sobota 30. března 2024

Cesta kolem Světa

Samozřejmě jsme v rámci dovolené nevyrazili na cestu kolem zeměkoule... Vypravili jsme se do Třeboně a obešli jsme rybník Svět, který leží v jejím bezprostředním sousedství. Rybník založil Jakub Krčín z Jelčan v 16. stol. na Spolském potocePůvodně se jmenoval Nevděk pro potíže, které měl Jakub Krčín při jeho stavbě s třeboňskými měšťany, a zahrnoval i rybník Opatovický a Církvičný. Po povodních na začátku 17. stol. došlo k jejich opětovnému rozdělení. Od té doby rybník nese název Svět. Jeho plocha je 214 ha a délka hráze přes 1,5 km.

Kolem rybníka vede naučná stezka. My jsme se na ní připojili kousek od parku lázeňského areálu Aurora a celou cestu jsme se drželi jejího značení (bílý čtverec se zeleným diagonálním pruhem), které se asi ve dvou třetinách cesty spojilo s červenou turistickou značkou.

Cestou jsme minuli kostel sv. Jiljí, který stojí uprostřed hřbitova. První zmínka o něm je z r. 1515 - z doby Viléma z Rožmberka a v letech 1784 až 1876 sloužil jako rodinná hrobka Schwarzenbergů.

O kousek dál se nachází v parku  současná Schwarzenberská hrobka, kterou v r. 1874 založil kníže Adolf II Schwarzenberg, neboť kostel sv. Jiljí už nevyhovoval tehdejším požadavkům na pohřbívání, a  byla vystavěna v novogotickém slohu.

A od Schwarzenberské hrobky je to už kousek na hráz rybníka. My jsme pak pokračovali dál do města, ale o tom zas až příště...

A ještě pár praktických poznámek na závěr... Parkovali jsme na velkém parkovišti vedle hotelu Regent (jak to tam bude vypadat v sezóně netuším, ale v době naší návštěvy tam bylo místa dost a parkování bezplatné). Naučná stezka vede lesních a polních cestách i pěšinami po loukách (po větších deštích mohou být některá místa mokřejší), svým charakterem je tedy určená hlavně pro pěší, ale asi by se dala projet i na trekovém kole. Celá naučná stezka má délku necelých  12 km a v podstatě nulové převýšení, takže je to příjemná procházka. Pokud jde o občerstvení, tak mimo sezónu je možné jen v Třeboni, ale  míjeli jsme asi v půli cesty kiosek, který zřejmě v sezóně funguje. A pro milovníky turistických známek - má ji i rybník Svět a dostali jsme ji v infocentru na náměstí.

1. vyšlo vám krásné počasí :) krásné fotky :)

1. Byl to asi nejhezčí den naší dovolené - měli jsme štěstí.

2. Naprosto parádní procházka! Moc krásné fotky! K hrobce se chci vrátit, když jsme tam byli naposledy, málem nás nežrali komáři :o)
    Stáňo, užij si sváteční den. Helena

1. My jsme v hrobce taky nebyli - otvírali až odpoledne a kdybychom tam čekali, tak by nám už nebyl čas na město, takže jsme dali přednost zámku a městu
      Hezký den

3. Krásný výlet a pro mě připomenutí jedné dovolené s přáteli.Byli jsme ubytovaní kousek od rybníku a večer si dávali v jedné restauraci ryby.Bylo tam moc hezky.
    Stáňo,měj hezkou neděli

4. Komu se povede v jednom dni obejít svět :-). Ráda jsem s vámi šla, byť v sedě u PC :-).
    Měj hezký sváteční den !
    Hanka

1. Hanko, jsem ráda, že ses s námi prošla.
      Příjemný den

5. Stáňo zdravím. Do Třeboně se vracím velice ráda, měla jsi hezký výlet. Lenka

1. Leni, nedivím se, že se ráda vracíš - Třeboň je moc hezká.
      Hezký den

6. Svět jsme si obešli vloni v červnu a letos se tam chystáme zase. Na hřbitově u kostela sv. J. je pochován cestovatel Jiří Hanzelka. Byli jsme se podívat u jeho hrobu. Celá Třeboň má co nabídnout a tak se těším na další tvůj příspěvek. Hezkou velikonoční neděli.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

1. Evi, vidíš, to o Hanzelkovi jsem nevěděla...
      Hezký den

7. Třeboň a okolí miluji a ráda se tam vracím. Moc rádi projíždíme kolem rybníků na kole. Pohodové dny.

8. Marcela - Nordic Passion1. dubna 2024 v 10:34

Trebonsko mi ucorovalo, kdyz jsme tam byli na dovolene asi dva roky zpet. Uzasne misto, ale Svetjsme cely neobesli:-). Hezky den, Stano. M.

1. Marcelo, my už jsme na Třeboňsku párkrát byli a líbilo se nám tam pokaždé. Ale třeba na zámku jsem byla letos poprvé.
      Hezký den

9. Krásný výlet! Ta hrobka je vskutku nádherná stavba...

10. Třeboň mám ráda a téměř každý rok ji s rodinnou navštěvujeme. :)

11. Panečku, to je tedy pořádný okruh. 👌👍

1. Dvanáct km zas není tolik, chodívali jsme víc, ale od té doby, co manžela zlobí kyčel, musíme trasy trochu zkracovat.

12. Miluji takové procházky a ty labutě jsou nádherné, už se jen tak někde v přírodě nevidí.. :)

13. Ahojky,
    to musela být krásná procházka, já tam byla asi jednou a bylo to moc pěkné.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)