neděle 21. ledna 2024

Zámek Radim

 Zámek Radim najdeme ve stejnojmenné vesničce nedaleko od Prahy - asi tak na půl cesty mezi Českým Brodem a Kolínem. Patří mezi menšinu zámků otevřených i  mimo hlavní sezónu, takže to byl hlavní důvod, proč jsme si ho vybrali za cíl lednového výletu.



Zámek představuje ukázkou renesančního venkovského sídla střední šlechty. Vystavět si ho nechal na počátku 17. stol. Karel Záruba z Hustířan v sousedství radimské tvrze, která již nedostačovala tehdejším  nárokům na bydlení. V průběhu staletí zámek prošel vlastnictvím mnoha rodů (Valdštejnové, Kinští, Šternerkové, Šlikové). Na konci18. stol. koupili cele radimské panství Lichnštejnové a ze zámku se stalo panské úřednické centrum. V r. 1927 koupil jako letní sídlo zámek MUDr. Bukovský, který byl osobním lékařem prezidenta Masaryka. V r. 1950 zámek začal využívat MNV Radim především jako byty a kanceláře, takže zámek dostal dost "na frak". Po r. 1989 byl zámek vrácen dědicům původních majitelů, později ještě dvakrát změnil majitele. Ale na rozdíl od jiných objektů měl štěstí a všichni jeho novodobí majitelé se snažili (a snaží) o jeho obnovu do původního stavu.
Zámek má dva okruhy - jeden představuje hospodářský život zámku,  druhý  reprezentační místnosti renesanční šlechty s malovaným stropem. My jsme si prošli ten první, který zahrnuje černou kuchyni, šatlavu, kancelář hejtmana a bílou kuchyni a výstavu tapisérií ve vstupní chodbě. Druhý okruh bohužel nebyl v zimním období přístupný.



















A něco praktického na závěr... Bezprostředně u zámku lze zaparkovat na malém parkovišti. Lze sem dojet i vlakem (zastávka je do zámku jen kousek). Zámek je otevřen o víkendech za svátcích od 11 do 16 hodin, o prázdninách pak ještě ve čtvrtek a v pátek (a otvírací doba je až do 18.30). Na zámku se pořádají i různé další akce (třeba kostýmované prohlídky - více najdete na jeho stránkách).  Vstupné na zámek je 120 Kč za osobu na jeden okruh. Zámek má svou turistickou známku (pokud je někdo sbíráte jako my).   V zámku je i malá kavárnička - manžel si dal zelňačku, já svařák a tvarohový koláč, spokojení jsme byli oba. 


24 komentářů:

  1. Jméno Radim znám jen z dopravního značení když jsme jezdili na chalupu a posléze i sem "kolínskou" trasou. To že tam je i zámek vůbec nevím. Takže dík za přiblížení!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já zámek našla naprostou náhodou, když jsem hledala, kam na výlet.
      Hezký den

      Vymazat
  2. Zámek znám byli jsme tam před časem.Byla jsem zvědavá,zda už opravili i zadní část,ale ne.
    Líbilo se mi tam a myslím,že si návštěvu brzy zopakujeme,protože jsme se na prohlídku nedostali.
    Je to kousek od mé sestry,kam jezdíme často.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my se taky ještě asi vrátíme - ráda bych i na druhou prohlídkovou trasu, která byla teď v zimě nepřístupná.
      Hezký den

      Vymazat
  3. O zámku jsem nikdy neslyšela, ale vypadá krásně! Díky za přiblížení ve fotkách. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se fotoreportáž ze zámku líbila.

      Vymazat
  4. Stáni, zámek vypadá báječně, ale ještě víc mě nadchlo občerstvení. Jako doma to vypadá. Vlastně bychom to neměli ani z chalupy daleko. ☺♥ Díky moc za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, zámek stojí určitě za návštěvu. Mrkni na jejich stránky, dělají i nějaké akce... Kavárnička je opravdu taková malá, domácí...
      Hezký den

      Vymazat
  5. Zámek Radim jsem vůbec neznala, tak děkuji za výletní tip. Zámky já navštěvuji strašně ráda. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle má navíc výhodu, že je otevřený, když je většina zámků zavřená.

      Vymazat
  6. Stáňo, Radim mám na seznamu "sem se chci podívat", hlavně kvůli těm renesančním štítům. Moc děkuji za reportáž, je to super tip na zimní výlet.
    Přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, doporučuji jet tam v době, kdy je otevřený i druhý prohlídkový okruh, na kterém je malovaný strop. Mě mrzelo, že ten jsem neviděla.
      Měj se fajn.

      Vymazat
  7. Že existuje zámek Radim, s tím jsem se setkala, ale jak to už nevím. Ovšem, kde se přesně nachází to jsem tedy nevěděla. A jak vidím, tak by se mi prohlídka líbila.
    Měj hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, je to takový malý, komorní zámek :), tak akorát na odpolední výlet.
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Stáni, a to jsem si myslela, že to tam znám, ale o zámku nevím zhola nic. Díky za seznámení. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já o něm do nedávna netušila taky nic.
      Hezký den

      Vymazat
  9. Ahoj Stáni, já se přiznám, že mě zámek Radim vůbec nezaujal. Já jsem ze zámků v našem okolí rozmazlená rozsáhlejšími a cennějšími sbírkami, takže se přiznám, že bych nebyla zklamaná poprvé. Ostatně chápu, že takové sbírky nemůžou mít všude, to by tak ty předměty nebyly tak cenné, kdyby jich bylo tolik. Každopádně ti doporučuju navštívit zámek Žleby - bude ti doslova přecházet zrak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, určitě jsou honosnější zámky s rozsáhlejšími sbírkami. Mně je na tomto zámku sympatické to, že ho obnovuje soukromý majitel a pak hlavně to, že mají otevřeno i v zimě, protože my holt v sezóně obhospodařujeme chalupu a na výlety není tolik času. Takže jsem ráda i za tenhle malinký zámek (on tedy má ještě jeden prohlídkový okruh, který podle jejich webu vypadá "honosněji").

      Vymazat
  10. Ahoj Stáni,
    zámek mě rozhodně zaujal. Asi by mě více lákal ten druhý okruh, ale i ten hospodářský vypadá dobře. Líbí se mi, že je tam i parkoviště a celkově je zámek na trase, kterou občas jezdíme za rodinou, tak bychom tam mohli udělat zastávku.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já bych tu druhou trasu chtěla taky vidět. Jinak je to prima místo na zastávku, je tam i kavárnička...
      Hezký den

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. Mně se moc líbilo nadšení, se kterým je zámek obnovený.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)