neděle 3. března 2024

Křížová cesta Římov

Navážu na svůj článek o poutním areálu v Římově ještě z února. Součástí poutního místa je i křížová  cesta vede okolní krajinou, má celkem 25 zastavení a jejich rozmístění by mělo odpovídat poloze tradiční křížové cesty v Jeruzalémě. Jednotlivá zastavení nemají stejnou podobu - najdeme tu klasické výklenkové kapličky, nízkou rozložitou kapli, několik bran i osmibokou kapli. Všechny jsou nově zrekonstruované a v krajině vypadají opravdu krásně.



Křížovou cestu kopíruje naučná stezka, která vede souběžně se zelenou turistickou značkou (a část cesty i se značkou modrou) a kruhem se vrací zpět do  Římova k poutnímu areálu. V místech, kde značení přechází Malši, lze z naučné stezky odbočit do kopce už jen po zelené TZ, která vede k pozůstatkům hradiště Branišovice. Odbočka  je dlouhá asi 700 m a na jejím konci jsou k vidění  jen terénní nerovnosti, které možná kdysi hradištěm bývaly, a informační cedule.

Budova obecního úřadu s budoucím IS


Spící apoštolové jsou jako živí - já se jich na první podívání lekla ...






Most přes Malši z konce 19 stol.




Chaloupka nad  Lomským potokem - moc hezká

Hradiště Branišovice


Schody od Malše do Římova





Křížek cestou (nepatří do křížové cesty)



No a ještě něco praktického na konec... Celá křížová cesta má cca 5 km a vede po všech površích - od pěšinek přes polní cesty až po asfaltku, převýšení není nijak velké (zvlášť pokud nepolezete k bývalému hradišti Braniště). Parkovali jsme  na návsi kousek od areálu poutního místa. Hned vedle poutního areálu je budova obecního úřadu, kde připravují infocentrum (v době naší návštěvy ještě nebylo v provozu, ale hodná paní mi tam vyhrabala turistickou známku). Pokud se budete chtít občerstvit, tak na návsi jsou dvě restaurace (my netestovali ani jednu, jen jsme si koupili něco na zub v místní sámošce, která je taky na návsi)

24 komentářů:

  1. Stáni, krásná křížová cesta. Ráda jsem se prošla s tebou. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
  2. Stáňo, ráda jsem jsem si zavzpomínala, moc se nám tam líbilo. Máš hezké fotky!
    Přeji klidné pondělí. Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, to je nádherná křížová cesta. Jen je od nás příliš daleko. Děkuji moc, že jste mne vzala s sebou a přeji krásný den. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, křížová cesta je opravdu moc pěkná, jsem ráda, že jsem mohla návštěvu zprostředkovat i těm, kteří to mají z ruky :).
      Hezký den

      Vymazat
  4. To je opravdu pěkná, zajímavá křižová cesta. Škoda, že je pro mne tak daleko. Díky za fotky!
    Měj se hezky a měj pohodový zbytek dnešního dne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Stáni, krásné fotky z kouzelné procházky po křížové cestě. 👍👍👍
    Ráda jsem se prošla s vámi a zavzpomínala si.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, jsem ráda, že jsi šla s námi :)
      Přeju hezký den

      Vymazat
  6. Křížová cesta je fakt pěkná a fotky jsou nádherné 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu fotek a ta křížová cesta fakt stojí za projití.

      Vymazat
  7. Moc se mi líbí, jak je procházka různorodá. Nejenom cestou, ale i podobami jednotlivých zastávek.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, křížová cesta byla opravdu zajímavá, většinou se jednotlivá zastavení liší jen obrazy, tady i stavebně.

      Vymazat
  8. Moc krásné, mě je tato lokalita nějaká povědomá. Moc hezký výlet, jste stejně borci. ☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, na kilometry to nebyl moc, ale procházka to byla rozhodně moc pěkná.
      Měj se fajn

      Vymazat
  9. Ahoj Stani,
    vypadá to dobře, nejvíce se mi líbila ta brána a schody.
    Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já tohle místo objevila víceméně náhodou a byli jsme příjemně překvapení -fakt prima procházka.
      Hezký den

      Vymazat
  10. Já tyhle křížové cesty moc nemusím. Jsou takové o ničem.. Ale procházka musela být fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Procházka to byla pěkná. A já mám i ráda sakrální památky, byť nejsem věřící.

      Vymazat
  11. Vyobrazení apoštolů působí opravdu živým dojmem už jen z fotek. Hezké shrnutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se jich při prvním nahlédnutí do kapličky lekla :D

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)