čtvrtek 5. října 2023

Nýznerovské vodopády

Myslím, že už jsem tu zmiňovala, že manžela na dovolené trochu zradilo koleno a zejména sestup z kopců mu dělal problémy. To bylo i důvodem, proč jsme na poslední den nenaplánovali výlet do velkých kopců, ale do polského Paczkowa (tam vás vezmu až někdy příště), kde se chodilo po rovině, a k Nýznerovským vodopádům, kde stoupání a klesání nestálo za řeč. A právě tam se vypravíme v dnešním článku.
 
 


Nýznerovské vodopády najdeme asi 5 km od obce Žulová na Stříbrném potoce – proto se jim někdy říká Vodopády Stříbrného potoka.  Stříbrný potok zde vytvořil soutěsku tvořenou krystalickými břidlicemi, na které je několik kaskád. Délka soutěsky je asi  100 m a její převýšení je zhruba  14 m.  
 



 
 
 
 
 

 

 
 



 
Praktické poznámky na závěr? Nejkratší cesta  k vodopádům je  po modré turistické značce z osady Nýznerov – je to asi 2 km s převýšením kolem 60 výškových metrů. Cesta  vede celou dobu po lesní silničce (je na ní zakázán vjezd motorovým vozidlům), takže je vhodná i pro kočárky  a kola (ostatně vede po ní i značená cyklotrasa). Parkovat se dá na malém parkovišti před zákazem vjezdu. U parkoviště je i místní muzeum, to ale bylo v době naší návštěvy zavřené (a otvírací doby jsem se nedopátrala).  Svačinu sebou, protože v osadě je sice restaurace, ale je v provozu jen v sezóně.
Pokud jde o samotné vodopády, tak k jejich  dolní části se dá sejít po lesní pěšince, která vede poměrně prudce ze svahu k potoku (odbočuje ze silničky v podstatě u cedule označující přírodní památku), v horní část vodopádů vede k potoku kamenné schodiště.

34 komentářů:

  1. Tak tohle miluju. Vodopády ve skalách. Kolena nejvíc trpí při sestupu. To dobře znám. Tak snad to bylo jen z námahy a ne něco vážnějšího? Hezké Fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koleno je zřejmě následek kamenitého a prudkého klesání od Šeráku dolů do sedla Ramzová. No a klesání od horní nádrže Dlouhých strání mu taky úplně nepomohlo. Proto už další den skoro rovinka a asfalt.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Tak tady to taky poznávám)))krásné místo i foto.
    Přeji hezký víkend. Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné místo, Stáňo! Mám moc ráda procházky k vodopádům, voda je prostě přitažlivý živel.
    Přeji klidný pátek, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, taky máme vodu v krajině rádi a tu tekoucí zvlášť. Tenhle výlet původně ani nebyl v plánu, ale nakonec jsme byli spokojení.
      Měj e fajn

      Vymazat
  4. Vodopády jsou super. Pokud tedy není sucho 😉
    Krásný den 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilono, tady naštěstí vody bylo dost.
      Hezký víkend

      Vymazat
  5. Nádherné místo! Na vodopády ve skalách bych se vydržela dívat věčnost. S manželem soucítím, občas mě také koleno zlobí a při každém sestupu z prudšího kopce trnu, jestli vydrží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pomalu si začínám říkat, že sestupy z kopce jsou skoro horší než stoupání ;-). Při stoupání pomůže se zastavit a vydýchat, při klesání prostě kolena úpí ...

      Vymazat
  6. Vodopády jsou takové malé, decentní, ale moc pěkné :)

    OdpovědětVymazat
  7. Krása, Nýznerovské vodopády jsem ještě nenavštívila, i když je nemám tak daleko :-) Snad to bude mít manžel s kolenem dobré ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elis, na dovolené jsem si na tebe vzpomněla, protože vím, že jsi odněkud od Jeseníku a my bydleli kousek od něj.

      Vymazat
  8. Krásná krajina,takovou mám ráda.Skály a voda.V poslední době mně dost loupe v koleni,ale
    pouze,když jdu u nás do třetího patra.S manželem se už dost šetříme.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, souhlasím, že skály a voda jsou bezva kombinace.
      Hezký den

      Vymazat
  9. Ahoj Stáňo, místa s vodou přírodě mám moc ráda. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Aspoň, že jste byli schopni ještě něco vidět, když Tě trochu zradilo koleno. A navíc to vypadá moc hezky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, koleno zradilo manžela, ale statečně ještě šlapal na Borůvkovou horu i na Dlouhé Stráně (byť u obojího jsem vybrala méně náročnou variantu). Ale bylo vidět, že koleno OK není, takže poslední den byl opravdu bez terénních nerovností (k dolní části vodopádu jsem lezla sama, protože to bylo přes kořeny a prudký sestup). Ale zvládli jsme ještě procházku Paczkowem, takže jsme toho nakonec neviděli málo.

      Vymazat
  11. Vodopády jsou mým oblíbeným turistickým cílem, díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo. Tyhle vodopády jsou dobře přístupné

      Vymazat
  12. Ahoj Stáňo, i já mám ráda taková hezká místa s vodou. Měli jste fajn výlet, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Původně jsme vůbec nepočítali s tím, že k vodopádům půjdeme - bylo to nouzové řešení. A nakonec bylo moc fajn

      Vymazat
  13. Mám ráda taková místa !
    Hezkou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj Stáni, to vypadá skvěle <3 musím už taky vyrazit někam do přírody se dobít.

    OdpovědětVymazat
  15. to je krásné místo :) úžasná příroda :)

    OdpovědětVymazat
  16. Vodopády mám moc ráda :) Určitě to byl krásný odpočinkový výlet.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  17. Ahoj Stáni,
    vodopády mám všeobecně moc ráda, na tyto bych se hned šla podívat, vypadají moc hezky.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)