úterý 23. ledna 2024

Rozhledna Doubravka

 Díky knížce Rozhledny České republiky, kterou jsem dostala v práci od kolegů, jsem objevila, že na kraji Prahy je poměrně nová rozhledna (je otevřená od r. 2018). Byla postavena na návrší Horka kousek od Kyjského rybníka podle návrhu Martina Rajniše a tvoří ji tubus se schody obklopený třemi sloupy z akátového dřeva. Na vrchol vede 98 schodů.



Jako výchozí bod výletu jsme zvolili Kyje, kam od nás jede přímý autobus.  Ještě než jsme vyrazili směr rozhledna, došli jsme okouknout kostel sv. Bartoloměje.   Byl založen už v polovině 13. stol. a je vystavěn v pozdně románském slohu z neomítnutých pískovcových kvádrů.  Interiér nebyl přístupný ani se do něj nedalo nahlédnout skrz mříž. 





Od kostele jsme pak šli ulicí Hodějovskou, přešli po můstku Rokytku a pokračovali dál k rozhledně (u můstku je směrovka a pak už se zabloudit myslím nedá). Z rozhledny kruhový výhled na Prahu - vidět jsou  Kyje, Kyjský rybník, sídliště Černý Most, Hloubětín (a taky spalovna Malešice).








Dál jsme pokračovali na konec lesíku a odtud polní cestou na východ kolem rybníku Pískovna k Nejmenší pražské rozhledně, což je vyhlídková plošina  se sedmi schody (takže je jasné, že výhled je odtud jen na okolní park). Kousek od vyhlídkové plošiny je jakýsi mini geologický park, kde jsou   vystaveny vzorky horniny. Pak už jsme jen sešli  do Dolních Počernic na autobus.






A praktické poznámky na závěr? Rozhledna je dobře přístupná MHD - buď z Kyjí, kam jede autobus, nebo od metra Rajská zahrada, v Kyjí se v okolí kostela dá myslím i bez problémů zaparkovat.  Rozhledna je celoročně  přístupná zcela volně a zdarma. Jen teď v zimě to chtělo lézt nahoru opatrně - na schodech byly namrzlé zbytky sněhu.  Možnosti občerstvení jsme netestovali, ale všimla jsem si restaurace proti kostelu v Kyjích a v Dolních Počernicích jsme taky viděli směrovky k restauracím.
Celá trasa měla necelé 4 km a i když vede na rozhlednu (dokonce na dvě), tak je v podstatě bez převýšení (42 výškových metrů se za převýšení považovat nedá)



34 komentářů:

  1. Stáňo, děkuji za tip, tyhle konce Prahy skutečně neznám... Líbí se mi jak kostel tak ta rozhledna.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, oboje jsou zajímavé stavby. Jinak tyhle končiny taky moc znám :)
      Hezký den

      Vymazat
  2. Moc krásný výlet a už jsem si zapsala,až budeme u sestry.Líbí se mi rozhledny i kostel.
    Dokonce bych na Doubravku vylezla,není otevřená.
    Krásně jsi vše nafotila.Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, já zatím vylezla na všechny rozhledny, co jsme na výletech potkali :), i když tedy z výšek mám dost respekt.
      Hezký den

      Vymazat
  3. Pěkný výlet jste si udělali. Zajímavá rozhledna, můj manžel ze zdola by mi jen mával (nesnáší výšky :-) ), ale já bych na ni určitě vystoupala. Líbí se mi i ten kostel- škoda, že se nadalo nakouknout dovnitř.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, to, že se do kostela nedalo nakouknout, to mne mrzelo taky.
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. Krásná rozhledna, moc hezké fotky.

    OdpovědětVymazat
  5. zajímavá rozhledna :) nejsem si vědoma, že bych někde zahlédla její fotky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je ta rozhledna poměrně nová, takže není nejspíš tolik známá (já ji taky objevila až díky knížce - a to je od nás půl hodinky busem)

      Vymazat
  6. Byla jsem tam před rokem díky stejné knize asi, parádní výlet. Mám ráda stupně schodů, na které někdo přispěje. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, ty dárcovské schody jsem viděla už navíc rozhlednách, baví mne číst, co tam kdo nechal napsat :).
      Hezký den

      Vymazat
  7. Stáňo to jsi měla pěkný výlet, líbí se mě kostel. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, kostel je moc pěkný, mám tyhle pozdně románské nebo raně gotické neomítnuté stavby ráda.
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Zajímavá stavba. Díky za další tip na výlet.

    OdpovědětVymazat
  9. Stáni, zajímavá rozhledna a díky za reportáž z dalšího výletu. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Stáni,
    díky za tip, já jsem na rozhledně už dlouho nebyla a tyto dvě se mi moc líbí.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my máme rozhledny rádi, takže si je i vybíráme jako cíl výletu. Loni jsme byli tak na pěti nebo šesti (když počítám i kostelní věže)
      Hezký den

      Vymazat
  11. Rozhledna je pěkná, ale tyhle končiny jsou pro mě španělská vesnice. Já měla od mala skoro na dohled jinou. Tu Petřínskou ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, Petřínskou rozhlednu mám na dohled z práce :D. Jinak Kyje jsou pro mne taky dost neznámé končiny ;-)
      Hezký den

      Vymazat
  12. Stáňo, musím přiznat, že v těchto místech jsem snad nikdy nebyla. Určitě by to bylo jedno pěkně prožité odpoledne, musím si to naplánovat, díky za tip. Měj se hezky, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to příjemná procházka a místo je dobře dostupné. Na rozhlednu se dá jít i od stanice metra Rajská zahrada.
      Hezký den

      Vymazat
  13. Stáňo, rozhlednu jsem viděla v nějakém pořadu v TV a je to opravdu pozoruhodná stavba.
    Měj pěkný nadcházející víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, nám se taky líbila. A procházka k ní byla tak akorát na manželovu bolavou kyčel.
      Měj se hezky

      Vymazat
  14. Ahoj Stáňo, jj tady o té rozhledně vím, jen se obávám, že by to bylo nad mé síly, výšky jsou můj nepřítel.Ale krásný výlet, i takto po Praze a ne v centru, jste měli. ♥♥ Krásný pátek přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, tak tu Nejmenší rozhlednu v Praze u Dolních Počernic bys dala určitě :D. Ale ani ta Doubravka by asi nebyla problém - já mám z výšek taky respekt, ale tam fakt nehrozí, že by člověk spadl ;-)

      Vymazat
  15. Rzohledna má velmi zajímavý a poutavý tvar!

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)