úterý 16. ledna 2024

Camilla Läckberg + Henrik Fexeus - Kult

 Knihu Kult od autorské dvojice Camilla Läckberg a Henrik Fexeus jsem získala v rámci spolupráce s nakladatelským domem Grada. Jde o druhou knihu autorů ze série Mentalista (ta první - Iluze vyšla v českém překladu koncem minulého roku).  Balíček s knížkou dorazil už někdy na začátku prosince, ale já se do ní pustila až mezi svátky (ona je to docela pěkná "bichle" a v předvánočním shonu se mi nechtělo načínat nic tlustého) a dočetla jsem ji až první lednový víkend.



Zmizení dítěte z mateřské školky je noční můrou každého rodiče, učitele mateřské školky a nakonec i policie. A právě tak začíná další případ, ve kterém se potkáme s policejní vyšetřovatelkou Minou i jejími ostatními kolegy a  mentalistou Vincentem. V parném stockholmském létě  se ztratí pětiletý Ossian, který z parku, kde si děti hrály, zřejmě odešel s neznámou ženou. Brzo se ukazuje, že za podobných okolností zmizela před časem i přibližně stará dívenka, která byla po třech dnech marného pátrání nalezena mrtvá.  Policejní tým dává do vyšetřování veškeré síly, ale nedaří se mu najít stopy, které by posunuly případ dál a pomohly malého Ossiana nalézt živého. Mína prosadí, že se policie  obrátí se žádostí o pomoc i na Vincenta, se kterým spolupracovali při vyšetřování vražd inspirovaných kouzelnickými triky. Tomu se podaří odhalit tělo dalšího malého dítěte, které bylo zavražděno obdobným způsobem, o kterém  ale dosud se všichni domnívali, že zmizelo s matkou za hranicemi. Je tedy jasné, že zřejmě půjde o dílo sériového vraha, či spíše vrahů, neboť na místech, kde děti zmizely, se vyskytovaly různé osoby. A pak je na cestě z cukrárny unesena další malá holčička a policisté se ocitají po neuvěřitelným tlakem...


Kromě samotného pátrání u Miny tentokrát blíže poodhalíme její tajemství, které se týká minulosti a notně se promítne i do tohoto případu. Vincent se kromě aktuálního případu stále řeší, kdo vlastně mu posílá tajemné vzkazy a co vlastně znamenají. A společně se Vincent s Minou snaží nalézt nějakou rovnováhu v jejich vzájemném vztahu, který vznikl při vyšetřování minulého případu a který rozhodně není vlastně ani přátelství, spíše jakousi spřízněností o pochopením pro podivnosti toho druhého. A autoři v knize kromě Miny a Vincenta  věnují hodně pozornosti ostatním  vyšetřovatelům. Což dává na jednu stranu knize další rozměr, na druhou ji to prodlužuje. To samé by se asi dalo říci i o místu, které je věnováno Vincentově zvyku rozkládat vše na čísla a řešit, jestli je výsledkem sudá nebo lichá, a zejména pak Minině posedlosti hygienou a panické hrůze z bakterií. Kdyby autoři omezili popisy  Vincentových rozkladů tam, kde to nesouvisí s případem, a Minina obsedantního sprchování, převlékání a dezinfikování všeho v okolí, tak by to podle mého přispělo ke spádu příběhu, stejně jako omezení popisů toho, jak moc se kdo v parném stockholmském létě potí. Na druhou stranu je třeba přiznat, že i když  tak asi od poloviny trochu tušíte, kde za vším může stát, tak autoři mne v samém závěru dokázali překvapit – a to hned dvakrát. Takže i když se příběh trochu vlekl,  asi sáhnu i po dalším pokračování této série, protože budu asi chtít vědět, kam dál se budou vyvíjet oba hlavní aktéři – jak, pokud jde o jejich vlastní život, tak pokud jde o jejich vzájemný vztah.
A mám ještě poznámku k formátu knihy - vzhledem k rozsahu knihy by byl asi lepší formát o něco větší než A5, protože by to aspoň o něco snížilo počet stránek a tím tloušťku knihy. Se skoro šestisetstránkovou bichlí formátu menšího než je ta A5 se špatně manipuluje

 
Knihu jsem získala v rámci spolupráce s nakladatelstvím Grada, na jejichž stránkách si ji můžete také objednat

Anotace
Za slunečného letního dne se z mateřské školy ve Stockholmu ztratí pětiletý chlapec. Všechny stopy nasvědčují únosu. Policistka Mina Dabiriová i její kolegové vědí, že jim jde o čas. Brzy zjišťují souvislost s dřívějším zmizením stejně staré dívky, které skončilo tragédií. Zdá se, že nebezpečí hrozí i dalším dětem. Zločiny jsou pečlivě naplánované a nesou rituální znaky. Je možné, že v pozadí stojí nějaká tajemná sekta? Mina se opět rozhodne do případu zapojit mentalistu Vincenta Waldera. Od dramatických událostí před dvěma lety se neviděli, ale stále je pojí zvláštní pouto. Mina však ještě neví, že tentokrát se vyšetřování velmi úzce dotkne i jí. Čas se krátí, pachatel rozehrává ďábelskou šachovou partii a hledá si oběti mezi těmi nejzranitelnějšími Podaří se Mině a Vincentovi zakročit včas?
Vydalo nakl. Metafora v r. 2023, překlad  D. Rýparová, 568 str.



28 komentářů:

  1. Ahoj Stáňo, četla jsem pouze Iluzi a šla jsem teda úplně proti proudu, vůbec mi to nesedlo. Takže do další knihy série jsem už neměla odvahu. Měj se krásně 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, mne zaujaly zápletky, ale trochu mi vadila zdlouhavost.
      Hzeký den

      Vymazat
  2. Stáňo, děkuji za další recenzi. Podle tvého hodnocení by mě kniha docela lákala.
    Když už mám čas na čtení, oči poslední dobou nějak stávkují...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já bych zas furt spala (takže taky čtu míň, než bych chtěla, protože po pár stránkách usínám) - já se měla narodit jako medvěd, abych mohla prospat zimu v brlohu :D
      Hezký den

      Vymazat
  3. Tuto knihu neznám a vyloženě mě neláká :-) Já už zase klasicky čtu něco o koncetračním táboře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já knížky s touto tematikou můžu jen občas. Jak je to v podstatě historická realita, tak to na mne jen hodně depresivní (thrillery mi v tomto směru nevadí - beru je jako fikci, takovou pohádku pro dospělé...)

      Vymazat
  4. Ráda čtu napínavé knihy,ale jak jsou tam děti tak dost váhám.Jak jsem starší čím dál hůře to snáším.
    Přesto si názvy napíšu.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, když je to vymyšlený příběh, tak mi to tolik nevadí, špatně snáším, když je to reálný případ...
      Hezký den

      Vymazat
  5. Stáňo, ta recenze je zajímavá, ale já jsem teď na čtení nějaká liknavá a spíše kouknu do nějakého časopisu nebo nahlížím do knihy o životě obyvatel krajiny pod Studencem, kde jsou spíše historické popisy zaniklých vesniček severu Čech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já mám detektivky jako takovou odpočinkovou četbu. Zas v podstatě nečtu žádné časopisy :). Každý má svůj způsob relaxu :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  6. Stáňo, dala sis docela práci s popisem a přesto jsi neprozradila příliš.
    Momentálně mám hodně knížek na čtení a na tuto asi hned tak u mne nedojde. Ale i tak ti dík.
    Měj se báječně. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřino, tak propálit u detektivky zápletku a pachatele by nebylo úplně dobré :D, tak se snažím
      Hezký den

      Vymazat
  7. Tuto dvojici autorů neznám, nečetla jsem nic. No píšu si - uvidím, zda na knihu dojde.
    Měj pěkný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to chce vyzkoušet - já se do ní třeba hůř začítala...
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Taky jsem před svátky - vlastně po čas celého prosince a začátek ledna, četla jednu knihu. Byla sice o dost tenčí, ale hodně popisná... Dle popisu vypadá kniha zajímavě, ale zatím o ní popřemýšlím. Děkuji za tip. 🙂
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, já se do knížky trochu hůř začítala (právě díky popisům propocených košil a dezinfikovaných stolů ;-)), takže jsem ji četla déle, je u mne u detektivek zvykem
      měj se fajn

      Vymazat
  9. Vypadá zajímavě, pěkná recenze :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Stáni, od této autorky jsem četla Krotitele a moc se mi líbil. Čtení tvého blogu mi zrovna v týdnu přišlo vhod, ségra chtěla doporučit nějakou detektivku, že by ráda trochu změnila žánr, tak jsem se blýskla s pár tipy od tebe a od Haničky Číčulky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, to jsem ráda, že jsem posloužila jako inspirace :)

      Vymazat
  11. Tento ani předchozí díl neznám, ale znějí opravdu zajímavě. Já jsem teď na vlně spíš romantického čtení :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu víc detektivky, ale občas romantikou taky nepohrdnu

      Vymazat
  12. Obdivuji, že dokážeš přečíst tolik knih. Chci na tom letos zapracovat, jelikož mám spoustu zajímavých knížek v knihovně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu hlavně večer před spaním (a nebo o víkendu ráno) a občas v metru (i když tam si beru primárně DeníkN)

      Vymazat
  13. Ahoj Stáni,
    zrovna to čtu:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  14. Mám doma taky pár bichliček, do kterých se mi moc nechce :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ji taky trochu odkládala - nějak jsem na bichli neměla v předvánoční době náladu. Ale ve vánočním období pak na ni bylo víc času...

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)