úterý 23. července 2024

Matthew Blake - Anna O.

 Tentokrát zase pro změnu sáhneme mezi knížky, které jsem dostala v rámci spolupráce s nakladatelstvím Grada. Na rozdíl od J.Caplin, od které jsem věděla, co mám čekat,  jsem tady sáhla vyloženě naslepo - tento psychothriller je první autorova kniha, která vyšla v češtině (a myslím, že autorova první kniha vůbec).



Benedict Prince je forenzní psycholog a odborník na poruchy spánku, který pracuje na soukromé klinice, která se zabývá právě poruchami spánku. A právě tam v utajení převezou Annu Ogilviovou, pacientku a v podstatě  a vězeňkyni, která již čtyři roky nepřetřžitě spí. Annu O. našli spící a zkrvavenou s nožem v ruce vedle těl jejích dvou přátel, kteří byli ubodání. Anna předtím poslala svým rodičům zprávu "Omlouvám se, myslím, že jsem je zabila". Co se vlastně stal? Zabíjela Anna O. ve spánku? Zabila úmyslně? Nebo zabíjel někdo jiný?  Annu O. je třeba postavit před soud. Jenže aby mohla být souzena, nesmí spát. A úkolem Bena je právě pokusit se Annu O. po letech probudit. Ben zvolí specifikou  metodu spočívající  v připomínání vjemů spojených se životem spící Anny O. Kvůli tomu také kontaktuje některé z Anniných blízkých i svou bývalou ženu, inspektorku, která byla na místě činu před čtyřmi lety jako první, a snaží se i proniknout do pozadí případu.  Objevují se nejasnosti i další vražda...


Příběh je vyprávěn především z pohledu Benedicta Prince, ale některé kapitoly jsou vyprávěny z pohledu jiných osob (Annina matka, bývalá Benova žena ...) nás zavádí do minulosti a své místo tu mají i deníkové zápisky Anny O. z doby  před vraždou. Časové roviny i osoby jsou jasně označené, takže jsem při čtení v tomto směru netápala.  Nicméně musím říci, že jinak se mi tahle knížka nečetla dobře. Nemohla jsem se začíst a vlastně mne knížka celou dobu moc nebavila. Podle anotace jsem tak trochu čekala, že se děj bude víc točit kolem odpovědnosti za činy provedené ve stavu náměsíčnosti, ale tenhle předpoklad v mých očích knížka moc nenaplnila. Nedokázala jsem si vytvořit vztah k žádné postavě a celý příběh mi přišel překombinovaný, místy rozvláčný a ani překvapivý závěr to v mých očích  nezachránil.  Vlastně nevím, jestli bych knihu dočetla, kdyby to nebyl recenzní výtisk. 

Za zaslání knihy děkuji nakladatelství Grada, na jehož e-shopu si ji můžete i koupit.

Anotace
Průměrný člověk prospí třiatřicet let. Čeho všeho jsme během spánku schopni? A neseme za to odpovědnost? Anna Ogilvyová byla mladá nadějná novinářka z dobře situované rodiny, dokud ji jednoho dne nenašli zakrvácenou a s nožem v ruce poblíž dvou těl jejích ubodaných přátel. Anna O. ale od té doby spí a další čtyři roky se ji nepovedlo probudit. Doktor Benedict Prince je forenzní psycholog a odborník na poruchy spánku se specializací na zločiny spáchané během něj. Jeho novátorská metoda na přerušení „syndromu rezignace“, jak Annin stav popisují odborníci, je poslední nadějí na probuzení Anny a možností spravedlivého soudu. Takové profesní metě se nedá odolat. Jenže případ Anny O., jmenovkyně pacientky z knihy Sigmunda Freuda, je ostře sledovaný a Ben musí jednat obezřetně. Nejenže čelí nenávistným útokům, ale sám má profesní tajemství a komplikovaný osobní život. Navíc v průběhu léčby znejistí: opravdu Anna vraždila, nebo je za tím něco jiného? Jen ona zná pravdu o tom, co se té noci skutečně stalo. A jen Benedict ví, jak se k ní dostat. Ani pro jednoho z nich to dost možná nebude výhra. Co když naše noční můry ve skutečnosti žádné noční můry nejsou? Příběh nahlížený z pohledu více postav neustále kličkuje a graduje až k napínavé hře na kočku a myš, kdy do poslední chvíle není jasné, kdo je tu kočka a kdo myš. Strhující, znepokojivý thriller, který vás jen tak nepustí.
Vydalo nakl. Metafora v r. 2024, překlad A. Sichingerová, 408 stran

20 komentářů:

  1. Děj se zdá hodně zajímavý,ale také se mi stává,že se mi některá knížka nečte dobře a odkládám.
    Různé časové roviny nemám ráda ani ve filmu,občas v tom tápu.
    Stáňi,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tady problém s odlišením časových rovin nebyl (aspoň pro mne), ale nějak se mi to prostě nečetlo dobře. Přitom knížka nemá úplně špatné recenze...
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. No, ne vždycky to je pecka...
    Stáňo, děkuji za tvé hodnocení a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Hezký název ♥♥. Velký pozdrav z Murteru 🌞🌞

    OdpovědětVymazat
  4. Když knížku v knihovně uvidím, zkusím si ji vypůjčit.
    Hezký den, Stáňo !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, uvidíš - třeba se ti bude líbit :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  5. Zajímavé téma, ale vypadá to, že si autor ukousl větší sousto než by dokázal zvládnout.

    OdpovědětVymazat
  6. Téma hodně dobré, ale zpracování pokulhávalo docela dost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já možná podle anotace čekala něco jiného, ale prostě mne kniha neoslovila.

      Vymazat
  7. Podle anotace to zní zajímavě, dle recenze to na top knihu nevypadá.
    Hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, mne knížka nezaujala. Ale na Databázi knih jsem na ní četla i pochvalné recenze...
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Kniha má zajímavý obal.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  9. Já ji dočetla v pondělí.....a mám úplně stejný názor jako ty. Jsem ráda, že nejsem jediná komu se kniha moc nelíbila. Byla tak vyhajpovaná všude, že jsem si říkala - to bude super pecka....no a nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, já se knížkou prokousávala docela ztěžka...

      Vymazat
  10. Ahoj Stáni,
    musím s tebou souhlasit. Zaprvé jsem od knihy čekala po přečtení anotace něco úplně jiného. Zadruhé mi vůbec nesedly ty postavy a nelíbil se mi ten příběh.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, koukala jsem, že kniha měla docela dost pochvalných recenzí na DK, ale mně fakt nesedla.
      Měj se fajn

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)