sobota 5. října 2024

Agatha Christie - Záhada Modrého vlaku

 Myslela jsem si, že jsem přečetla (nebo shlédla ve filmovém zpracování) už všechny knihy Agathy Christie s mými oblíbenými hrdiny - jak se slečnou Marplovou, tak s Herculem Poirotem. Ale náhodný pohled do regálu s vrácenými knihami v knihovně mne přesvědčil, že jsem příliš sebevědomá. Padla mi totiž do oka kniha Záhada Modrého vlaku, kterou jsem opravdu ještě nečetla. Takže jsem si samozřejmě půjčila...



V první části knihy se čtenář musí obejít bez Hercula Poirota. Seznámí se totiž s ostatními protagonisty příběhu - především s Katherine, které se díky odkazu své  zemřelé zaměstnavatelky stala bohatou ženou, milionářskou dcerou Ruth a jejím záletným  manželem Derekem, který si Ruth vzal především pro peníze.  Hercul Poirot se na scéně objevuje až v Modrém vlaku, což je vlak směřující na francouzskou Riviéru, kde se potká s Katherine, která ho zaujme, stejně jako on ji. Týmž vlakem jede i Ruth, která s sebou má i nádhernou soupravu rubínových šperků, které dostala od otce. Ruth je ale ve vlaku zavražděna a její  šperky zmizí. Nebyl by to ani Poirot, kdyby se nerozhodl najít pachatele. Brzy se ukazuje, že záletníkem nebyl jen Ruthiin manžel Derek, ale že i  Ruth měla milence - šaramantního hraběte De la Roche, který je tak trochu podvodník žijící ze vztahů z bohatými ženami. Byl vrahem  hrabě nebo manžel  Derek, který se topí v dluzích, takže měl důvod manželku zavraždit pro peníze? 


Kniha má poměrně pomalý rozjezd a podle mého nepatří k těm nejlepším dílům, v nichž vystupuje Hercule Poirot. Ale ještě pořád je to docela slušná detektivka. Asi i kvůli postavě belgického detektiva, který zklame málokdy (mně zklamal v knize Velká čtyřka, tak mne moc nezaujala) . Mimochodem o této knize prý Agatha Christie prohlásila, že jde o její nejhorší knihu a že tento příběh nemá ráda (psala ho v době psychické nepohody a pod tlakem nakladatelských termínů i potřeby peněz). 


Anotace
Vražda atraktivní dívky během jízdy luxusní soupravy, motivovaná snad loupeží, láskou či nenávistí – v Záhadě Modrého vlaku (1928) rozplétá Hercule Poirot další zapeklitý případ. Musí odhalit falešné existence, falešné city i pokřivené vztahy. A také zachránit nevinnou, vnímavou bytost, která navíc zažila své první milostné vzplanutí. Jak však už bylo dokázáno mnohokrát (a i díky tomu se díla Agathy Christie dodnes těší takové oblibě), na malé šedé buňky svérázného belgického detektiva si žádný zločinec nepřijde. 
Vydalo nakl. Kalibr v r. 2021, překlad V. Volhejnová, 272 stran

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)