pondělí 7. srpna 2023

Pelhřimov - jen na skok

"Jeď do Pelhřimova, prohlídni si krematorium, ať víš do čeho jdeš..." je jedna z  hlášek z filmu, který patří k české klasice - z filmu Vesničko  má středisková.  Pelhřimov je od naší chalupy pár kilometrů a stavujeme se tam cestou na chalupu skoro pokaždé, takže víme, že krematorium tam není. Jinak se ale  naše návštěvy omezují hlavně na nákupy v Bille a Mounfieldu. Dnešním článkem se vrátíme do května, kdy jsme udělali výjimku a  nákupy spojili  i s procházkou po městě.
 


Naším cílem byla především  věž  kostela sv. Bartoměje, který je kousek od náměstí. Na vyhlídku nahoře na věži vede celkem 135 schodů a cestou minete 5 kostelních zvonů - Bartoloměje, Václava, Floriána, Ludmilu a Ave Maria. Je tu také zařízená komůrka hlásného.






Komůrka hlásného je kostkovaná proto, že vstupu do ní zabraňuje síť.


Hned vedle kostela je zámek pánů z Říčan, který byl vystavěn v 16. stol. na základech bývalé tvrze. Později sloužil jako radnice a sídlo okresního soudu. Od začátku 20. stol. je v jeho prostorách Muzeum Vysočiny, kde je mimo jiné i expozice o sochaři a medailérovi Josefu Šejnostovi  (pro nás je zajímavý hlavně tím, že podchází přímo z vesnice, u které máme chalupu).






Na té horní fotce vpravo je škola, do které chodila i moje máma :)
 


 
 
A praktické poznámky na závěr... Věž je přístupná od května do září a vstupné je 30 Kč, muzeum je otevřené celoročně (kromě pondělí) a vstupné je 50 Kč.  Parkovali jsme na parkovišti u Billy, protože jsme pak stejně měli v plánu nákup (a z parkoviště se jen přejde říčka Bělá a Horní bránou se projde na náměstí). A jinak je toho v Pelhřimově k vidění víc - třeba Muzeum rekordů, několik městských bran, zbytky hradeb, Síň Lipských nebo Pelhřimovské peklo.


26 komentářů:

  1. No, pěkné, pěkné, ale kde je to krematorium :o)
    Stáňo, znám jen náměstí a už to je spousta let - děti byly malé, omezilo se to jen na zmrzlinu...
    Měj příjemný den a děkuji za hezké fotky. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. http://es-ideas.blogspot.com/
    Děkuji za sdílení krásných fotek.
    Měj hezký den. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jsem ráda, že se fotky líbily.
      Měj se hezky

      Vymazat
  3. On ten Hrušínský dobře věděl, proč posílá hospodského do Pelhřimova. Je to pěkné město, musel by otáčet hlavu a byl by fit :-))))). Díky za pěkné fotky!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Stáni, v Pelhřimově jsem byla kdysi se školou v Muzeu rekordů, ale jinak jako město na mě moc dojem neudělalo. Nicméně děkuji za příjemnou reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, v Muzeu rekordů (v té části, co je v jedné z bran) jsme byli kdysi dávno, když bylo synovi asi 8, a nezaujalo ani nás ani jeho. Náměstí, brány a věž se mi ale líbí.

      Vymazat
  5. Okolo odbočky na Pelhřimov jsme při cestách na jih k Novohradským horám jezdili, leč nikdy nezajeli. Jednou jsme s dcerou lehce prošly Humpolec, protože tam jela služebně. Takže jsme jen obkroužily náměstí a zase valily dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, my kolem Humpolce jezdíme na chalupu - takže skoro každý víkend a do města jsme se podívali až letos.

      Vymazat
  6. Město vypadá hezky, na procházce by se mi tam taky líbilo :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  7. to náměstí je krásné :) připomíná mi Telč:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však to odtud do Telče není tak daleko - nějakých 30 km...

      Vymazat
  8. Na věži jsme byli před pár lety a dole si dali bezva jahodový sorbet 😉
    Krásný den 🍀

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkná procházka. V Pelhřimově jsem nikdy nebyla, tak jsem ráda, že jsem mohla do města nahlédnout aspoň takhle vzdáleně. Mě by se nejvíc líbilo na věži, s jejím výhledem samozřejmě :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  10. Marcela - Nordic Passion12. srpna 2023 v 13:35

    Namesti oprvadu moc pekne, M.

    OdpovědětVymazat
  11. Výletem jsi mi připomněla, že bych vlastně měla dopsat dva články o výletech. Sama jsem v Pelhřimově nikdy nebyla, ale výhled z věže je opravdu pěkný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, já na města i krajinu ráda koukám z výšky, takže rozhledny a zpřístupněné věže jsou naším oblíbeným výletním cílem :)

      Vymazat
  12. V Pelhřimově jsem nikdy nebyla, ale ráda bych to napravila - snad se někdy naskytne cesta, vypadá to na pěkné město. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Stáni,
    já tam nikdy nebyla, ale strejda z Hradce Králové tam omylem dojel, když jel na oslavu mé promoce:-D
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to je docela vtipné (i když strejdovi to tak nejpíš tenkrát nepřišlo).
      Hezký den

      Vymazat
  14. Na prohlídce zámku jsme nebyli, ale muzeum kuriozit, které je na dvou mistech6 jsme navstívili. Pelhřimov je pěkné město.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme v Muzeu kuriozit v jedné z bran byli už kdysi dávno, ale zas nějak moc nás nenadchlo. Ale muzeum v zámku a vyhlídka z věže se nám líbily.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)