sobota 16. září 2023

Vršíček u Rokycan

Dneska tu pro vás mám výlet, ze kterého vás nohy bolet nebudou....
Pohled, který vidíte na úvodní fotce (půjčené z netu), vídávám pravidelně, když jezdíme z chaty  nebo z Plzně. Mockrát jsem si říkala, že se musíme zajet podívat, co to tam na tom kopci vlastně z lesa vykukuje. Ale nikdy na to nedošlo. Až dneska - vraceli jsme se  od manželovy sestry z chalupy, kterou má kousek od Rokycan, a na dálnici jsme jeli přes Litohlavy, odkud je to na ten kopec úplně nejblíž. Takže jsme zastavili...


 
Vršíček (dříve označovaný jako Vršek nebo Březová hůrka) je zalesněný kopec kousek od Rokycan. Na jeho vrcholku je barokní poutní kaple Navštívení Panny Marie. Tu zde nechali postavit rokycanští měšťané po morové epidemii v r. 1741. Ke kapli vede kamenné schodiště, které v r. 1894 nahradilo to původní. Na jednotlivých schodech jsou vytesána jména donátorů jeho výstavby. 
 






 
A ještě něco praktického na závěr ...  Litohlavy jsou od dálnice D5 zhruba kilometr. Na vrcholek vede odbočka ze žluté turistické značky, která spojuje Klabavu a Osek. Auto  lze nechat v Litohlavech buď na parkovišti u házenkářského hřiště, odkud je to na vrcholek asi 500 m nebo u hřiště na slepou silničku  a dojet až k odbočce žluté (čímž si cestu zkrátíte asi o 150 m).  Pokud se budete chtít víc projít, tak můžete třeba kolem Klabavské nádrže po zmiňované žluté. A hospoda Na vršíčku u házenkářského hřiště otvírá až odpoledne.

Zdroj úvodní fotografie - mapy.cz

34 komentářů:

  1. Stáňo, ráda jsem se podívala a přečetla. Tak to bývá, že kolem něčeho chodíme nebo jezdíme a dojde na to až za čas... Hezká procházka.
    Přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Také občas koukám na nějaký kopeček,kde jsou většinou kapličky,ale kopce s manželem už jenom,
    vyjímečně.Je to tedy moc krásné místo a stálo za to se tam podívat.
    A té paní to moc sluší.
    Stáňo,měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, stálo to za zastavení a krátkou procházku. A děkuji za lichotku :)
      Hezký den

      Vymazat
  3. Vůbec bych takovou procházkou nepohrdla. Pěkné místo!
    Měj hezkou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jen jsem litovala, že kaple nebyla přístupná.
      měj se fajn

      Vymazat
  4. Díky za další toulání s tebou)))
    Přeji hezký začátek nového týdne a těším se, kam nás vezmeš příště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, příště vás vezmu do Jeseníků, protože právě tam trávíme dovolenou.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  5. Ahoj Stáni,
    výlet jsem si s tebou užila aspoň na dálku:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkný Vršíček.
    Mám takové zastávky ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem ráda, že jsme tam konečně zastavili...

      Vymazat
  7. Moc hezké fotky, určitě to byl povedený výlet. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Stáňo to je hezké místo. Moje babička bydlela na vesnici v části, které se říkalo Na Vrškách... Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Milá Stáňo, to jsi mi přišla vhod, jezdíváme okolo a vždy si říkám, co tam na tom vršku ty stromy schovávají, tak už to díky tobě vím. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřino, já byla taky dlouho jen zvědavá ... - trvalo to, než jsme se tam vypravili.

      Vymazat
  10. Pěkná procházka. Opět nový název vesničky, který jsem neznala. Hezký den

    OdpovědětVymazat
  11. Stáňo, pěkný výlet babím létem. Nikdy jsem o místě neslyšela a děkuji za info. To se hodí vždy.
    Měj pěkný den. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, byla to příjemná procházka v hezkém dni.
      Měj se fajn

      Vymazat
  12. Krásné a hlavně klidné místo. Je mnoho takových míst, kde se stavěly kapličky a kostelíčky na vrcholcích kopců, to aby věřící měli k Bohu blíž...hezké zastavení i procházka a sluší ti to. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, díky za pochvalu :). Jinak zrovna dneska jsme šli do kopce po křížové cestě (ale kaple byla tentokrát pod kopcem).
      Hezký den

      Vymazat
  13. Díky za další krásný virtuální výlet! :)

    OdpovědětVymazat
  14. Marcela - Nordic Passion19. září 2023 v 21:32

    Mista, ktera vubec neznam:-). Hezky vecer, Stano. M.

    OdpovědětVymazat
  15. Opět místo, o kterém jsem v životě neslyšela!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tohle moc známé místo fakt není, takže se ani nedivím

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)