středa 16. srpna 2023

Cuketa s rajčaty

 Tenhle článek jsem původně chtěla napsat už včera, ale byla jsem tak zmořená horkem (které já blbě snáším), že jsem na něj nesebrala dost sil (a to bude opravdu krátký). 
Cukety máme každý rok na starším kompostu, kde se jim daří. Takže každý rok přijde chvíle, kdy je jich moc a řešíme problém, co s nimi. Pokud jste ve stejné situaci, tak tu po receptech z minulých let (buchta, nákyp, zapečená s masem) mám další inspiraci, tentokrát opravdu hodně jednoduchou.
 
 

Suroviny 
 (množství podle hladu a počtu strávníků)
cukety (spíše menší)
rajčata
olivový olej
sýr grana panado
sůl, pepř
bylinky (tymián, oregano)
 

 
Cukety nakrájíme na asi centimetr tlustá kolečka, posolíme a necháme asi 15 minut "vypotit", pak osušíme papírovou utěrkou (pokud vypocení vynecháte, cuketa při pečení pustí víc vody). Rajčata nakrájíme taky na plátky Zapékací misku vymažeme olejem a skládáme střídavě vrstvu cuket a rajčat. Jednotlivé vrstvy lehce osolíme, posypeme čerstvými nebo sušenými bylinkami a zakápneme olejem. Dáme asi na 10 - 20  minut zapéct do trouby vyhřáté na 200° (doba záleží na množství vrstev). Pak zasypeme nahrubo nastrouhaným sýrem a zapékáme ještě asi 10 minut než se  sýr rozpustí a zezlátne. Já to jím samotné nebo s bagetou, ale je možné to použít i jako zeleninovou přílohu k masu.

Názorná ukázka, jak to dopadne, když podlehnete hladu a nenecháte cuketu vypotit.
 
A za kvalitu fotek se omlouvám, nějak se úplně nezadařilo.
 



35 komentářů:

  1. Cuket se nám teď urodilo nespočet a pořád přemýšlím, jak je zdělat - super tip, určitě zkusím zapéct! :)

    OdpovědětVymazat
  2. vyzkouším...cuket máme taky dost,Sv.

    OdpovědětVymazat
  3. Stáňo, podobné hrátky dělám s cuketou i lilkem. Fotky jsou v pohodě, tahle jídla prostě tak vypadají!
    Měj klidný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, s lilkem to bude určitě taky super. Chystám se to ještě vyzkoušet s fetou nebo balkánem místo grana padano.
      Hezký den

      Vymazat
  4. Stáni, já jsem kromě běžných receptů dělala i zapečené plněné cukety, ale já je dostávám od dcery, takže nemusím přemýšlet co s nimi. A i za mě jsou fotky v pohodě. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, plněné s mletým jsme dělali taky - to pak jí i manžel (na variantu cuketa + rajčata +sýr by se moc nadšeně netvářil).
      měj se fajn

      Vymazat
  5. my naštěstí sázíme cuket tolik, kolik sníme :) a letos máme o jednoho strávníka více, je skvělá na první příkrmy :D

    recept vypadá dobře :) byla by to příjemná obměna :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme dvě sazeničky, jenže jako obvykle rodí najednou více exemplářů...
      Měj se fajn

      Vymazat
  6. Takhle cuketu děláme často. Máme ji tak moc rádi.

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem dělávala cuketu zapečenou, také jsem ji nakládala do čalamády. Teď už nemáme zahradu a manžel o ni nestojí, tak ji ani nekupuji. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás k ní manžel potřebuje maso - takže ji jí buď v rámci grilování masa jako doplněk nebo pak zapečenou plněnou masem. A občas ji přidávám do leča. V bezmasé variantě je to večeře jen pro mne :)
      Hezký den

      Vymazat
  8. Dobre rano,tuhle kombinaci mam moc rada.Přeji hezke dny.Vlasta

    OdpovědětVymazat
  9. Taky dělám cuketu různě. Tak trochu i jako Tvůj recept. Manžel ji sní, ale taky v úpravě s masem :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Občas mě někdo podaroval cuketou a použila jsem ji na buchtu, ale už dlouho nic...Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je s cuketou ten problém, že buď rodí jako šílená a nestačíme to konzumovat (a rozdávat) nebo si pak dá pauzu a nemáme nic :D

      Vymazat
  11. Cuketa je jedna z mála zelenin, která mi fakt nesedla, nenašla jsem způsob, jak ji zpracovat, aby mi chutnala, a to jsem zkusila snad už na všechny způsoby ;)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cuketa se musí ochutit - sama o sobě je taková trochu "bez chuti a zápachu". Zkoušelas ji naložit do marinády z oleje, česneku a koření a pak ugrilovat?

      Vymazat
  12. Marcela Nordic Passion18. srpna 2023 v 20:07

    Ano, mnozi resi co s cuketami, mne uzrala asi jedna:-)))), ja ten problem nemam:-). Ale recept urcite chutny. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme jich třeba loni taky měli málo. Je to jak kdy...

      Vymazat
  13. Super tip, všechny suroviny mám, vyzkouším. Krásný, slunný víkend přeji. ☀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, je to jednoduché a dobré. Příště ještě možná přihodím pár stroužků česneku ;-)
      Měj se hezky

      Vymazat
  14. Stáni, díky za tip. Dnes jsem dělala cuketové placky k obědu a byly také výborné.
    Měj fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, na placky bývám líná, místo nich většinou skončím u cuketového nákypu :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  15. Ahoj Stáni,
    já jsem teď dělala cuketový perník a už je fuč:-D
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ten dělala máma minulý týden na chalupě, byl ho velký plech a taky se vypařil hodně rychle :D.
      Měj se fajn

      Vymazat
  16. Něco podobného jsem už taky dělala, ale ještě jsem přidala dýni. Dobrota :) Jen škoda, že letos nám cukety skoro nikdo nedává :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme cukety vždycky tak dvě rostlinky na nastarém kompostu přesypaném hlínou, kde krásně rostou, takže se samozásobujeme :)

      Vymazat
  17. Super nápad, jak zpracovat cuketu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když cukety začnou rodit, tak se hodí každý :)

      Vymazat
  18. Já cuketu nikdy moc nemusela, ale letos mi sousedka dala ochutnat plněnou cuketu masovou směsí a bylo to mňam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu jsem letos nedělala, ale je to jediná podoba cukety na slano, kterou jí manžel (pak mu ještě cuketa nevadí v cuketových řezech)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)