středa 1. listopadu 2023

Říjen v kostce

 
Letošní říjen svým počasím dost často připomínal spíš léto než podzim. Užili jsme si spoustu slunečných a teplých dnů, i na babí léto trochu nezvyklých. I když samozřejmě došlo i na nějaké dny, kdy jsem přemýšlela, jestli nemám jít už hledat  rukavice, a deštník jsem taky párkrát důkladně prověřila. Ale celkově to bylo moc hezké babí léto. A co přinesl mně – kromě hezkého počasí?

 

Většina víkendů patřila i v říjnu chalupě. Ten první byl (stejně jako poslední zářijový) ve znamení švestek – nabídku sousedů, ať si u nich očešeme švestek, kolik chceme, jsme nedokázali odmítnout (už proto, že jinak by většina švestek spadala). Takže jsme trhali a trhali (to tedy hlavně manžel) a zpracovávali (to hlavně já).
Druhý víkend jsme se už spíš pomalu věnovali úklidu zahrady – ořezání přerostlých tújí, pálení ořezaných větví,  úpravě kompostů i záhonů na zahrádce.

Švestkobraní

Manžel a sousedovic velký  pes, ořezávání šeříku, pohled přes pole, ořezané túje 

"Úroda" brambor, na zahrádce to i v říjnu ještě kvetlo, psí víno na plotě

V Praze jsem v průběhu první tří týdnů byla zapít narození dcery jednoho našeho kolegy, na pivu se synem, když si byla něco vyzvednout na Letné. Taky jsem měla nějaké vyřizování  v pojišťovně, která sídlí úplně mimo mé obvyklé trasy.  A v říjnu jsem naposledy chodila do práce Valdštejnskou zahradou (ode dneška už je zas na zimu uzavřená a znovu se tudy projdu až v dubnu).

Cestou do pojišťovny, pivo U Glaubiců, Valdštejnská zahrada, na "Štrosu"
 
Na konci října, zrovna když byly krásné slunečné dny,  jsem si pořídila nějakou „prima“ virózu, takže jsem strávila týden doma v posteli na neschopence. Přišla jsem díky tomu o víkend na chatě, kterou manžel odjel zazimovat sám. A v průběhu celého měsíce se nám docela úspěšně na Knihobootu prodávaly knížky, které jsme vytřídili z knihovny - z 38 kousků jich už máme prodaných 21 (a za poměrně slušnou sumu).
 
Rýmičkové zátiší, pohled z okna, knížky k prodeji, rychlý oběd, když jsem sama doma

Poslední říjnový víkend jsme si protáhli o jeden den volna a strávili ho na chalupě i se synem a jeho ženou. Užili jsme si to – i proto, že jsme se od jejich svatby vlastně všichni (i s mojí mámou) viděli vlastně teprve podruhé. Vystřídali jsme se skoro všichni ve vaření (manžel dělal guláš, já bramborový salát, syn dýňovou polévku, jeho žena upekla bábovku a moje máma štrúdl). Dostali jsme dárečky ze  svatební cesty našich novomanželů a já taky o čtvrt roku opožděné narozeninové dárky. Dojeli pro brambory na uskladnění, které manžel se synem nanosili do sklepa. A zvládli jsme i částečný shrabání, resp. sfoukání  listí, prořezání švestky i část zazimování zahrady. Úplné zazimování chalupy ale necháváme až na listopad – počítáme s tím, že tam ještě jednou zajedeme.

Úplněk, pohledy od chalupy

Skládání brambor, prořezávání švestky, vysávání opadaného listí, pomocníci :)

A nakonec jídelní okénko (tentokrát výhradně domácí) a to, co se už jinam nevešlo.

Srnčí na smetaně, carpaccio se sýrem Grand padano, srnčí řízky se salátem, dýňová polévka

Dárečky, začalo padat listí, váza na chalupě, váza doma

V listopadu bychom rádi vyrazili ještě někam na prodloužený víkend, ale zatím tomu nechávám volný průběh, protože na  začátku listopadu mne jeden víkend čeká čajová burza a manžela ten další výlet do Plzně na setkání spolužáků z gymplu. A druhá půlka listopadu je ještě daleko....

38 komentářů:

  1. Čiperka - dobrý měsíc. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebyl špatný, byť bez té virózy bych se obešla :D

      Vymazat
  2. Stáni, opět další pestrý měsíc. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, díky za návštěvu a přeju prima listopad (hlavně ať jsi brzo fit)

      Vymazat
  3. Pestrý měsíc si měla, Stáňo! Těch švestek...
    Připomněla si mi, že jsem ještě neměla dýňovku a mám ji tak ráda...
    Užij si listopad a ať vyjdou všechny plány!
    Zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, švestek jsme si letos užili :). A dýňovka byla skvělá - syn ji má vždycky výborně vychucenou.
      I já ti přeju fajn listopad

      Vymazat
  4. Že by ses v říjnu nudila o tom nemůže být ani řeč. Nepochybuji o tom, že i listopad bude obdobně zaplněný.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, uvidím, co listopad přinese. Minimálně tu burzu a určitě ještě pojedeme na chalupu...
      Měj se fajn

      Vymazat
  5. Perný měsíc teda :). Ale krásné zážitky :).

    OdpovědětVymazat
  6. Stáni, měla jsi opět krásný aktivní měsíc. Hezké fotky, zrovna jsem jedné holčině na blog psala, že si tyto měsíční shrnutí taky budu zapisovat a zveřejňovat na blogu. Občas toho mám tolik, že si pak ani nepamatuji, co vše jsem prožila. Přitom tohle je krásný způsob uložení vzpomínek a shrnutí celého měsíce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já mám tyhle články vlastně tak trochu jako deníček :D

      Vymazat
  7. Krásný říjen, Stáňo. Letošní podzim je opravdu úžasný :)

    OdpovědětVymazat
  8. Stáňo, bylo toho ažaž, že? Obdivuji úrodu švestek. U nás ani jedna.
    Tak ať se ti daří i v listopadu. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, na naší švestce toho bylo na koláč a pár skleniček povidel. Ale sousedi mají jednak víc stromů a jednak ty jejich rodily jako šílené...
      Pěkný listopad i tobě.

      Vymazat
  9. Krásný a pestrý říjen.Líbí se mi takové shrnutí.Možná,zatím jen tak pro sebe bych to také zkusila.
    U nás se také pořád něco děje.Ty dobroty nakonec mně podráždily chuťové buňky,snažím se večer jíst už hodně málo,dnes jenom kaki a banán.Ať máš stejně hezký i listopad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, mě k těm shrnutím inspirovaly jiné blogerky. Odhodlávala jsem se dlouho, ale teď už je píšu přes rok a mám to tak trochu jako deníček a občas se vrátím k tomu, co se dělo. On člověk spoustu těch drobných věcí zapomíná a je to možná škoda.
      Hezký listopad i tobě

      Vymazat
  10. Kromě té virózy jsi měla fajn měsíc. Přeji i krásný listopad.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, bylo to tak. Kvůli viróze jsem přišla o jeden krásný víkend (a taky o oslavu narozenin své šéfky), ale to už je život.

      Vymazat
  11. Krásné shrnutí, je pravda, že počasí nám přálo hodně dlouho, trošku se toho až bojím, jestli z léta neskočíme rovnou do zimy. :) Jinak tedy na švestky bych si taky klidně došla, vypadají moc hezky a takový švestkový koláč... Mňam :)
    Máma z Kolína

    OdpovědětVymazat
  12. Taky jsem v říjnu byla nachcípaná a taky u nás bylo dost teplo. Hezké shrnutí. Jinak švestky jsem letos hojně využívala na pečení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My tentokrát měli ze švestek snad všechno, nač jsme si vzpomněli - koláč, knedlík, povidla, čatní... Spoustu jsem jich snědla jen tak a ještě mám v mrazáku :)

      Vymazat
  13. Z toho teplého října jsem byla vyloženě nadšena!

    OdpovědětVymazat
  14. Stáni, hlavně, že jsi již z virózy pryč. Švestky mám moc ráda, ale chápu, že velké zavařování a vypeckovávání musí být již příliš dlouhé. Jsi stejně dobrá, jak zpracováváš všechnu tu úrodu. ☺♥ Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, jestli mne na zahradničení něco baví, tak je to právě zavařování (v hlíně se hrabu nerada a sklízení mne taky moc nebaví). Můj muž tvrdí, že zavařím všechno, co přede mnou neutečen :D

      Vymazat
  15. Stáňo, měsíční shrnutí je super nápad a pro zapomnětlivou hlavu (tu mojí) by to bylo fajn. Možná se do toho také pustím. Říjen jsi měla dost akční až na tu virózu, ale zase už máš vybráno a některé z nás to teprve čeká. Švestky od sousedů bych také brala, v obchodech i na trzích jsou dost předražené, ale co dneska není. Měj se hezky, zdravím 🙋‍♀️😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já mám ta měsíční shrnutí jako paměťovou konzervu.
      Pokud jde o švestky, tak ty od sousedů měly hlavně úplně jinou chuť než ty z krámu. A byly v podstatě zadarmo (uvařily jsme sousedce s mámou na oplátku jednu várku povidel).
      Hezký den

      Vymazat
  16. Ahoj Stáni, to vypadá jak moc pěkný měsíc. Švestky a nebo dýňovku jsem už neměla ani nepamatuju :-D poslední dobou od vaření upouštím začala jsem šetřit a chodit do školní jídelny a doma vaří tchýně nebo se něčím odbudu. Pivo mám dnes na večer taky v plánu, ale bohužel jen z láhve - nemáme tu žádnou hospodu :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, švestek jsme si letos opravdu užili. Pokud jde o jídlo, já v práci chodím většinou do závodky, ale manžel je doma, tak občas děláme teplé večeře a vaříme o víkendu na chalupě. V říjnu jsme ani nebyli nikde v hospodě, když tedy nepočítám, že jsem byla dvakrát na pivu - s kolegy a se synem.

      Vymazat
  17. Marcela - Nordic Passion6. listopadu 2023 v 18:14

    Velmi pestra kolaz,stihli jste toho opravdu hodne:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jsme si měsíc docela užili (akorát bez té virózy bych se obešla :D)

      Vymazat
  18. Stáňo zdravím. Měla jsi pestrý říjen, od všeho trochu... A těch švestek, super ! My letos měli jen trošku. Ahoj Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, my si díky sousedům švestek opravdu užili...
      Hezký den

      Vymazat
  19. Ahoj Stáni,
    v říjnu jsi toho stihla požehnaně. Ty fotky ze zahrady jsou opravdu povedené. Úrodu švestek docela závidím, ty bych doma určitě využila.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, a to jsem ještě díky neschopence nestihla chatu :) - tam byl manžel sám. A švestek jsme si letos fakt užili...

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)