pátek 22. září 2023

Medvědí hora

Na další výlet jsme se vypravili do Koutů nad Desnou, což je jeden z oblíbených skiareálů v Jeseníkách. Je tu celá řada sjezdovek, vleků,   cyklotras i cyklotreků.  Naším cílem ale nebyl samotný skiareál, ale  jednak na rozhledna pod Medvědí horou a jednak horní nádrž přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. V dnešním článku se podíváme na rozhlednu  a na nedalekou naučnou stezku Rysí skála, zbytek výletu si nechám zas až na někdy jindy.

Rozhledna se nachází u horní stanice lanové dráhy z Koutů nad Desnou. Což jsme využili a převýšení více než 500 výškových metrů jsme  zdolali právě pomocí této dvoukilometrové lanovky.  Samotná rozhledna má ocelovou konstrukci s dřevěným opláštěním a docela netradiční hranolovitý tvar s několika vyhlídkovými balkónky. Vyhlídková plošina je pak ve výši 15 m a vede na ní 96 schodů. Jsou z ní krásné výhledy především do údolí Desné, na Keprník a směrem k Hanušovicím. Rozhledna nese poněkud nepochopitelně název U Tetřeví  chaty (která se ale nachází někde v lese asi půl  kilometru od rozhledny).

Od rozhledny jsme se vydali po červené turistické značce, která   asi půl kilometru stoupá lesem až na rozcestí Tetřeví chata. Odtud jsme se vypravili na Dlouhé stráně - tuto část výletu si nechám na samostatný článek. Z Dlouhých strání jsme se stejnou cestou vrátili zpět a od rozcestí pokračovali po naučné stezce. Ta je značena  zelenou TZ a je sice koncipována hlavně pro děti, ale kvůli vyhlídce určitě stojí za to se po ní vypravit. Stezka od rozcestí vede v podstatě po hřebeni Medvědí hory (v nejvyším bodě má 1163 m.n.m.) až k vyhlídce Rysí skála, odkud je pěkný výhled směrem k Dlouhým stráním, Mravenčníku i k Červenohorskému sedlu. Odtud zelená značka klesá lesem zpátky až k horní stanici lanovky.

Samotný okruh naučné stezky je dlouhý necelé 2 km (a má převýšení asi 70 výškových metrů).

A praktické poznámky na závěr? Parkovali jsme na placeném parkovišti u dolní stanice lanovky (parkovné je 50 Kč za započatou hodinu a platí se u pokladny lanovky). Lanovka jezdí v půlhodinových intervalech od 9 do 16 hod. Cena cesty nahoru je 380 Kč, obousměrný lístek stojí  400 Kč. U horní stanice lanovky je občerstvení bar U medvěda (klasické rychlé občerstvení s možností posezení na terase), dole je u lanovky restaurace  (tam jsme nebyli). Rozhledna je volně přístupná.

1. Tady jsme se taky toulali.
    Přeji hezký víkend a díky za sdílení moc pěkných fotek.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

1. Jsem ráda, že se fotky líbily. Hezký den ´, Evi

2. Další hezké místo, Stáňo! Dlouhé Stráně si slibujeme roky...
    Přeji hezkou sobotu, Helena

1. Heleno, my se tam chystali už loni, ale díky počasí to nakonec nevyšlo.
      Hezký den

3. Další z pěkných výšlapů. Vy na živo, já u PC :-). Prima fotky!
    Hezký víkend!
    Hanka

1. Hani, jsem ráda, že se ti výšlap líbil.
      Měj se fajn

4. Tuto rozhlednu vůbec neznám a vypadá celkem netradičně. Je fajn, že k ní člověk nemusí jen vystoupat, ale může se i nechat vyvést :)

WantBeFitM

1. Nám se rozhledna taky líbila - je to prima kompromis mezi trvanlivostí ocelové konstrukce a dřevěného vzhledu, který hezky zapadne do přírody.

5. Ahoj Stáni, přesně tuhle lanovku jsme při cestě na Dlouhé Stráně využili také. Dlouhé Stráně jsou impozantní jen po předchozím výšlapu na Praděd už to byl hřebíček do rakve a druhý den jsme nikam daleko ťapat nechtěli :-D

1. Já s využitím lanovky pro cestu nahoru počítala od začátku, dolů jsme chtěli sejít po červené. Ale manželovo stávkující koleno přes tento plán udělalo čáru a svezli jsme se i dolů (i tak jsem na další den naplánovali spíš odpočinkový program bez velkého stoupání i klesání)

6. Tady je to pro mě už známější,pár lanovkami jsme jeli.Ale byli jsme až na Dlouhých stráních.
    Zážitek.Těším se na tvé fotografie.
    Stáňo,hezkou neděli

1. Článek s fotkami z Dlouhých strání je "ve výrobě". Ale na prohlídce elektrárny jsme nebyli.

7. MIluju rozhledny a tyhle krásné výhledy na okolní krajinu. :)

8. Ahoj Stáňo, vy jste akční to se mi líbí. Na Dlouhých stráních jsem taky byla, už je to hodně dlouho. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

1. Lenko, týden dovolené se musí využít :). I když manžela trochu zradilo koleno, tak jsme museli program lehce přizpůsobit.
      Hezký den

9. opět krásný výhled, ta příroda :)

10. Nádherný výlet, překrásné fotografie. Děkuji za hezkou podívanou. Měj se moc pěkně

1. Járo, jsem ráda, že se ti fotky líbily. Měj se fajn

11. Odpovědi
    1. Měli jsme štěstí na počasí - bylo úplně jasno, takže výhledy skvělé.

12. Ta restaurace pod lanovkou dobře vaří, ale co z Koutů vznikl takový velký a propagovaný areál, tak se jim spíše vyhýbám a i na lyžování si raději zajedeme o kousek dál na ČHS nebo na Ramzovou. V Koutech je těch lidí celoročně moc pohromadě. Na rozhledně jsem byla při každé návštěvě, zvlášť v lyžařských botech je to celkem zábava, vylézt nahoru, pak zase dolů a nepřerazit se u toho. :)

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)