neděle 20. srpna 2023

Žirovnice - Zahrada Vysočiny

Při návratu z Nové Cerekve jsme si trochu zajeli a stavili se ještě v Žirovnici, což je malé městečko na Vysočině proslulé výrobou perleťových knoflíků. Je tu také poměrně rozsáhlý zámek, kam jsem se chtěla podívat. Jenže na zámku se zrovna ten víkend neprovázelo, protože tam probíhla výstava Zahrada Vysočiny a celý zámek byl plný vystavených květin - především mečíků, kterým je tato akce věnována. 
 
 
 
Díky akci Zahrada Vysočiny byl zámek plný lidí a okolo něj řada stánků, navíc se tam chystal koncert cover verzí písniček Karla Gotta. My tyhle akce s mnoha lidmi nemáme v oblibě, takže jsme chvíli váhali, jestli nevezmeme zpátečku, ale pak jsme si řekli, že když už jsme tam... Zámek jsme tedy v rychlosti prošli a vám teď nabízím trochu mečíků a trochu nástěnných maleb.
A začneme mečíky, kterých tam byla fakt spousta ve všech možných barvách ...
 






 

A podíváme se i na něco málo ze zámku, hlavně  na nástěnné malby. Ty pocházejí z konce 15.století a představují vrchol české pozdně gotické malby. Unikátní jsou i svým rozsahem - žirovnická fresková výzdoba patří mezi nejrozsáhlejší u nás.
 










 
Mám v plánu se ale na žirovnický zámek ještě vrátit - ráda bych si celý zámek prohlédla v klidu a podívala se i do expozice o výrobě perleťových knoflíků, na kterou už nám nezbyl čas, protože nás doma čekaly na zpracování dva košíky angreštu. Ale i tak jsme se ještě stavili na dortík v kavárně Zastávka Cafe, protože jsme vlastně od rána nejedli. A rozhodně jsme nelitovali - kavárna je sice docela maličká, ale dortíky byly skvělé (zvládli jsme každý dva 😉). Rozhodně doporučuji.
 


Praktických rad na závěr moc nebude, protože jsme zámek zažili v trochu netradičním "módu". Ale parkování bude asi pořád stejné - my jsme parkovali na velkém parkovišti pod pivovarem, další menší parkoviště je pod zámkem a na náměstí. A tu zmiňovanou kavárnu s dortíky najdete hned u náměstí, proto autobusovému nádraží,kousek od kostela.
 

 

 

34 komentářů:

  1. Stáňo, moc děkuji za reportáž. V Žirovnici jsme se před pár lety ubytovali v hotelu Artaban a vyrážely na výlety. Kolem zámku jsme šli po návratu a vlastně po tmě. O té perleti vím, docela bych ty knoflíčky chtěla vidět.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, i kvůli knoflíkům bych tam ráda znovu :).
      Měj se fajn, jestli to v těchle vedrech vůbec jde ;-)

      Vymazat
  2. Vypadá to parádně, krásné fotky :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  3. Někdy je to jinak, než si člověk přeje. Ale myslím, že to zase nebylo až tak špatné zastavení.
    Viděli jste krásné kytky a něco ze zámku taky a máte důvod přijet tam ještě jednou.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme toho zastavení taky nelitovali. Nakonec to tam nemáme daleko, tak se můžeme do Žirovnice vypravit znovu. Jak kvůli zámku, tak kvůli dortíkům :D
      Hezký den

      Vymazat
  4. další výlet co si píšu,děkuji,Sv.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to je krása, nádherné květiny :) Chápu, že davy lidí nemáte rádi, ale aspoň jste viděli něco netradičního a zámek si v klidu prohlédnete příště :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominko, však mně se ty gladioly líbily. Ale zámek bych si chtěla prohlédnout ještě jednou.

      Vymazat
  6. Jeee, krásně výletíte! To se mi líbí. :)
    Zámek vypadá moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Zámek se mi líbil, určitě tam ještě zajedeme.

      Vymazat
  7. Krásná reportáž z podařeného výletu. Posílám pozdravy z dalšího putování po světě )))
    Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  8. Myslím, že ale díky výstavě to mohlo být zajímavější :) My takhle navštívily s mamkou výstavu květin na zámku Rájec Jestřebí a nám se to líbilo moc :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelitovali jsme, že jsme do zámku zašli - mečíky byly moc hezké.

      Vymazat
  9. Stáňo děkuju za reportáž z výletu, mečíky nádherné a perleťové knoflíky by mě moc zajímaly. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, na perleťové knoflíky tam určitě ještě zajedeme. Jen už to asi nestihneme tohle léto...
      Měj se fajn

      Vymazat
  10. Stáni, moc děkuju za krásnou reportáž, ráda jsem nakoukla. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, jsem ráda, že se ti článek líbil.
      Hezký den

      Vymazat
  11. ty mečíky jsou nádherné :) každoročně chodím u nás na výstavu lilií :)

    OdpovědětVymazat
  12. Jé, zrovna minulý rok jsem v Žirovnici byla, výlet jsme spojili s Počátky a tam bylo také krásně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, já byla v Počátkách snad před dvaceti lety, už si to ani pořádně nepamatuju, přitom to tam z chalupy nemáme daleko.

      Vymazat
  13. Vypadá to moc pěkně, ale chápu, že se tam chceš podívat ještě někdy ve větším poklidu :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, mečíky byly fajn, ale ráda bych si víc prohlédla zámecké expozice a na konec i ty fresky

      Vymazat
  14. Ahoj Stáni,
    Žirovnici neznám, ale mečíky miluji, zrovna mám tři ve váze:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já mám ve váze zrovna dva - z chalupy dovezené. Většinou je necháváme kvést na záhoně, ale před tím deštěm, co se chystal ze soboty na neděli, jsem je raději ustřihla, stejně by je déšť pomlátil (na Vysočině lilo fakt pořádně)

      Vymazat
  15. Nádherné prostředí, ty květinky jsou jedna radost. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těch mečíků tam byly fakt snad stovky. Mám tuhle kytku ráda, takže se mi výstava líbila

      Vymazat
  16. Díky za pozvánku na tento zámek. Gladioly mám ráda, jsou stejně rozmanité jako Jiřinky. Zámek je přitažlivý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A pokud se tam vypravíš, tak rozhodně doporučuju tu cukrárnu ;-)

      Vymazat
  17. Mě teda zaujaly hlavně ty zákusky :D Nicméně i ty květiny vypadají pěkně!

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)