pondělí 14. srpna 2023

Nová Cerekev

 Ani nevím, jakou náhodou jsem na netu objevila, fotku židovské synagogy v Nové Cerekvi, což je městys s necelou tisícovkou obyvatel. A právě v porovnání s velikostí obce mi synagoga přišla trochu jako zjevení. Navíc vypadala jako moc hezky zrekonstruovaná. A když jsem na netu objevila, že je zpřístupněná, bylo o cíli sobotního výletu rozhodnuto - už proto, že od nás z chalupy je to tam ani ne půlhodinku autem.
 


Synagoga v Nové Cerekvi byla postavena v 18. století na místě starší židovské motlitebny. Autorem stavby je architekt a stavitel  Štěpán Walser. Byla vystavěna v babylonsko-asyrském stylu  s orientálními prvky. Vsvému účelu sloužila až do začátku druhé světové války, pak už sloužila jen jako skladiště a chátrala. V 1997 ji odkoupila Židovská obec v Praze, která ji nechala celou zrekonstruovat. Dnes je synagoga zpřístupněná  a je tu instalovaná stále expozice Architektura synagog v českých zemích a  probíhají tu i další výstavy a kulturní akce. V době naší návštěvy tu byla výstava "Už tam budem, Mojžíši?" - komiksové pojetí příběhu vyvedení Židů z Egypta a deseti ran egyptských. 
Synagoga se nám moc líbila - je krásně upravená, zpřístupněné jsou i ochozy a expozice je zajímavá. Má jedinou "vadu" :D - její čelní strana se fakt blbě fotí. Plácek před ní je malinký a ulička, která k ní vede uzoučká, takže celou čelní stranu se mi do objektivu při vší snaze nacpat nepovedlo.
 
 
 






 

Kousek od synagogy je i židovský hřbitov a protože já mám pro hřbitovy slabost, zavítali jsme i tam. Hřbitov  má dvě části  - ve vstupní jsou jsou historické náhrobky z ze 17. a  18. století, v zadní, novější části pak novější náhrobky z 19. a 20. století a také zrekonstruovaná obřadní síň.
 




Kromě synagogy je výraznou dominantou obce i kostel sv. Tomáše Becketa, který najdete v horní - jižní části náměstí. Kostel byl vystavěn jako gotickýv polovině 14 stol., jeho současná podoba je ale barokní - k přestavbě došlo v polovině 18. stol. Vevnitř má kostel poměrně bohatou výzdobu freskami.
 




Praktické rady na konec... Synagoga je otevřená od června do září denně kromě pondělí od 9 do 17 hod. s hodinovou polední pauzou. Vstupné je  60 Kč. V pokladně jsou k dostání místní turistické známky - synagoga a kostel mají vždy svojí. Parkovali jsme bez problémů na náměstí kousek od kostela. Pokud jde o občerstvení, tak jsme se spokojili s birelem a nanukem z místního vietnamského konzumu (na náměstí jsou hned dva), hospodu jsme nehledali (a na náměstí jsme si jí nevšimli)
 

 

38 komentářů:

  1. http://es-ideas.blogspot.com/
    Zajímavá stavba.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím říci, že mne v obci té velikosti fakt překvapila. Ale zrekonstruovaná je moc hezky a to komiksové pojetí vyvedení Židů z Egypta bylo vtipné.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Stáňo, o synagoze v N. Cerekvi vím, ale nikdy jsem nebyla uvnitř. Děkuji za fotky. Židovské hřbitovy mám moc ráda. A fresky v kostele - no rozhodně místo, které stojí za zastavení.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, mne obě stavby příjemně překvapily, nečekala bych je tam a nečekala bych, že budou otevřené (výjimečně jsem nějaký kostel nefotila přes mříž :-))
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Stáňo, o víkendu byly otevřené židovské památky, které běžně otevřené nejsou a tato krásně opravená synagoga za návštěvu určitě stála.
    Měj pěkný týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, podle jejich stránek to vypadá, že synagoga je přístupná trvale. A za návštěvu fakt stála
      Hezký den

      Vymazat
  4. Ahoj Stáňo taky mám taková místa ráda. Měj se hezky, pozdravuju z chalupy, chodím každý den na houby. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, díky za návštěvu. Užívej si chalupy i hub (my teď moc nemáme kam chodit - většinu lesů sežral kůrovec a dorazily těžaři).

      Vymazat
  5. O téhle synagoze bych bez tebe vůbec nevěděla. Tyhle cestovatelské tipy mě baví. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, když tyhle mé výletnické články někoho zaujmou.
      Pěkný den

      Vymazat
  6. Já byla jen v jedné synagoze, v Krnově kdysi se střední školou. Jinak taková místa nějak nenavštěvuji :).

    OdpovědětVymazat
  7. Podle fotek vypadá moc hezky a hřbitov je svým způsobem zajímavý. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pro hřbitovy, především pro jejich starší části, slabost. Ráda si prohlížím staré náhrobní deska a tak...

      Vymazat
  8. Marcela Nordic Passion15. srpna 2023 v 15:19

    Stano, hezka destinace a tve slabosti pro hrbitovy rozumim:-). M.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to byl opravdu moc pěkný zajímavý výlet. Bylo co vidět.
    Měj se hezky!
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
  10. Díky za tvé články, aspoň člověk po internetu procestuje část republiky.

    OdpovědětVymazat
  11. Další krásný výlet, miluji cestování v zahraničí, ale stejně tak v ČR. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My teď jezdíme spíš po ČR - baví nás to a pořád ještě máme spoustu míst, kde jsme nebyli.

      Vymazat
  12. Stáni, ta synagoga je úchvatná. Díky za fotky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  13. krásné :) je vidět, že se o to někdo stará :) i o ten hřbitov... jen mi přijde divné až neuctivé fotit hřbitov :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mne nikdy nenapadlo, považovat focení hřbitova za neuctivé. Za to bych považoval to, kdybych na něm fotila nějaké pózování, selfíčka a tak. Samotnou fotku hřbitova beru jako dokument. To spíš mám problém fotit v kostelech, pokud vidím, že tam je někdo, kdo nebere kostel jako kulturní objekt, ale jako místo pro setkání s Bohem - to pak mám pocit, že ruším (pokud je kostel prázdný nebo jsou tam evidentně jen turisté, tak mi to tak nepřijde)

      Vymazat
  14. Moc ráda jsem tvé fotky prohlédla, synagogy, židovské hřbitovy a další kostely ráda vyhledávám, navštěvuji, fotím a nebylo jich málo, jen se divím, že synagoga byla v sobotu otevřená, židovské památky obvykle přístupné v sobotu nebývají.
    Pěkně jsi to nafotila. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona synagoga myslím už nefunguje jako náboženské místo, ale spíš jako muzeum a výstavní síň.

      Vymazat
  15. Páni, ta synagoga je tedy parádní. ☺ Krásný, slunný víkend přeji. ☀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, taky jsem byla překvapená - v podstatě vesnice a takováhle stavba...
      Měj se fajn

      Vymazat
  16. Ahoj Stáni,
    já jsem tam nikdy nebyla, ale myslím si, že na podzim bychom mohli jet okolo, tak se určitě zastavíme.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ono to na samostatný výlet asi není, ale když se jede kolem (nebo když to má někdo za humny jako my), tak stojí za to se tam zastavit.
      Hezký den

      Vymazat
  17. Děkuji za umožnění prohlídky této synagogy. Je dobře, že se o ní Židovská obec postarala a našla pro ni skvělé využití.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme byly rekonstrukcí i výstavou velmi příjemně překvapeni.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)