úterý 26. září 2023

Dlouhé stráně - horní nádrž

 V minulém článku jsem vás nechala odpočinout, takže dnes zas obujeme pohory. Navážu na článek Medvědí hora a podíváme se, jak jsem v něm  slibovala k horní nádrži vodní přečerpávací elektrárně Dlouhé stráně.


 
Vodní přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně, která se nachází na stejnojmenném vrcholu v nadmořšké výšce 1354 m.n.m.  je největší přečerpávací vodní elektrárnou  u nás a třetí největší na světě. Byla uvedena do provozu v r. 1996 a jejím úkolem je stabilizace elektrizační soustavy pomocí umělé akumulace vody v horní nádrži  a jejího postupného využití k výrobě elektřiny v době energetické špičky. Většina objektů elektrárny je umístěna v podzemí, takže elektrárna po počátečních protestech proti její výstavbě patří nyní mezi nejnavštěvovanější místa Jeseníků a je řazena mezi 7 divů Česka. U dolní nadrže jsme nebyli, ale pokud jde o horní nádrž musím říci, že podle mého názoru opravdu dobře zapadla do krajiny a nepůsobí zde násilně. A výhledy  jsou odtud fakt nádherné. Jen se nádrž špatně fotí, protože se vlastně celá nevejde do záběru.
 






















A praktické poznámky na závěr - k nádrži se od horní stanice lanovky na Mevědí hoře dostanete po červené turistické značce - je to asi  2,5 km s převýšením asi 250 výškových (cyklistům a kočárkům bych doporučila delší, ale určitě schůdnější cestu po silničce).  Pokud je někdo fanda do techniky, tak elektrárna pořádá exkurze - buď jen do elektrárny a k dolní nádrži nebo i s výjezdem k nádrži horní, ale je třeba je objednat předem.



34 komentářů:

  1. Moc ráda jsem se podívala. Snad se to jednou povede i na vlastní oči...
    Stáňo, přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, Jeseníky jako cíl pro výlety rozhodně doporučuju - je tam spousta krásných míst.
      Hezký den

      Vymazat
  2. když jsme tam byli my, tak všude mlha :D žádný takový hezký výhled... asi bude třeba výlet zopakovat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle jsme dopadli od dva dny dřív na Keprníku - fujavice a dohlednost tak dvacet metrů :). Dlouhé stráně nám to vynahradily

      Vymazat
  3. To byl určitě opět povedený výlet! Je skvělé, že takto cestujete po Česku, člověk u tebe získá spoustu nových tipů na výlety. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se ráda o tipy na výlety podělím. Jinak turistika je hobby manžela i moje. Občas nakoukneme i za hranice, ale v Česku je spousta krásných míst, které ještě nemáme probádané, tak se teď věnujeme jim :)

      Vymazat
  4. Tak tam jsem nebyla, krásný výhled :-) příští rok jedu na Šumavu, tak toto navštívím někdy jindy.

    OdpovědětVymazat
  5. Marcela - Nordic Passion27. září 2023 v 16:01

    Stano, nadherne zabery, Jeseniky prochozene nemam, ale krasa! M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, my byli v Jeseníkách po třetí a pořád tam ještě mám tipy na výlety, na které nedošlo :). A je tam moc hezky, zvlášť když vyjde počasí.

      Vymazat
  6. Teď jsem obdivovala Dlouhé stráně u Marušky.A budu je obdivovat i u tebe.V Jeseníkách se mi moc
    líbilo.A máš pravdu,že se do záběru Dlouhé stráně nevešly.Musím se podívat,jak je mám nafocené na blogu já.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, nám se v Jeseníkách taky moc líbilo - ostatně byli jsme tam už po třetí :).
      Hezký den

      Vymazat
  7. Krásné toulání! U nás doma nikdo na takové velké výlety moc není, tak jsem ráda, že se můžu kochat alespoň takhle :).

    OdpovědětVymazat
  8. Diky, u tebe jsem viděla, jak je horní nádrž napustěná a jak d es vypadá okolí.Ty u mně zase, jak vypadá vypuštěná a pod zemí. Je to opravou 7. div světa.

    OdpovědětVymazat
  9. Stáňo, to jsou úžasné fotografie. O této přečerpávací elektrárně jsem nedávno viděla dokument. Je to zajímavé. Děkuji za hezkou reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, díky za návštěvu. Výhledy od nádrže byly fakt úžasné.

      Vymazat
  10. Ahoj Stáni, pěkně zpracovaný článek. Já u nádrže byla předloni a zajímavý zážitek. My jsme si teda dolů půjčili koloběžky a vzali jsme to cestou kolem dolní nádrže. Náročnější výlet, ale moc moc pěkný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, na koloběžce si týden před naší dovolenou ošklivě rozbila loket moje šéfka, tak jsem k nim neměla úplně důvěru :).

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. Eriko, v plánu byla ještě cesta pěšky dolů, jenže manžela zradilo koleno a více než 500 m výškových metrů klesání na necelých 4 km by už asi nedal.

      Vymazat
  12. Krásné fotky i článek. Tohle je zrovna místo, které mě hodně láká. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Na Dlouhé stráně jsem se ještě nestihla podívat, i když možnost jsem už měla. Třeba to příště vyjde. Na podzim to tam musí být moc fajn.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měli jsme štěstí, že bylo krásné počasí, takže výhledy fakt skvělé.

      Vymazat
  14. Syn je tam teď na škole v přírodě 😉 snad bude spokojen.
    Krásný pátek ☀️

    OdpovědětVymazat
  15. Tam se chci už delší dobu podívat, protože to místo vypadá naprosto božsky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výhledy jsou odtud skvělé. A od horní nádrže se dá sjet na koloběžce :)

      Vymazat
  16. super článek :) byla jsem tam myslím minulý rok a naprosto mě ta nádrž ohromila, je to fascinující :)

    OdpovědětVymazat
  17. Ta první fotka je opravdu vydařená. Ráda bych se časem podívala i dovnitř, exkurze jsou prý velmi zdařilé...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, na exkurze se tam musí objednávat předem, navíc manželovi se moc nechtělo (a já už v jedné přečerpávačce kdysi byla), tak jsme dali přednost lanovce, rozhledně a Rysí skále... Ale dvojice, která bydlela ve stejném penzionu jako my, si exkurzi docela chválila.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)