neděle 22. října 2023

Švestkové čatní

 Letos sice naše švestka moc nezarodila, ale u sousedů měli švestek víc než nadbytek. Dostali jsme tedy, pokud jde o jejich česání naprosto volnou ruku. Tak jsme trhali jako o závod, protože nám je bylo líto nechat spadnout. Kromě koláčů, knedlíků a samozřejmě povidel došlo i na méně tradiční zpracování - a to na švestkovou omáčku čatní (nebo taky chutney - jak je libo). Už jsme ji kdysi dělali, ale jen tak od oka, takže si recept už nikdo nepamatoval. Tentokrát si ho tu tedy zachytím...
 


Suroviny
1 kg vypeckovaných švestek
2 tenkostěnné papriky
1 cibule
2 - 3 stroužky česneku
1 - 2 lžíce sádla
kousek zázvoru 
kousek chilli papričky nebo necelé půl lžičky chilli
bobkový list, tymián, rozmarýn, sůl  
 

Cibuli nakrájíme půlkolečka, česnek a zázvor nadrobno a zpěníme na rozpuštěném sádle. Švestky nakrájíme na kousky, papriky na malé kostičky a přidáme na orestovanou cibuli spolu s kořením (chilli doporučuji dávat opatrně a postupně - já dala rovnou půl lžička a výsledek je na mne docela ostrý) a lehce osolíme. Dusíme do měkka. Vyndáme koření a promixujeme tyčovými mixérem do hladka. Chuť případně doladíme cukrem nebo octem a solí. Plníme do malých skleniček a sterilizujeme. Z uvedené dávky vyšly 4 skleničky o obsahu cca 2 dl.



Omáčku lze použít k masům nebo sýrům (my si ji třeba občas dáváme místo brusinek ke grilovanému hermelínu)


31 komentářů:

  1. Tak tohle bych moc ráda ochutnala! Máme moc rádi švestky a všechna jídla s nimi. Vohužel, pouze slivovici nepiju.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřino, já slivovici taky nemám moc v lásce, zbytek výrobků ze švestek naopak ano :)

      Vymazat
    2. Stáňo, jsme Češi, tak švestky a mák a taky jablíčka a hrušky, to musí na podzim být, i kdyby na sůl nebylo. ( v létě meruňky ). Ježíš, tys mi udělala inspiraci a chutě. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Stáňo, dělala jsem ho několikrát. je výborné hlavně k sýrům nám moc chutnalo. letos švestky jen kupuji, takže asi nebude...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, my zas letos likvidovali nadúrodu u sousedů - oni by to nestihli otrhat a nám to bylo líto nechat spadnout. Z kupovaných bych se do toho taky nepouštěla.
      Hezký den

      Vymazat
  3. Stáňo,moc děkuji za připomenutí a recept na čatní.Na zahradě jsem měla švestku a čatní dělávala.
    Zahradu jsem prodala a na čatní nějak zapomněla.Určitě si udělám.Mladí mají švestek a koláč už nemůžu ani vidět.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak že bych nemohla švestkový koláč, to se mi snad ještě nestalo :).
      Hezký den

      Vymazat
  4. Čatní jsem ještě nikdy nedělala a asi nebudu. Měli jsme švestku na zahradě, ale musela se porazit, takže už jsem závislá jen na švestkách z obchodu.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, tomu rozumím - taky vyrábím jen z toho, co vyroste na zahradě nebo dostanu, z koupeného málokdy...
      Hezký den

      Vymazat
  5. To zní zajímavě, nikdy jsem nezkoušela :).

    OdpovědětVymazat
  6. To musí být dobrota :) Ani u nás se letos švestky nikde neurodily. Já zavařovala jen jablka od taťky :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nám jablka hodně padala, takže na uskladnění jich moc nezbylo. Věština byla malá a naťukaná, tak skončila "ve skle" (v podobě pyré)

      Vymazat
  7. To teda vypadá dost dobře)))) Tak ať chutná.

    OdpovědětVymazat
  8. Stáni, také jsem dělala švestkové i třešňové a moc dobře se hodí především k masu. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my čatní asi taky nejvíc dáváme k masu, ale ani k těm sýrům není špatné.
      Měj se fajn

      Vymazat
  9. Tak tohle by mě lákalo ochutnat, vypadá to skvěle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, u nás tenhle experiment celkem sklízí úspěch

      Vymazat
  10. U nás se letos bohužel moc švestek neurodilo, takže jsem z nich takřka nic nedělala a všechny snědla přímo ze stromu. Nicméně díky za recept, určitě se bude hodit v příštích letech!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, my jsme švestek taky spoustu snědli, ale sousedi jich měli fakt hodně, takže zbylo i na další využití.

      Vymazat
  11. Švestek bylo letos hodně moc. Byly všude :-D Já tedy nezavařuji ani nedělám povidla, nic. Mám je ráda čerstvé :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já je čerstvé taky ráda - nosila jsem si je hlavně do práce na svačinu. Ale u nás jsou hodně oblíbená i povidla a tohle byl spíš takový doplněk. Taky jsme ještě namrazili na zimu na koláč a byl koláč i knedlíky...

      Vymazat
  12. Marcela - Nordic Passion26. října 2023 v 20:32

    Tak tohle zni hodne zajimave, asi se do toho poustet nebudu, ale kdybych mela moznost, ochutnam rada. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, to má smysl asi dělat jen v případě, že má člověk vlastní švestky...

      Vymazat
  13. Ahoj Stáňo švestkové čatní jsem vyráběla vloni, když bylo švestek strašně moc. Letos jsme měli jen pár a na meruňce jen jeden plod. Všechny zásoby na zimu jsou super! Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, my jsme švestek taky moc neměli, ale sousedi spoustu a neměli čas to trhat. Takže byli rádi, že jsme jim s tím pomohli (a my byli rádi, že jsme si nadělali povidla a čatní bylo jako doplněk)
      Měj se fajn

      Vymazat
  14. Ahoj Stáni,
    my doma čatní děláme docela často, vždy, když dostaneme od někoho švestky.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme čatní naposledy dělali před mnoha lety (u nás vždycky dostanou přednost povidla ;-)) a už jsme si nepamatovali jak, takže jsem si to tady radši uložila :)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)