sobota 8. července 2023

Kostel sv. Mikuáše v Humpolci

 S kamarády, kteří byli v červencových svátečních dnech taky na Vysočině, i když v úplně jiném jejím koutě, jsme si domluvili společný oběd. Jako místo setkání jsme si vybrali Humpolec, který máme tak asi napůl cesty. A když už jsme tam byli, tak jsme si s manželem vylezli na věž kostela sv. Mikuláše, který je na náměstí, kousek od restaurace, kde jsme byli na obědě.
 



Původní gotická část kostela sv. Mikuláše byla vystavěna v polovině  13. stol., kostel ale nebyl zcela dokončen a posléze byl značně poničen požárem. K jeho obnově došlo až začátkem  18. stol., kdy byl přestavěn v barokním slohu (na úpravách se zřejmě podílel Jan Blažej Santini). V průběhu 19. stol. pak byl kostel částečně novigoticky upraven, takže jeho dnešní podoba je směsí gotiky, baroka a novogotiky. Jen nás všechny zděsila podoba sousedního sídla pobočky jedné nejmenované pojišťovny - vedle historiského kostela působí jako pěst na oko (při focení se mi jí povedelo vyhnout, ale ten, kdo to povolil, by zasloužil za ucho, nebo spíš za obě).
 



 
 
 
 
 
Samotný kostel není běžně přístupný, ale dá se do něj nahlédnout přes mříž (odtud moje jediná fotka interiéru). Přístupná je vyhlídka na věži kostela (vstup  20 Kč) . Vede na ní 115 schodů, přičemž asi první třetina jsou kamenné točité schody, pokud jde o zbytek, mluvila bych spíš o žebřících než o schodech (takže výstup moc nedoporučuji těm, kterým žebříky nedělají dobře). Vyhlídka z věže se omezená skutečností, že věžní okna jsou zakrytá dřevěnými žaluziemi a ještě sítěmi proti holubům. A musím říci, že Humpolec není z výšky ani extra fotogetický - dominují mu dost paneláky a pivovar.











Na obědě jsme byli v restauraci Green Papa, kterou bych hodnotila jako slušný průměr. Pak jsme se  ještě stavili v kavárně 8mička (je kousek od náměstí a parku Stromovka), protože většina naší výpravy se po obědě dožadovala kávičky.  8smička  určitě stojí za návštěvu - zajímavý interiér, krásné  dortíky, slané pečivo, zmzrlina a milá obsluha. Já si dala zmrzlinu a ta  byla moc dobrá a zákusky a káva podle ostatních taky. Jen jsem tam toho moc nenafotila ... (manžel vdechnul větrník rychlejí, než jsem stihla vytáhnout mobil). 


 

23 komentářů:

  1. Název města jsem už zaslechla, ale nikdy tam nebyla (taky to máme dost daleko :D). Zní to jako pěkný výlet :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme naopak Humpolec blízko, ale vlastně jsme tam nikdy nebyli. Ještě je tam židovský hřbitov a skanzen, to bych ráda spojila s výletem na zříceninu Orlík, která je nad městem,

      Vymazat
  2. Stáňo, děkuji za reportáž, Humpolcem tu a tam projíždíme. Kostel se mi moc líbí, ta značka zákazu vjezdu je tedy umístěná naprosto dokonale... Takový krásný záběr by to byl...
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, ty značky jsou tam dv :D (z každé strany jedna, kousek té druhé je na fotce taky vidět. A ještě značka pro parkoviště o kousek vedle. Běhala jsem chvíli kolem a pak jsem to vzdala. On se ten kostel fotil všeobecně mizerně, je kolem něj málo prostoru, navíc je tam ta ošklivá budova s pojišťovnou...
      Hezký den

      Vymazat
  3. Ahoj Stáňo, Humpolcem jsem pouze projížděla, směr Třebíč. Kostel s věží vypadá zajímavě, ovšem tu výšku bych nedala. Závrať dělá hodně. Moc pěkné. Krásnou neděli přeji. ☺
    Měj pohodový den.
    Blog MonalisaBeautyEriAnna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, já mám z výšek respekt, ale lezu - i když se trochu bojím...
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. Kostel vypadá moc hezky! V Humpolci jsem nikdy nebyla, jen vím, že se tam odstěhoval Hliník :-).
    Měj pěknou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, Hliník má v Humpolci pamětní desku a výstavní síň v infocentru :). Tam už jsme tentokrát nedošli.
      Měj se fajn

      Vymazat
  5. Stáni, ani já jsem v tomto městě nikdy nebyla. Ten kostel je moc hezký. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my tam byli vlastně poprvé (když nepočítám to, že mne tam jednou manžel vyzvedával na autobusáku) a přitom to máme z chalupy asi 20 km...

      Vymazat
  6. tak výstup na věž by nebyl nic pro mě :) ale jinak bych se ráda na kostel podívala a nahlédla dovnitř, fotky vypadají moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do kostela se dá nahlédnout jen přes mříž, ale líbil se mi i zvenku. Jen se špatně fotil :)

      Vymazat
  7. Já strávila teď víkend na Vysočině a bylo to moc fajn. Humpolec jsme ale navštívit nestihly :) Třeba příště. Momentálně to vypadá, že se tam ta mamka snad přestěhuje :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vysočina je velká a taková malebná. Tak třeba na Humpolec dojde někdy příště :)

      Vymazat
  8. Marcela Nordic Passion10. července 2023 v 16:54

    Zdravim, Stano, Humpolcem spise vzdy projizdime, takze kostel jsem neznala. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My cestou na chalupu u Humpolce sjíždíme z dálnice, ale nikdy jsme tam nezajeli, abychom si ho prošli.

      Vymazat
  9. Odpovědi
    1. Bylo to fajn setkání s kamarády s turistickým bonusem :D

      Vymazat
  10. Ahoj Stáni,
    já mám v Humpolci kamarády ze skauta, byla jsem tam na jedné výpravě, ale byli jsme spíš v lese, z města nic neznám (kromě nádraží, na které si moc nepamatuji). Kostel a centru vypadají dobře, asi bych si měla udělat výlet:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, s lesy to tam teď nebude nic moc - jako všude na Vysočině řádil kůrovec a pak lesáci s motorovkama. I kopec se zříceninou Orlík je částečně odlesněný.
      Hezký den

      Vymazat
  11. I když bydlím na Vysočině, tak jsem v Humpolci snad ani nikdy nebyla. Nicméně kostel mají krásný, to se musí nechat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, my u Humpolce sjíždíme z dálnice cestou na chalupu určitě víc než 20 let a taky jsme do Humpolce zabrousili poprvé ...

      Vymazat
  12. Kostelík je super, zdobí ho krásný zvon. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)