úterý 19. března 2024

Zámek Hluboká nad Vltavou

Zámek Hluboká nad Vltavou asi netřeba příliš představovat - patří mezi nejznámější a nejnavštěvovanější památky v České republice. A asi ho také všichni znáte pohádky Pyšná princezna.  My zámek navštívili v rámci naší únorové dovolené, takže jsme se vyhnuli náporu lidí, kterých tu v turistické sezóně bývá opravdu hodně (návštěvnost zámku se pohybuje kolem 200 tis. lidí ročně).  Vedle zámku je bývalá jízdárna, ve které je nyní galerie, a celý areál obklopuje anglický park.

Zámek byl vybudován z původní gotické tvrze. Postupně ho mimo jiné vlastnili Pernštejnové, páni z Hradce a nakonec ho koupili  Schwarzenbergové. Zámek byl v době, kdy ho vlastnili Schwarzenbergové dvakrát přestavěn - nejprve v barokní stylu,  v polovině  19. století tak v romantickém novogotickém stylu (jako vzor pro tuto přestavbu posloužil  zejména zámek Windsor). Schwarzenbergové (resp. jejich hlubocká větev) byli také posledními vlastníky zámku - v r. 1947 byl jejich majetek včetně zámku  speciálním zákonem označovaným Lex Schwarzenberg zestátněn a od té doby ho spravuje Národní památkový ústav.

Při prohlídce zámku se nesmí fotit, takže vám mohu nabídnout jen  jeho exteriéry... (ale ono je i jen zvenku nač koukat - mně se nejvíc líbily kovové detaily na spojovací chodbě,  skleníku a terase, které připomínají krajku) A možná podle světla a oblohy poznáte, že jsme si k zámku nevyšlápli jen jednou... (bylo to rovnou třikrát - poprvé po příjezdu jen tak, abychom se protáhli, podruhé na prohlídku Zimního zámeckého okruhu a potřetí do parku)

A praktické poznámky na závěr... Zámek má několik prohlídkový tras, v zimě je otevřená pouze jedna, tzv. zimní, která zpřístupňuje soukromé pokoje posledních majitelů zámku umístěné v přízemí. Vstupné na tuto trasu je 200 Kč a prohlídka trvá asi třičtvrtě hodiny. V době naší návštěvy žádné občerstvení na zámku nefungovalo, ale dolů do městečka Hluboká je to kousek a tam je nabídek občerstvení všeho druhu dostatek. Parkování jsme tentokrát neřešili, protože jsme si na zámek vyšlápli od hotelu, ve kterém jsme bydleli.
No a do parku se vypravíme zas někdy příště

1. krásné fotky, úžasný zámek :) ten park u něj je úžasný... my tam byli na podzim a to si příroda krásně hrála s barvami :)

1. Věřím, že na podzim byl part krásný - je tu hodně listnáčů, tak ta barevnost musela být úžasná.

2. Zámek je skvost,moc ráda jsem se podívala.Byli jsme tu s manželem asi v roce 1996,to jsem ještě fotila
    na kinofilm a fotky mám dvě a vzpomínky už dost šednou.
    Stáni,měj hezké dny

1. Jitko, kdybych fotila na kinofilm, který se pak dával vyvolávat, tak bych těch fotek taky neměla tolik. To si člověk dvakrát rozmyslel, než cvakl spouští ;-)
      Hezký den

3. Stáňo, moc ráda jsem si u tvých fotek zavzpomínala na náš pobyl v hotele Štekl. Fotek jsem tehdy udělala nepočítaně... Je to prostě skvost.
    Přeji příjemný den. Helena

1. Heleno, nám se Hluboká taky moc líbila. Mrzelo mne, že se nemohlo na věž a možná bych si vybrala jiný prohlídkový okruh... Ale zase jsme to měli bez davů turistů. Vždycky je něco za něco ;-)
      Hezký den

4. Tento zámek jsem navštívila s přítelem před třemi lety. Nádherný zámek! Jako z pohádky. Ještě bych ráda navštívila zámek Lednici :-)

1. Jani, Lednice byla pro letošek v širším výběru, nakonec jsme zvolili Hlubokou, ale Lednici plánuji taky.

5. Stáni, krásné fotky jsi na Hluboké pořídila. 👍👍👍
    Výhodou návštěvy památky v zimě je to, že se tam nemusíš tlačit. Já tam byla několikrát a bohužel pokaždé v sezóně a vždy tam byly davy lidí.
    Měj prima dny. 🍀

1. Aleno, my jezdíme hodně mimo sezónu - právě proto, že davy nesnášíme. Má to i své stinné stránky, ale ty holt bereme... (Když se manžel ptal recepční, jestli je to v Hluboké v létě takový blázinec, jak si myslí, tak odvětila "Ještě horší" :D)
      Hezký den

6. Na zámku jsme také byli, je to asi pět let. Nahoru jsme jeli vláčkem, zpátky už po svých. Zámek i zahrada je prostě nádhera. Při naší návštěvě jsme zaznamenali při focení v parku dvě nevěsty. Krásné vzpomínky 😊

1. Evi, tak my jsme žádné svatby neviděli - ani není divu v neděli večer nebo v úterý jich moc nebývá :D.
      Měj se pěkně

7. Stáni, moc povedené fotky, povedla se ti zachytit krása zámku. Měj pohodový den.

8. Je to prostě krásný zámek. Byla jsem tam, takže jsem si u Tvých fotek krásně zavzpomínala.
    Měj se hezky !
    Hanka

9. Zámek se mi moc líbil, byli jsme tam v létě, takže okruh a výběr tras byl větší. Nejvíc mě ale asi uchvátila zimní zahrada, zrovna tam byla tehdy nějaká výstava...

1. My tak nějak preferujeme mimosezónu i za cenu omezenějších možností. Zas je to vyváženo menším množstvím lidí.

10. Ahoj Stáni, tenhle zámek mám moc ráda. Navštívila jsem ho jako dítě a následně s přítelem v rámci první společné dovolené s jeho přáteli. Kousek od Hluboké jsme totiž byli ubytovaní a došli tak k zámku pěšky.

1. Sabčo, my šli na zámek taky pěšky - bydleli jsme přímo pod ním :D

11. Krásné fotky krásného zámku ♥ Měj se hezky, Stáňo :)

12. Marcela Nordic Passion23. března 2024 v 20:35

Hluboka je nadjerna, nedivim se, ze jste se tam vraceli hned nekolikrat. Pekny vecer. M.

1. Marcelko, my bydleli skoro pod zámkem, takže nebyl problém se vrátit :)

13. Krásné fotky, a úplně bez lidí, to je paráda. Ráda jsem si prohlédla detaily zámku. My ho sice navštívili loni, ale tak pršelo, že jsme se jen k němu zašli podívat a jeli jsme zpět na hotel.

WantBeFitM

1. My jsme si právě prohlídku zámku naplánovali na dopoledne, kdy byla podle předpovědi největší pravděpodobnost deště. A do parku jsme se vrátili až odpoledne, kdy se to přece jen trochu protrhalo.

14. Hluboká je úžasná, považuji ji za jeden z nejkrásnějších zámků u nás. :)

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)