pátek 26. května 2023

Oybin - část druhá

V minulém článku o našem dovolenkovém výletě do městečka Oybin jsem vám ukázala hlavně zříceninu  hradu a pozůstatky klášterního kostela v jeho areálu. Do druhého článku mi zůstal takový pel mel dalších fotek - vyhlídky z hradu, fotky z městečka..
Tak vás ještě podruhé zvu, abyste se s námi prošli Oybinem

Do Oybina se dá dojet nejen autem, ale i po úzkokolejce historickým parním vláčkem, který vyjíždí ze Žitavy. My jsme vláček jen okoukli jen z výšky z hradu a pak na malebném nádraží. A malebné je nejen to nádraží

Z městečka na návštěvníky čeká stoupání po mnoha schodech až k hradní bráně, my jsme volili cestu Rytířskou soutěskou, která je trochu romantičtější a o malý kousek delší.

Celý vrcholek hory Oybin se dá obejít - je to příjemná procházka, protože z okružní cesty i z hradeb hradu jsou moc hezké rozhledy do kraje. Další vyhledy umožňuje i zpřístupněná hradní věž (další schody...), která má na vrcholu poněkud nevzhlednou boudičku (zakrývá konec přístupového schodiště).

Cestou zpátky z hradu jsme ještě nahlédli do místního evangelického kostela. Jde o zvenku poměrně nenápadnou stavbu, o to víc jsem byla překvapená jeho vnitřnívýzdobou.   Kostel byl postaven na začátku 18. století. V interiéru jen nezajímavější malbami zdobená dvoupodlažní galerie a malovaný kazetový strop. Zajímavé jsou ale i varhany, oltář i stupňovité uspořádání kostelních lavic.

A ještě slibované praktické postřehy na závěr... Oybin leží pár kilometrů za hranicemi (nejblížší hraniční přechody jsou Petrovice/Luckedorf nebo Krompach/Hain). Parkovat je možné na velkém parkovišti vlevo od silnice z Petrovic nebo na menším parkovišti u nádraží. Parkovné je 3 nebo 5 euro (je dobré mít drobné - parkovací automat nevrací). Vstupné na hrad je 8 euro za dospělého a v pokladně je možné si koupit turistickou známku. Na hradě je občerstvení, jsou tu i toalety (zdarma). Pokud jde o občerstvení, je možnost jak  na hradě, tak samozřejmě dole v městečku i na nádraží.  Pokud se vám nechce na hrad šlapat po schodech do kopce, můžete se nahoru nechat vyvézt výletním elektrickým vláčkem, který vyjíždí od nádraží.

1. Stáni, opravdu krásné místo, díky za reportáž. Měj pohodovou sobotu.

2. Ráda jsem se podívala i na druhou část reportáže. Měli jsme sebou psa a vůbec bylo hodně lidí (uvedená parkoviště beznadějně plná), tak jsme městečko vynechali...
    Přeji hezkou sobotu, Stáňo. Helena

1. Heleno, my jsme tam byli ve všední den a přijeli jsme poměrně brzo dopoledne, takže i u nádraží, kde je parkoviště poměrně malé, bylo volno. To velké bylo poloprázdné.

3. V kostelíku jsme taky byli nakouknout. Asi kilometr před Oybinem je zajímavý přírodní úkaz, pokud jsi tam nebyla, vřele doporučuji :) - https://moje-nova-mozkovna.blogspot.com/2016/07/kelchstein.html.

1. Jani, tak ten jsme skutečně minuli :(. Díky za tip pro příště.

4. Fakt pěkné místo, díky za reportáž.
    Pěkný víkend!
    Hanka

5. Marcela Nordic Passion27. května 2023 v 21:43

Jeee, tam jsem už dlouho nebyla, asi bych měla zkusit znovu:), hezky večer, Stano.M.

1. Mmy tam byli poprvé a líbilo se nám tam moc. Hezkou neděli

6. Krásné a zajímavé místo. Měli jste krásný výlet.

1. Výlet se nám fakt vydařil. Cestou domů jsme ještě okoukli kostel v Mařenicích...

7. Ahoj Stáni,
    městečko vypadá moc zajímavě, nikdy jsem tam nebyla. Já bych určitě využila vláček. Mám je všeobecně ráda a taky mě v posledních dvou týdnech hodně bolí koleno.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, nějak mne nenapadlo zkusit vláček při plánování výletu do trasy zakomponovat.
      Měj se fajn

8. Malý kostelík je nádherný, škoda, že jsme jej tehdy s kamarádkou obdivovaly jen zvenku. Naopak úzkokolejku jsme si ujít nenechaly a byl to zážitek, trasa z Žitavy je pěkná a vláček pěkně kodrcá a dýmí. :) Takové malé městečko a na jeden den je to skoro příliš, že? Snad vám dovolená po všech stránkách vyšla. Sama bych se do Žitavských hor ještě někdy ráda vrátila...

1. Báro, já do toho kostela vlezla jen díky tomu, že manžel chtěl cestou dolů pauzu na cigaretu. Tak abych využila prostoj, šla jsem nakouknout do kostela, jestli je otevřený. Ani by mne nenapadlo, že má tak hezký interiér. Dovolená byla fajn, jen já byla nějaká nachcípaná, tak jsme plánované výlety měnili. Určitě se ještě vrátíme, chceme na Luž, na Hvozd a já bych ráda i na německou stranu. A možná bychom mohli znovu na Tolštejn, tam jsme sice byli, ale je už to spousta let.

9. Stáni, moc hezký výlet - vláček, nádraží, příroda, všechno... Ráda jsem si oba články prohlédla, Lenka
    www.babilenka.cz

1. Lenko, jsem ráda, že se ti náš výlet líbil.
      Hezký den

10. Hned jak se vydáme na chalupu, jedeme tam.

1. Jeďte :), hrad s klášterním kostelem určitě stojí zato.

11. O Oybinu jsem v životě neslyšela. Tipovala bych Maďarsko nebo klidně Turecko... a ono je to hned za hranicemi :D Sakra, hodně jsem zaspala, evidentně. No každopádně to tam vypadá krásně a hned mám zas tip na výlet. ;)

1. Je tam moc pěkně, takže jako výletní cíl doporučuju.

12. Místo se mi moc líbí. Tento typ památek mám moc ráda :) Jen s tou hotovostí je to trochu nepraktické :D Často už se dá i na parkovacím automatu platit kartou.

WantBeFitM

1. Možná to kartou šlo na tom druhém parkovišti, tohle bylo poměrně malé, s jedním automatem. Jinak jako výletní cíl je to super.

13. Kostel a soutěska mě velmi zaujala, krásné. ☺♥

14. Opravdu krásné místečko. věděla jsem, že je hned za hranicemi, ale pro nás bez auta je to daleko. Líbí se mi zajímavý kostelík, takový 3d uvnitř.

15. Moc děkuji za rozšíření obzorů, protože o tomto místě jsem se dozvěděla až díky tobě. Velmi působivé a třeba se tam někdy podívám :)

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)