pátek 28. července 2023

Svatební koláčky

Svatební koláčky jsme pekly s mámou na synovu svatbu. Nanečisto jsme si je zkoušely v květnu, teď v červenci už to bylo "na ostro". Recept, který máma vyhrabala někde na internetu, se osvědčil, takže si ho tu zvěčním.

 
 

 Suroviny na těsto
500 g polohrubé mouky
4 kostky cukru
kostka droždí 
250 ml smetany na vaření 12%
250 g másla 
4 lžíce rumu 
2 žloutky
1 vanilkový cukr 
špetka soli
citronová kůra
máslo a rum na pomazání, mouka na rozvalování


 
Všechny suroviny, kromě másla, si vyndáme předem z lednice, aby měly stejnou (pokojovou) teplotu V troše smetany rozpustíme kostky cukru, přidáme droždí a necháme vzejít.  Smícháme mouku, zbytek smetany, rum, vanilkový cukr, sůl, ctronovou kůru a kvásek a vyparcujeme nelepivé těsto (ideální je v robotu).  Máslo vyndáme z lednice, nastrouháme na struhadle (na hrubo) a zapracujeme do těsta. Těsto vyklopíme na pomoučný vál a ještě propracujeme. Těsto dáme přikryté do lednice a postupně z něj vždy odebereme část, kterou vyválíme na tloušťku asi 4 mm. Z vyváleného těsta vykrajujeme pomocí vykrajovátka malá kolečko, která klademe na plech vyložení pečicím papírem. Do koleček děláme důlky a pomocí zdobicícho sáčku je plníme  náplní. Pečeme v troubě vyhřáté na  180° až zezlátnou. Trvá to tak 10 až 15 minut (chce to kontrolovat). Ještě teplé koláčky potíráme rozpuštěným máslem s rumem (poměr asi 1:1 a počítejte s tím, že spotřeba není úplně malá).  
S těstem se pracuje poměrně dobře, ale chce to ho opravdu rozvalovat po částech a zbytek mít v lednici, jinak vám pokyne před očima. Z této dávky bylo asi 6 plechů koláčků (na jeden se vešlo kolem 65 - 70 kousků). 
 

 
My jsme pekly ze 4 dávek, takže jsme  použily pětici náplní - mák, švestková povidla, jablečná povidla, tvaroh a ořechy. Mák je zdobený plátky mandlí, tvaroh rozinkou namočenou v rumu, ořechová náplň kouskem ořechu a oboje povidla drobenkou z másla, cukru a hrubé mouky (zhruba v poměru  1:2:3). Povidla jsou dochucená jen rumem, citronovou kůrou a kořením (hřebíček a skořice u jablek),  recept na další náplně níže. Jen upozorňuji, že  uvedené dávky  náplně jsou v případě makové a ořechové asi 4 - 5 plechů koláčků, v případě tvarohové tak na 2, takže pokud nebudete jako my péci ze dvou kil mouky, musíte množství upravit nebo nedělat náplně všechny. 
 


Ořechová náplň
250 g mletých ořechů
200 mléka
50 g mletých piškotů 
50 g cukru
 2 lžíce rumu
1 bílek
Umleté ořechy přelijeme vařícím mlékem , vmícháme cukr, mlété piškoty, rum a  bílek

 
 
Maková náplň
200 g mletého máku
250 ml mléka
100 g marmelády
50 cukru
2 sáčky vanilkového cukru
hvězdička badyánu
strouhaná citronová kůra
Mletý mák promícháme s mlékem, přidáme badyán a za stálého míchání vaříme asi 10 minut. Pak přimícháme marmeládu, citronovou kůru a oba cukry, případně dochutíme rumem a ještě krátce provaříme. 
Nezapomeňte pak ten badyán vyndat jako já. Lovila jsem ho pak z povidel ve zdobicím sáčku ato není nejpohodlnější.
 


Tvarohová náplň 
250 g tvarohu (kostka ve staniolu)
1 žloutek
strouhaná citronová kůra
cukr podle chuti
Žloutek utřeme se  třemi lžícemi cukru, přidáme tvaroh a citronovou kůru  a rozmícháme do hladka. Pak případně ještě dosladíme. 
 

Fotky nejsou vydařené úplně tak, jak bych si představovala, ale pečení a následné balení bylo trochu hektické, takže jsem na focení nebyla úplně soustředěná. Mimochodem, nejen na focení - zápalu balení jsem koláčky zabalila úplně všechny, takže chudák manžel je ochutná až přímo na svatbě (já jsem ochutnávala u pečení)

30 komentářů:

  1. Ahoj Stáni,
    koláčky vypadají moc hezky a lákavě. Já je mám všeobecně ráda, nemusí být k tomu i svatba:-) Synovi a jeho nevěstě přeji vše nejlepší do budoucích dnů:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Tak mám pocit, že den D je na spadnutí! Koláčky jsou jako malované, zabalené, ať se všechno vydaří jako to pečení!
    Stáňo, měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, den D byl právě včera. Svatba se vydařila, i když samotný obřad proběhl v dešti. Snad jim pršelo štěstí.
      Hezký den

      Vymazat
  3. Stáni, ty vypadají skvostně a jistě i dobře chutnají. Tak ať se vše povede. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, mně chutnaly a všichni nám je chválili, tak snad byly dobré. A svatba se povedla :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. MarcelaNordic Passion29. července 2023 v 18:21

    Stano, obdivuji, ze jste se do toho pustili doma, vypadají lakave, ať jdou přípravy hladce a hlavně den D se vyvede. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, my jsme si to s mámou prvně testly nanečisto, takže teď před svatbou už jsme věděly do čeho jdeme. A měly jsme štěstí, že v těch dnech, co jsme pekly, nebylo vedro ...
      Svatba se povedla - novomanželé vypadli spokojení, hosté taky. I déšť jsme zvládli, přestože obřad byl venku.

      Vymazat
  5. Wow, klobouk dolů, že jste se pustili do pečení svatebních koláčků doma, radši ani nechci vědět, kolik času vám to zabralo.. Ať se svatba vydaří :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, časově to nebylo tak hrozné. Pekly jsme nadvakrát - jednou do výslužek, co mladí rozdávali v práci a kamarádům a podruhé přímo na svatbu. Ty dvě dávky jsme měli hotové i se zabalením asi za pět hodin. Náplně jsme si tedy dělaly vždycky večer před pečením, ale ty nezaberou moc času.
      Svatba byla fajn

      Vymazat
  6. Taky jsem u staršího syna pekla svatební koláče doma. Takže už se vám to blíží. Koláčky jsou upečené......... povedené jsou !
    Klidnou neděli, Stáni !
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, už to máme za sebou, bylo to moc hezké.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  7. Svatební koláčky naprosto miluju! Mohla bych je jíst pořád! :D :))

    OdpovědětVymazat
  8. Moje mamka s babičkou mi taky loni na svatbu pekly svatební koláčky. Byly tedy jiné než tyto, ale taky výborné.

    OdpovědětVymazat
  9. Novomanželům vše nejlepší! Ať jsou spolu šťastní.

    Koláčky vypadají výborně, hned bych si dala - nejen na svatbu! Ale musela to teda být dřina, takové množství.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, děkuji za novomanžele. Pokud jde o koláčky, musím říci, že ve dvou (pekla jsem s mámou) to šlo nad očekávání dobře.

      Vymazat
  10. Ježiši mňam!!!! Já svatební koláčky hrozně miluju :3 :)
    Já je snad někdy udělám i jen tak... :D děkuju za recept! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jen upozorňuju, že z té dávky je tak 5 až 6 plechů :)

      Vymazat
  11. Stáňo, vypadají chutně (jak říká náš kluk).
    Mladým přeji hodně štěstí a lásky na společné cestě.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  12. Mňam, já miluji svatební koláčky od kamarádčiné rodiny z Jižní Moravy :). Vaše vypadají moc krásně <3.

    OdpovědětVymazat
  13. Jistě byly výtečné, ale tolik práce. Uff, já na to nemám trpělivost. Hlavně, hodně štěstí novomanželům. ☺♥

    OdpovědětVymazat
  14. Koláčky mě překvapily, že jsou "otevřené". Možná je to lepší a člověk hned ví, jakou příchuť si bere :D Já mám nejradši tvarohové a makové :) Při tom množství jste si teda pořádně daly. Snad jste při pečení neschytaly ty vedra.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony se hodně dělají i vázané koláčky, ale usoudily jsme, že na to nemáme trpělivost.
      Na obě várky jsme měly s mámou štěstí a nebylo tak strašné vedro :).

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)