čtvrtek 18. května 2023

Mařenický kostel

Včera jsme si vyjeli na výlet za hranice - do německého Oybinu. A kdo už tam byl, tuší, že z tohoto výletu mám fotek plný foťák a budu je muset trochu přebrat, abych vás jimi úplně nezahltila. Areál hradu s klášterem je velký a velmi fotogenický...
Takže dneska jen pár fotek, které jsem udělala cestou zpátky. Zastavili jsme se ve vesničce Mařenice, kde jsme se podívali na velice hezky obnovený kostel.
 

 
Kostel sv. Máří Magdalény byl v Mařenicích vystavěn v r. 1699 a posléze pak upraven na náklady toskánské velkovévodkyně Anny Marie Františky Toskánské, majitelky zákupského panství, pod které tehdy zdější farnost spadala.  Později byl barokně upraven a doplněn o ambit se zobrazeními jednotlivých zastavení křížové cesty. Po r. 1945 přestal být využíván a chátral, dokonce na něj byl v šedesátých letech minulého století vydán demoliční výměr. K demolici naštěstí nedošlo a kostel byl po r. 1989 obnoven.
 








Tohle je kaplička nad vsí, která je do kostela hezky viditelná. Až k ní jsme už ale nešli
 
Kostel najdete v podstatě v centru obce na malém návrší. Ze Cvikova (7 km) nebo z Krompachu  (3 km) sem vede žlutá turistická značka. Bohužel je kostel zavřený, takže si nelze prohlédnout interiér, a nepřístupný je i ambit s křížovou cestou (fotila jsem ho jen přes mříž). Ale ani tak zastavení nelituji.

21 komentářů:

  1. Stáňo, mám kostel poznamenaný, ale nebyli jsme tam. To focení přes mříže ti docela jde :o)
    Těším se na Oybin, nedávno jsme s manželem vzpomínali - ještě jednou tam musíme...
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, taky jsem ho měla v hledáčku už nějakou chvilku. Teď se nám to hodilo jako zastávka cestou z Oybin. Vlastně to byla náhoda, protože nás navigace vedla přes Krompach místo přes Jablonné... Ale byla jsem ráda
      Hezký den

      Vymazat
  2. Stáňo, viděla jsem kostel v TV v nějakém pořadu. Moc pěkná a zajímavá stavba.
    Měj krásný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, kostel je hezká stavba a je dobře, že nezmizel.
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Stáni, Mařenice znám velmi dobře. Je báječné, že se kostel, který si pamatuji v dost špatném stavu, dočkal opravy. Báječně jsi ho zdokumentovala.
    Měj hezké dny 🍀🌹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, kostel je upravený opravdu pěkně. Jen jsem litovala, že není přístupný nebo se nedá nahlédnout aspoň přes mříž (to šlo jen do ambitu s křížovou cestou)
      Hezký den

      Vymazat
  4. Kdysi jsem o Oybinu taky psala článek, tedy vlastně dva, do jednoho se ta nádhera prostě nevešla :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já uvidím, jestli se mi fotky povede redukovat tak, aby to bylo přiměřené jednomu článku.

      Vymazat
  5. No páni ten je, tam jsem nikdy nebyla. Okolí je moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostel je moc hezký, byla by bývala škoda, kdyby ho strhli.

      Vymazat
  6. Oybin znám, zvažuji opětovnou návštěvu, už je to hodně let zpět, co jsme tam byli a je tam krásně. A máme to blízko 😉.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já si na tebe vzpomněla, když jsem koukala do mapy a plánovala výlety

      Vymazat
  7. Moc pěkný kostel. Škoda, že se nedá nahlédnout dovnitř a i projít se kolem křížové cesty. Vypadá pěkně.
    Měj pěkný víkend !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, co se dá dělat ...Škoda, že nebyl otevřený aspoň ambit nebo že v kostele nejsou mřížové dveře...
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Stáni, moc pěkný kostel. Měj klidnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  9. už se těším na články :) krásné fotky úžasného kostela :)

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Stáni,
    vypadá moc pěkně, to by se mi taky líbilo jako výlet.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to spíš takové zastavení. Ještě je nad Mařenicemi kaplička, kam by se dalo jít, ale mne ceou dovolenou trápilo nachlazení, tak jsem byla už utahaná z chození po Oybině a do kopce se mi už nechtělo. Třeba příště

      Vymazat
  11. O místě slyším prvně a musím teda uznat, že kostel je opravdu fotogenický. Já na kostely moc nejsem, jen sem tam mě nějaký zaujme :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)