neděle 12. května 2024

Třemošná

Na sobotní výlet jsme si popojeli až do CHKO Brdy. Naším cílem byla Třemošná, což je vrchol nad městem Příbram s nadmořskou výškou 779 m n.m., na jehož úbočí kousek pod vrcholem je skála Kazatelna, ze které je vidět právě na Příbram a její okolí.

Auto jsme nechali zaparkované na parkovišti na konci vesničky Orlov a vyrazili jsme po žluté turistické značce. Z rozcestí Pod Malou Třemošnou (kde žlutá končí) jsme dál pokračovali v trase naučné stezky Orlov směrem na sever. Asi po 600 metrech se cesta stáčela nejprve na západ a pak na jih a současně začala stoupat. Přes vrchol Malé Třemošné jsme pokračovali dál a asi po 400 m jsme se připojili na modrou TZ. Ta nás dovedla až na Kazatelny a vrchol Třemošná.

Z Třemošné jsme dál pokračovali po modré až na rozcestí Nad Slaninou. Odtud jsme pokračovali po  zelené TZ až na rozcestí Roviny, kde jsme zelenou opustili a vydali se po silničce k vodní nádrži Pilská. Ta byla postavena už v polovině  19. stol. na Pilském potoce jako zdroj vody pro příbramské doly. Původně se jmenovala Sofiin rybník, svůj současný název získala podle rybníka Pilka, který se zde nacházel dříve. Rok po dokončení se po prudkých deštích hráz nádrže protrhla a voda z ní zaplavila nedaleký Bohutín. Od  Pilské nádrže jsme se pak po Slaninské cestě  vrátili zpátky do Orlova.

Ušli jsme celkem asi 10  km (delším trasám se zatím dost intenzivně vzpírá manželova kyčel),  převýšení bylo zhruba 330 výškových metrů.

A praktické poznámky... Trasa naučné stezky Orlov vede částečně po turistických značkách, ale tam kde se od nich odchyluje, tak není v terénu vůbec značená (šli jsme částečně intuitivně a částečně jsme se jistili mapou v mobilu). Ve stoupání Malou Třemošnou i Třemošnou je cesta hodně kamenitá, takže není vhodná pro kočárky a moc ani pro kola. Ale jinak jsme šli převážně po zpevněných lesních cestách nebo silničkách. Na samotné trase žádné občerstvení není, ale v Orlově je hospoda, kde mají takovou klasickou nabídku hotovek a pár minutek (a samozřejmě pivo a další pití).

1. Stáňo,tady tu oblast vůbec neznám a to jsme jako mladší procházeli na podzim všechny naše hory,ale Brdy jsme asi nějak opomenuli a nebo si to už nepamatuji
    Je to krásné místo a trasa náročná.Pro nás už vůbec.
    Měj hezký začátek nového týdne

1. Jitko, ono v značné části Brd bylo dlouho vojenské pásmo, takže to tam nebylo přístupné (myslím, že zrovna i tohle místo v tom vojenském pásmu původně bylo).
      Hezký den

2. Stáňo, myslím, že vzhledem k manželovým bolestem to je hodně slušný výkon! Jarní les je nádherně zelený. A jestli se nemýlím, měli jste krásný výhled na Svatou Horu...
    Přeji klidné pondělí, Helena

1. Heleno, manžel se držel :). Původně jsme uvažovali, že nepůjdeme k Pilské nádrži a otočíme to z rozcestí Na Slanině rovnou zpátky na Orlov, ale nakonec manžel rozhodl, že tu delší variantu dá.
      A jinak ano - z Kazatelny je Svatá Hora opravdu docela slušně vidět.
      Hezký den

3. Moc pěkný výlet, Stáňo. Taky jsme si včera s rodinkou dali cca 10km v přírodě, bylo to moc fajn. Miluju tohle počasí, kdy je krásně, ale nejsou to ještě ty třicítky a výš 😊

1. Šárko, přesně - teď je to správné výletnické počasí :)
      Hezký den

4. Moc hezký výlet, hned bych jela v létě třeba do Krkonoš. Nedávno jsem o tom mluvila, ale u nás hory spíš jen v zimě. ☺

1. Eriko, my zas hory téměř výhradě v létě, na podzim nebo na jaře, v zimě ne.

5. Moc pěkný výlet. Jste prostě turisté. Ráda se na vaše šlapání dívám, protože můj muž už nějaké delší výletování odmítá. Věk koná své. Ale já z toho trauma nemám. Takový je prostě život a tady u nás v Podkrkonoší je spousta míst, která lze navštívit, aniž by kilometry byly překážkou :-).
    Měj se hezky, Stáni !
    Hanka

1. Hanko, turistika je naše společné hobby, takže se snažíme vyrážet, co nám to péče o chalupu dovolí... Teď nám to trochu komplikuje ta manželova kyčel, tak holt plánujeme kratší trasy. Ideální pro nás byly "placaté" jižní Čechy kolem Třeboně :D
      Měj se fajn

6. Stáňo, tolik km už by muž určitě nedal, věk se hlásí a neduhy se ozývají. Někdy jen krátká procházka někdo ani to ne. Po Praze chodím sama nebo s kamarádkou, na chatě sama nebo se sestřenicí, tak to prostě je. V červnu jedeme na wellnes pobyt do Rumburku, tak jsem zvědavá, co navštívíme. Měj se hezky, pá 😊🌞

1. Evi, člověk se prostě musí přizpůsobit tomu, co zvládne. Taky jsme museli zapomenout na trasy přes 20 km, co jsme chodili dřív ;-)
      Měj se fajn

7. No prosím, tohle všechno mám de facto za humny, když jsem na chatě, a nemám moc šancí se tam podívat. Manžel ten vůbec nepřichází v úvahu jako doprovod, a bez auta je to na nic. Pokud se spoléháš na autobusy jako já, tak je to vždycky o hubu, jestli stihneš co máš a nezůstaneš někde viset ..... Krásný je pohled na Svatou Horu ....

1. Vendy, máš pravdu, že bez auta je to komplikovanější. Však jsem teď vybrala trasu, kde je třeba přesun autem, když jsme jeli s manželem oba (já neřídím) a ty, kde se vystačí z MHD jsem si nechala v záloze, až muž nebude moci nebo se mu nebude chtít :).
      Měj se fajn

8. Vy jste turisti )))) krásný výšlap jste měli)))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

1. Evi, výšlapy někam do lesa - to je naše :).
      Měj se fajn

9. Krásná procházka jarní přírodou. My jsme byli na procházce teď v sobotu, v rámci akce přes tři hrady a dali jsme si teda pěkně. Celkem 26km, převýšení 800m, zpamatováváme se z toho ještě teď :D

WantBeFitM

10. Stáňo, moc pěkný okruh s úžasnými výhledy. Nedávno jsem viděla v TV a už tam se mně ta krajina líbila.
    Měj pěkný večer. Jitka

1. Jitko, na Brdech je pěkně. Není to tak dávno, co byla celá oblast nepřístupná (vojenské cvičiště), teď je tam CHKO :). Už jsme byli na Valdeku, na Padrťských rybnících a ještě tam pár cílů vymyšlených mám ;-)
      Hezký den

11. Moc krásný výlet. A počasí přálo!!!

1. Chvíli to vypadalo, že zmokneme, ale pak se zase projasnilo.

12. To vypadá na opravdu krásný výlet. Nádherné pohledy. Jarní příroda je opravdu osvěžující. Už bych potřebovala také někam vyrazit.

1. Bylo to moc příjemné odpoledne. Příroda je teď opravdu krásně svěží a pohledy do zelena jsme si užívali. Na Brdech je pěkně, určitě stojí za to tam vyrazit.
      Hezký den

13. Ahoj Stáni, tak to jste byli kousek od Haničky :)

1. Jj, vzpomněla jsem si na ni, když jsme jeli Příbramí.

14. Stáni, jste úžasní turisté. Pěkný výlet. Pěkné dny.

15. Ahoj Stáni,
    tak konečně nějaké místo, které moc dobře znám. Na Třemošné jsem byla třeba dvacetkrát, když jsem byla dítě, chodili jsme tam s našima neustále. Táta míval novoroční tradici, kdy si Třemošnou vždy vyběhnul. Škoda, že jste se nestavili na návštěvu:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, když jsme z Kazatelen koukali na Příbram, tak jsem si na tebe vzpomněla :)
      Hezký den

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)