žije spokojený život se svým manželem Willem, který, ač je vystudovaný lékař, se věnuje designu. Její poklidný život skončí ve chvíli, kdy k ní na traumatologii přivezou postřeleného muže a ona zjistí, že je to právě její manžel. Ten na následky střelné rány zemře a Maggie se musí vyrovnat nejen s jeho smrtí, ale i s tím, že podle policie Will spáchal sebevraždu, čemuž se Maggie zdráhá uvěřit.   Odjíždí na malý chorvatský ostrov Tišina, kde měli s manželem prázdninovou vilu a právě tam ji zastihne dopis - dopis, který její manžel napsal před šest lety s tím, že má být Maggi zaslán v případě jeho smrti. Z dopisu vyplývá, že manžel se kdysi zapletl a potvrzuje to její podezření, že s jeho smrtí to mohlo být úplně jinak. Navíc se ve vile začnou dít divné věci - slyší, jak se po domě někdo pohybuje, pak zpozoruje vetřelce prohledávajícího dům a málem přijde o život pod krycí plachtou bazénu. Maggie se ze všech sil snaží zjistit, co za vším vězí a stále více to vypadá, že v pozadí stojí někdo mocný a v ohrožení je i její život i život těch, kdo se jí snaží pomoci ...


Tato kniha nepatří do žádné z autorových sérií a není to ani klasická detektivka - pachatele nám autor odhalí někde v polovině knihy. Sám autor ho označuje jako psychothriller. Je psán v ich formě z pohledu Maggie, která se musí  yyrovnat se skutečností, že svého manžela vlastně tak dobře neznala, že před ní měl tajemství, navíc tajemství, která jak se zdá, ji mohou ohrozit. Sledujeme její pocity ohrožení i dobrodružné pátrání po manželově tajemství a nakonec i útěk z ostrova, kde se necítí bezpečná. Příběh podle mého není tolik akční jako třeba knihy s Erikou, větší roli tu hrají myšlenky a úvahy hlavní protagonistky. Ale v některých případech umí navodit ponurou atmosféru ostrova, který je v podzimních plískanicích  mimo sezónu téměř opuštěný i vily, kde se Maggii dějí divné věci...


Musím říci, že knihy s Erikou nebo Kate se mi líbily víc a na některých místech mi přišla zápletka trochu přitažená za vlasy a jednání Williho i Maggie malinko nelogické, ale kniha má napětí a místy i docela dobře vystiženou atmosféru, kdy se budete buď bát spolu s Maggie nebo o ni. Takže myslím, že špatný tenhle autorův úkrok stranou od jeho předchozích sérií určitě není. 
Za zaslání knihy děkuji nakladatelství Grada, na jehož e-shopu si knihu můžete koupit.


Anotace
Maggie je úspěšnou lékařkou a s manželem Willem žijí přesně takový život, jaký si vysnili. Jednoho dne však k ní do nemocnice přivezou postřeleného muže v povědomém oblečení. Maggiin život se nejprve zastaví a pak obrátí naruby. Přes všechnu snahu se Willa nepodaří zachránit a Maggie je přesvědčená, že se stal obětí vloupání. Policejní zpráva zní ale jasně: spoušť stiskl Will sám. Maggie je zdrcená žalem i sžíravými otázkami. Její manžel nebyl sebevrah. Měl toho tolik, pro co žít. Po pohřbu odjíždí Maggie do jejich prázdninového domu na malém chorvatském ostrově, aby unikla realitě. Jenže realita ji dostihne i na opuštěném místě a je mnohem temnější, než čekala. Vše odstartuje dopis, který jí Will napsal pro případ své smrti a jenž obsahuje indicie odhalující děsivé tajemství. Jak si Maggie skládá střípky dohromady, zjišťuje, že Willova smrt je spojena s někým z jeho minulosti... S někým, kdo udělá vše pro to, aby umlčel i ji.
Vydalo nakl. Cosmopolis v r. 2023, překlad K. Elisová, 

23 komentářů:

  1. Čekám jí pod stromečkem. Předešlé se mi líbily. Hezký den. J

    OdpovědětVymazat
  2. Stáni, díky za další knižní recenzi. Měj klidné dny.

    OdpovědětVymazat
  3. Díky,ráda se po knize podívám.
    Stáňo,hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. Tíživé ticho, to jsem měla včera, když se můj pracovní program a plán né mou vinou naprosto rozpadl...
    Stáňo, děkuji za recenzi a přeji klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak doufám, že dnes už všechno zas běží jako na drátkách ;-)
      Klidné dny

      Vymazat
  5. Dnes jdu do knihovny, tak se poptám. Čtu Bryndzu ráda.
    Měj klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já Bryndzu "objevila" docela pozdě, ale taky jsem si ho oblíbila.

      Vymazat
  6. Bryndzu čtu ráda, ale už mám dost skluz, jak tak pozoruji 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilono, já mám takhle skluz u Lisy Regan i Angely Marsons. Bryndzu jsem si objevila dávno poté, co se jeho knížky staly bestsellery, ale už jsem ho stihla dočíst.
      Hezké předvánoční dny

      Vymazat
  7. Na tuhle knihu se velmi těším. Jen letos už to nestihnu - touhle dobou na čtení moc času není. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, já docela čtu i teď (ale zas málo spím ;-)).

      Vymazat
  8. snad ji najdu pod stromečkem...Sv.

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj, já pořád od Bryndzy četla akorát Dívku v ledu :( jsem hrozná :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, já Bryndzu "objevila" v době, kdy už mu taky vyšlo snad 5 knih.

      Vymazat
  10. Ahojky,
    Taky jsem ji četla a shoduji se s tebou.
    Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Kamarádka mi také půjčila jednu knihu od Bryndzy, ale ještě jsem se k ní nedostala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já sice Bryndzu objevila docela pozdě, ale jeho detektivky už jsem stačila přečíst všechny :)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)