úterý 2. dubna 2024

Felix Francis - Vinen či nevinen

 "Koňské" detektivky od Dicka Francise jsme si s manželem oblíbili už před spoustou let, dokonce jsme kdysi byli členy jeho fanklubu, který měl jeho tehdejší tuzemský vydavatel - nakladatelství Olympia.  Dick Francis už před několika lety zemřel, ale jeho spisovatelské žezlo po něm převzal jeho syn Felix. Několik detektivních románů napsali syn s otcem spolu a Felix v psaní pokračuje i po otcově smrti. Byla jsem ráda, když se jeho další kniha objevila na trhu před Vánoci - byl to fajn dárek pro manžela. A teď jsem se k ní dostala i já.



Bill Russell je pojistný matematik na volné noze a ve volné čase působí jako dobrovolný steward na dostizích. A právě na dostizích ho policie zastihne se šokující zprávou - jeho milovaná žena Amélie byla nalezena mrtvá. Což ovšem není všechno - policie mu současně sdělí, že se jedná o vraždu, a netají se tím, že hlavním podezřelým je právě Bill.  Nakonec Bill skončí na jeden den ve vazbě. Přispěje svým dílem i osočování jeho švagra Joea, s který s Billem a Amálií už dlouho nevycházel. Díky tomu se od  Billa postupně odtahuje většina jeho klientů i přátel, navíc se nemá zatím kam vrátit, neboť jeho dům je místo činu a policie tam ještě vyšetřuje. Billův život se tak ocitne v troskách a pokud ho chce vrátit alespoň z části do normálu, nezbude mu nic jiného,  než aby se pokusil vypátrat skutečného pachatele. Ale to se lépe řekne než udělá...


Celá kniha je psaná v ich-formě z pohledu Billa Russella. Je rozdělená do dvou částí - jedna se odehrává bezprostředně po smrti Billovy ženy, ta druhá o půl roku později.  Podle mého autor nezůstává nijak ve stínu svého otce - dokázal napsat příběh, který čtenář s hlavním hrdinou prožívá (aslepoň já jsem první části spolu s Billem prožívala jeho bolest ze ztráty milované ženy a bezmoc z toho, že ho policie považuje za jeho vraha).  Současně musím říci, že první část byla z mého pohledu akčnější a napínavější než část druhá. Ta zas ovšem měla hodně překvapivý závěr, byť bych řekla, že možná trochu nepravděpodobný. Pokud se vám líbily původní detektivky od Dicka Francise, tak by vás mohla zaujmout i tahle, byť o dostihové prostředí se vlastně jen letmo otře. 


Anotace
Bill Russell je zrovna na dostizích, kde působí jako dobrovolný stevard, když mu policie oznámí, že se jeho nejhorší noční můra stala skutečností – jeho milovaná žena byla nalezena mrtvá. Skutečným šokem ovšem je to, že Amelie byla zavražděna a že se hlavním podezřelým v ostře sledovaném případu stává on sám…
Vydalo nakl. Kalibr v r. 2023, překlad I. Ryčovský, 304 stran


28 komentářů:

  1. Svého času jsem Francisovy knihy hodně četla a vždycky jsem si to užila.
    Stáňo, děkuji za recenzi a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já mám myslím přečteno vše, co od něj v češtině vyšlo.
      Hezký den

      Vymazat
  2. Stáni, děkuji za tip na prima četbu. 👍👍👍 Detektivky Dicka Francise patří k mým oblíbeným a je prima, že syn kráčí v jeho šlépějích. Knihu jsem měla v ruce, když jsem byla nedávno v Luxoru. Vzhledem k tomu, že už jsem měla vybráno dalších pět knih a muž, který tam byl se mnou, se už moc přívětivě netvářil, knihu jsem vrátila zpět do regálu ... příště. 😀
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, je fakt, že knížky jsou teď poměrně drahá záležitost. Já teď občas kupuju z druhé ruky a taky si půjčuju...
      Hezký den

      Vymazat
  3. Stáňo, o tom, že syn D. Francise také píše jsem nevěděla. Určitě se poohlédnu v knihovně, knihy jeho otce jsem četla moc ráda. Díky za informaci a tip 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, píše - u pár románů byli uvedeni jako spoluautoři, posledních asi 5 nebo šest napsal už jen Felix. Mně se líbily (myslím, že jsem je četla všechny).
      Hezký den

      Vymazat
  4. "Mladého" neznám, ale knihy jeho otce jsem kdysi četla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svého času byly "francisovky" hodně populární. MMCh roky ho překládala dnes již nežijící senátorka Jaroslava Mosserová,

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Já ho objevila kdysi dávno a mám tyhle detektivky ráda.

      Vymazat
  6. Autora znám, ale nic jsem od něj nečetla. Zatím se na něj ani nechystám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono se ani nedá přečíst všechno, co vychází...

      Vymazat
  7. Krásné počteníčko. Já mám nyní na starosti zahradu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mne je kniha relax (narozdíl od zahrady :D), takže si chvilku vždycky najdu.

      Vymazat
  8. Stáni, díky za nahlédnutí do další knihy. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  9. Přečetla jsem toho už hodně a čtu stále, ale teď zrovna si nemohu ujasnit, zda jsem od tohoto spisovatele něco četla. Ale to je jedno - tento titul si zase píšu na seznam do knihovny.
    Díky za tip a měj se hezky, Stáňo !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, Francis (otec) byl hodně populární někdy v devadesátých letech a na začátku století. Řekla bych, že syn vydává nové knihy méně často, tak tolik známý asi nebude. Pro mne je to nostalgie
      Hezký den

      Vymazat
  10. Ahoj Stáni, tohle nevypadá jako můj šálek, nicméně děkuji za seznámení s pro mě neznámým autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, ani se nedivím, že ti autora neznáš - milovník koní myslím nejsi a populární byl Francis - otec hlavně na začátku století :D

      Vymazat
  11. Autory neznám, ale moc se mi líbí, že chvíli psali i spolu. To mi přijde fakt pěkné :) Já teď nic nečtu, dávám si chvíli pauzu :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mne je čtení nejoblíbenější relax, takže si chvíli vždycky najdu :)

      Vymazat
  12. Nějaké knížky jsem od autora četla a mám i doma.Začínám se pomalu vracet k četbě,oči se lepší a tak si píšu.Stáno,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, to je skvělé, že už můžeš víc číst. Pro mne je čtení oblíbený relax, tak tuším, jak moc může chybět...
      Hezký den

      Vymazat
  13. Detektivky tvoří 90% mé knihovny, miluju tyhle žánry a tohle vypadá na další skvělou knihu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máme podobný vkus - já čtu taky nejvíc detektivky.

      Vymazat
  14. Ahoj Stáni,
    nečetla jsem, ale vypadá to dobře, detektivky mám všeobecně ráda.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Francisovky" jsou moje srdcovka už spoustu let...

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)