úterý 3. října 2023

Barbora Bernátová - Dívka v mlze

 V dnešním článku vám představím knihu mladé slovenské autorky Barbory Bernátové. Na Slovensku kniha vyšla už  v r. 2020, na náš trh se dostala až po třech letech - tedy letos. Mezitím autorka vydala další knihu, která by  měla na Dívku v mlze navazovat - alespoň pokud jde o ústředního hrdinu.


 
 
V chatové osadě kdesi mezi Košicemi a Trebišovem objeví dva mladíci tělo uškrcené ženy, která byla před smrtí brutálně znásilněna a zmlácena. Proč Hana Richterová, jak byla mrtvá identifikována, žila v téměř opuštěné chatové osadě v nepříliš komfortní chatě, jaká byla její minulost a s kým se vlastně stýkala - to jsou otázky, které stojí před dvojicí policejních vyšetřovatelů pověřených pátráním - před svérázným Davidem Meiznerem a krásnou Emou Kopeckou. Postupně zjišťují, že v minulosti oběti byly temné stránky, které ovlinily její další osud. Mohly mít i spojitost s její smrti? Příběh je z větší části vyprávěn v ich formě z pohledu policejního vyšetřovatele Davida Meiznera. Má ale i druhou linku, která je napsána v er formě a čtenáře zavádí do  minulosti, kdy malá holčička a posléze dospívající dívka čelila brutálnímu sexuálnímu zneužívání. 


 
Moje pocity z knihy hodně ovlivňuje fakt, že jeden z hlavních hrdinů - vyšetřovatel David Meizner je z mého pohledu sebestředný arogantní macho, který nesnáší lidi, včetně včetně žen, které v posteli střídá častěji než ponožky. Potřebuju, aby mi vyšetřovatel byl alespoň trochu sympatický  - což tedy David Meizner rozhodně nebyl a nevylepšila to ani romantická linka, která se začala rozvíjet mezi ním a kolegyní Emou. Jinak samotný příběh není špatný - má silné a dost drsně podané téma sexuálního zneužívání, postupně odhaluje jednotlivé podezřelé i možné vazby do minulosti, včetně těch nečekaných a odhalení pachatele  je poměrně překvapivé. Jen mi prostě vadilo, že jsem se při čtení musela prokousávat sexuálními i opileckými eskapádami i sebestřednými komentáři hlavního hrdiny. 
Za zaslání knihy děkuji nakladatelství Grada, na jejím e-shopu si ji můžete koupit.
 

 
Anotace
V bohem zapomenuté chatové osadě na východním Slovensku nacházejí dva mladíci zavražděnou ženu. Její totožnost je velkou neznámou. Případ řeší svérázný detektiv David Meizner, věčně nevrlý a nepříjemný sukničkář, který nemá lidi příliš v lásce, a jeho krásná a věcná kolegyně Ema Kopecká. Aby odhalili totožnost vraha, musejí se společně prodrat pavučinou utkanou z dávných tajemství. Jejich pátrání se však komplikuje… Drama plné zvratů a nečekaných událostí se hemží podezřelými postavami z minulosti i současnosti, dávno zapomenutými hříchy, ale i bolestí a utrpením, které musela malá holčička a později mladá žena prožít. Děj nás postupně zavede do malé vesničky pod Tatrami, aby pokračoval do hlavního města a zpět na místo, kde měla hlavní hrdinka nečekanou schůzku se smrtí. Příběh rozehraný postavami z masa a krve je napínavý až do samotného konce a překvapí nečekaným rozuzlením.
Vydalo nakl.  Metafora v r. 2023, překlad L. Hricoviniová, 320 str.



 


25 komentářů:

  1. Stáňo, děkuji za tvé hodnocení. Autorku neznám, téma nelehké, ale to neznamená, že neskutečné. Bohužel.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, ty pasáže z minulosti jsou fakt ošklivé... A máš pravdu, že se to bohužel pořád ještě děje... :(
      Hezký den

      Vymazat
  2. Tak tuto knihu neznám, poslední měsíc zase nemám moc času na čtení. :/

    OdpovědětVymazat
  3. Nečetla jsem, takže si píšu.
    Díky za tip a měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Marcela - Nordic Passion4. října 2023 v 15:24

    Dekuji za recenzi, tema zajimave,ale verim, ze i mne by drsny macho vadil:-), pekny den. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepotřebuju úplného vzorňáka, ale tehle policista byl pojatý tak, že jsem z něj rostla.

      Vymazat
  5. Anotace zní zajímavě, ale po tvé recenzi si to určitě nepřečtu. Nepřenesla bych se přes tu hlavní postavu :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že když je člověku hlavní postava nesympatická, tak se to hůř čte.

      Vymazat
  6. Díky za další recenzi.
    Zrovna teď pro nedostatek času nemám "čtecí" období)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já se snažím číst vždycky chvíli před spaním (ale zas pak díky tomu asi spím míň, než bych měla).

      Vymazat
  7. To první téma by bylo na mě hodně těžké,ale druhou knihu bych si i přečetla.Každopádně píšu a podívám se,zda je v seznamu v mé knihovně.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, ten příběh z minulosti ovlivňuje současný, takže se myslím nedá přeskočit, byť je těžký.
      Hezký den

      Vymazat
  8. Po knížce se musím podívat a tuším, že už mi jí doporučovala kamarádka. :) Vypadá skvěle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro tebe bude zajímavá ta linka z minulosti - patologické rodinné prostředí ...

      Vymazat
  9. Detektivky mám ráda. Ty opilecké a sexuální eskapády bych Titově přeskakovala, jak se znám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně hlavně vadil ten jeho machistický a trochu misogenní přístup...

      Vymazat
  10. Autorka mi nic neříká, teď jsem dočetla fantasy a vrhnu se na erotiku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zrovna jednu knížku trochu s erotickým nádechem čtu :)

      Vymazat
  11. Ahoj Stáni, teda to zní jako pěknej nápor na nervy než nějaký odpočinkový čtení :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, ta linka s minulosti se moc dobře nečetla - ne že by to nebylo dobře napsané (to bylo), ale prostě hnusné téma...

      Vymazat
  12. Souhlasím, vyšetřovatel byl na facku:-)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Stáni,
    knihu mám zrovna rozečtenou a David mi taky leze na nervy. Jsem zvědavá, jak to skončí.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)