úterý 12. září 2023

Radka Třeštíková - Veselí

 
Knížku jedné ze současných populárních českých autorek Radky Třeštíkové, jsem si náhodně vybrala u mámy v knihovně, když mi došlo doma všechno čtení.  Jde o knihu vydanou niž před časem, pro mne  to byl druhý titul od této autorky (tím prvním byla už před lety kniha Bábovky). A teď vám na něj nabízím  svůj pohled na ni

 
 
 
Elišce je třiatřicet a vlastně jí nevychází nic – ani pracovní ani osobní život. A tak se vrací zpátky do rodného městečka na jižní Moravě, odkud před 15 lety odešla do Prahy.  Vracet se zpátky k rodičům, do svého bývalého dětského pokojíčku není jednoduché a Elišce to neusnadňuje ani fakt, že v jejím rodném domku nefunguje vlastně nic – ani vztahy mezi rodiči ani topení a kotel na teplou vodu. Navíc se tu Eliška po 15 letech cítí docela sama -   vlastně nikoho pořádně nezná, spolužačky se vdaly a mají rodiny,  stejně jako její studentská láska. 
 

 
Kniha je napsaná v ich formě, a tak v Eliščině vyprávění sledujeme jak snaží popasovat se se svým životem ve staronovém prostředí. A moc jí to nejde – ať už jde o podnikání (proboha, proč si otvírala zrovna obchod s rybářskými potřebami, když o rybaření nic neví?), snahy najít si náplň volného času (začít chodit na se svou matkou na cvičení pro matky s dětmi - to jako fakt?) nebo o vztahy, kdy tak trochu chodí hned s tím, hned s oním a občas vlastně tak trochu s oběma.  Do tohoto nepříliš utěšeného stavu ještě přichází vážná nemoc jednoho z rodičů…  A poměrně výrazným rysem knihy je i to, že téměř všechny postavy mluví moravským nářečím
 

 
Musím říci, že jsem knihu dočetla s vypětím sil. S hlavní hrdinkou jsem se nedokázala příliš ztotožnit, přišlo mi, že se v řadě případů chovala jako naprostá koza (ať už jde o vztahy s muži nebo podnikání). Možná některé situace byly myšleny jako nadsázka a měly být vtipné, ale mne to nějak neoslovilo  - buď se mi zdály trapné nebo nudné.  A nesedělo mi ani to moravské nářečí – zdálo se mi tam násilně naroubované (ale to může tedy být tím, že žiju v podstatě celý život v Praze a s nářečím se nepotkávám). Vlastně jediná pasáž, která  mne zaujala, byla ta,  kde se hrdinka vyrovnává se ztrátou otce. Byla sice smutná, ale přišla mi celkem věrohodná – na rozdíl od jednání hrdinky i dalších postav ve zbytku knihy. Myslím, že si další knížku od R. Třeštíkové zas hned tak nepůjčím. A musím říci, že ani obal knihy mne nezaujal – působí na mne vlastně podobně jako kniha. Neuspořádaně  a násilně vesele.

 
 
 Anotace
Když dojdete až na konec slepé ulice, máte dvě možnosti, přešlapovat na místě, anebo se vrátit. Třiatřicetiletá Eliška se rozhodla pro návrat. Zpátky na jižní Moravu. Do svého dětského pokoje. K rodičům. K sobě samé. Ke své podstatě. Protože doma jsou odpovědi.
Nová kniha s autobiografickými prvky se jmenuje Veselí podle Třeštíkové rodného Veselí nad Moravou.
Vydalo nakl. Motto v r. 2018, 424 stran
 




 


26 komentářů:

  1. Kdysi jsem viděla autorku v TV a velmi mě zklamala. Díky jejímu vystupování nemám o četbu jejich knih zájem i přesto, že patří údajně k nejčtenějším.
    Ale i tak díky za recenzi.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já se do žádné její knížky v nejbližší době nepustím, byť jsem autorku nikdy "naživo" neviděla .
      Hezký den

      Vymazat
  2. Já ji četla před léty a taky jsem byla rozpačitá. Nářečí - jsem přímo z kraje kde se odehrává a můžu říct, že snaha možná byla...ale dost to tahalo za uši. A obal knihy má (asi) evokovat náš folklor - barevný- ale ani to se moc nepovedlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem na Databázi knih - má i kladné recenze, ale mne to prostě nezaujalo.

      Vymazat
  3. Bábovky jsem četla. No kdyby mi tato knížka přišla do ruky, zkusim si ji přečíst. Odložit ji mohu vždycky, že :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já když se do knížky pustím, tak ji většinou dočtu, ale tahle měla namále...
      Hezký den

      Vymazat
  4. Stáňo, Bábovky jsem četla a pak se paní Třeštíková prezentovala tak (alespoň pro mě) nesympaticky, že mě i její knížky přestaly zajímat.
    Děkuji za tvé hodnocení a přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já jsem autorku, resp. její prezentaci nějak nezaznamenala, takže v tomu směru jsem nebyla ovlivněná jejím vystupováním. Ale i tak mne knížka nenadchla.
      Hezký den

      Vymazat
  5. Přiznám se, že tato česká autorka mě zatím moc nenalákala k četbě :) Už se těším na podzimní večery, kdy bude více času na čtení.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já kdysi četla Bábovky a ty mne zaujaly trochu víc, ale po této knize asi po dalších autorčiných počinech nesáhnu

      Vymazat
  6. Marcela Nordic Passion14. září 2023 v 21:13

    Na Trestikovou jsem slysela nazory ruzne a souhlasim, obal knihy za me take neni uplne vydareny, hezky vecer, Stano. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, já se musím přiznat, že kromě kdysi přečtených Bábovek, šla autorka (ať už její knihy nebo pověst) úplně mimo mne, jen jsem zaznamenala, že se angažovala v Praze v komunální politice.
      Měj se fajn

      Vymazat
  7. Nevím, možná mám ten pocit jen já, ale myslím si, že je autorka hodně přeceňovaná. Stačilo jednou a dost. Krom toho - viděla jsem jeden videorozhovor, kde na mě působila arogantně, takže nejen díky tomu krajně nesympaticky.
    Hezký den, Stáni. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, já autorku nikde mluvit neviděla, ale podle reakcí tady v komentářích soudím, že opravdu není sympatická.
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Ahoj Stáni,
    autorka mi je extrémně nesympatická a její styl psaní se mi nelíbí. Její knihy vůbec nekupuji.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, koukám, že paní Třeštíková tu moc fanynek fakt nemá :). Já před lety četla Bábovky, ty mi přišly ucházející, u Veselí jsem jednu chvíli uvažovala, že to odložím nedočtené.
      Hezký den

      Vymazat
  9. Ahoj Stáni, knihu jsem sice nečetla, ale tak nějak chápu tvé pocity. Obecně mi autorka přijde dost kontroverzní a odráží se to i v jejím díle. O chlup radši mám Hartla ač i u toho občas dojde na zdvižené obočí a otázky sakra proč? nebo cože?

    OdpovědětVymazat
  10. O téhle knížce už jsem slyšela spoustu pozitivních ohlasů. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně - každému se líbí něco jiného. I třeba na Databázi knih má pozitivní ohlasy...

      Vymazat
  11. Tak to já mám doma zásobu knih tak na dva roky :D
    Od Třeštíkové jsem četla Bábovky, které byly fajn a Foukneš do pěny, kterou jsem nedočetla, protože mě nebavila. Pořídila jsem si teď její novinku, tak jsem zvědavá na tu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si od Třeštíkové dám chvíli pauzu. A knižky už se mi doma zas nějaké sešly - dvě ze spolupráce, dvě jsem si koupila, tak jsem zásobená :)

      Vymazat
  12. Už je to nějaká doba, co jsem tuhle knihu četla a docela se mi líbila. Od autorky jsem ještě četla knihu Osm - a ta mi sedla více.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně tedy moc nezaujala, i když jsem ji tedy dočetla.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)