neděle 7. ledna 2024

Kouřim

Kouřim bývala jedním z nejvýznamnějších královských měst. Založil ji pravděpodobně Přemysl Otakar II v polovině 13. století nedaleko zaniklého hradiště Stará Kouřim.  Rozkvět města trval až do začátku 17. století, kdy bylo město v době třicetileté války téměř zničeno. Vzhledem k tomu, že se v 19. století město ocitlo mimo hlavní dopravní tepny, nerozvinul se tu průmysl a to zřejmě byl důvod, proč se zde zachovala řada památek - třeba městské hradby, zvonice nebo kostel. sv. Štěpána.



My jsme do Kouřimi zajeli, když jsme byli ve skanzenu, který je kousek od města (článek bude). Nakonec jsme jen obešli kostel sv. Štěpána. Jde o baziliku z konce 13. stol., v jejíž stavbě se prolíná románský a gotický sloh a která spolu se zvonicí tvoří dominantu náměstí i celého města. Pak ale začalo pršet, takže na další prohlídku města nebyl moc prostor. Nicméně kostel sv. Štěpána je moc hezká stavba, takže jsem tu pár fotek cvakla. 










Na závěr musím konstatoval, že Kouřim není mimo sezónu příliš turisticky přívětivé město - kostel, muzeum i zvonice nejsou v zimě přístupné (otvírají až se začátkem dubna) a na náměstí jsme nenašli ani nějakou kavárničku (objevili jsme jen otevřenou pizzérii, kde měli  jeden poslední dortík). Ale plánujeme se vrátit - kostel bych ráda viděla zevnitř, ráda bych vylezla na zvonici i obešla zbytky městských hradeb.

32 komentářů:

  1. Stáňo, v Kouřimi jsem se zastavili v září, chtěli jsme po letech do skanzenu, ale byla tam nějaká akce a i navečer v neděli bylo parkoviště nacvakané, tak jsme to vzdali.
    Náměstí vypadá malebně, ale ani v tom září se tam nedala koupit zmrzlina či v klidu vypít káva. Škoda...
    Přeji příjemné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak skanzen byl v této roční době naopak velmi příjemný - lidí pomálu, na parkovišti volno. Ale možnost občerstvení mne fakt zklamala, stejně jako to, že není otevřené ani muzeum.
      Hezký den

      Vymazat
  2. Kostel se mi líbí. Dávné věky nezapře.
    Prima fotky !
    Měj pěkné pondělní odpoledne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, mně se ten kostel taky moc líbil - tyhle stavby z přelomu románského slohu a gotiky mají svébytné kouzlo.
      Hezký den

      Vymazat
  3. Člověk najednou zjistí, v kolikati městech vlastně vůbec nebyl. Zajímavé město s historií. Jen škoda, že jste nenašli místo, kam si zajít na něco dobrého.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, taky si při čtení jiných blogů říkám, že tam a tam bych se chtěla určitě podívat. A pak si uvědomím, že se to snad ani nedá stihnout (zvlášť, když máme na krku ještě chalupu).
      Hezký den

      Vymazat
  4. kostel mi hodně připomíná Kutnou Horu :) vypadá to moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostel je opravdu moc pěkný, mně připomněl baziliku v Tismicích, kde jsme byli loni na začátku roku.
      Hezký den

      Vymazat
  5. Ahoj Stáňo i mě se líbí kostel, nikdy jsem tam nebyla. Měj se fajn, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, kostel se mi moc líbil a ráda bych se podívala i dovnitř.
      Hezký den

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. Je to takové malebné městečko. MMCh - natáčel se tam seriál Bylo nás pět.

      Vymazat
  7. Milá Stáňo, velmi pěkný kostel sv. Štěpána. Město je sice malé, ale zajímavé, v tur. sezónu jistě i více "otevřené". Krásné lednové dny přeji. ☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, já se tam právě chci ještě vrátit až budou otevřené památky.
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Kostel je opravdu parádní! Já jsem měla jeden čas problém Kouřim - Kuřim. Obojí totiž bylo tak nějak mimo naše trasy po kterých jsme jezdili buď na chalupu anebo později sem. Jenže když jsme se nastěhovali sem tak jsme začali jezdit do Brna a tak jsem zjistila že Kuřim je na téhle trase. A Kouřim na trase k Labi kde jsme se spíš pohybovali na lodi. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, je to rozdíl jednoho písmenka a mnoha kilometrů...
      Hezký den

      Vymazat
  9. Stáňo, Kouřim je nějak bokem a nikdy jsem tam nebyla. Děkuji za ochutnávku.
    Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, od vás je to přece jen z ruky a navíc je to opravdu mimo hlavní trasy (však pár kilometrů silnice tam připomínalo trochu tankodrom :D)
      Hezký den

      Vymazat
  10. Kouřim znám,byli jsme tam se sestrou a švagrem.Kostel se mi moc líbil,ale je tam i hodně dalších
    zajímavostí.Stáňo,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, ráda bych Kouřim ještě trochu víc prozkoumala...
      Měj se fajn

      Vymazat
  11. Vypadá to na super místo, kostel se mi moc líbí :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně taky - byl hlavním důvodem, proč jsem se tam chtěla stavit.

      Vymazat
  12. Tak tady už jsem se taky toulala)))
    Přeji Stáňo hezký leden. Eva

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Stáni,
    Kouřim vůbec neznám, kostel vypadá hezky. Je škoda, že tam není nic, kde byste si mohli posedět.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, možná by se bývalo dalo posedět v pizzérii, ale mi na pizzu nějak neměli chuť a dortíky tam neměli, tak jsme to nakonec zdali a uvařili si doma kafe a čaj k vánočnímu cukroví :D
      Hezký den

      Vymazat
  14. Stáni, díky za hezké fotky. Kouřim moc neznám. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  15. Škoda, že to není v zimě přístupné, ale fotky jsou moc pěkné. :)

    OdpovědětVymazat
  16. Město neznám, ale kostel mají pěkný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostel se mi moc líbil, chtěla bych se do Kouřimi vrátit, až bude sezóna a bude možné si ho prohlédnout.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)