pátek 25. října 2024

Vyšehradská kasematy

 Kasematy jsou chodby  v opevněních renesančních, barokních a klasicistních pevností. Sloužily jako přístup k střeleckým či  a podobným vojenským zařízením. Později sloužily také jako skladiště zbraní a jiného vojenského materiálu a jako prostor pro ubytování vojska. Nejvíce se využívaly tam, kde došlo ke komplexnímu budování pevností - například v Terezíně, Josefově či Špilberku. A protože Vyšehrad sloužil v průběhu let i jako pevnost, zachovaly se kasematy i tam. Já jsem slíbila v minulé článku pár fotek odtud, tak tady jsou.


Vyšehradské kasematy vznikaly postupně od poloviny  17. století, kdy započala přestavba Vyšehradu na pevnost bastionového typu. V rámci této  přestavby  byla vybudována barokní zbrojnice, která stála vedle chrámu sv. Petra a Pavla. Ta se ale nedochovala - vyhořela v r. 1927.  Součástí kasemat je i sál Gorlice, který je největším podzemním prostorem na Vyšehradě (má rozlohu téměř 300 m2). Vznikl díky změně tvaru bastionu sv. Bernarda a dnes jsou v něm umístěny originály 6 soch z Karlova mostu. 
A právě prohlídkovou trasu zahrnující i sál Gorlice jsem si vybrala já. Její součástí je také expozice map a vyobrazení Vyšehradu, která je umístěna přímo v Cihelné bráně, kde se do kasemat také vstupuje.















A tentokrát něco praktického na závěr ... Kasematy si je možné prohlédnout na 4 prohlídkových okruzích - Kasematy ke Gorlici, Martinské kasematy, Kasematy k Redanu a Podolské kasematy. Vstupné na každý z okruhů je  170 Kč, vstupenky je možné koupit v Cihelné bráně, výjimkou je trasa Podolské kasematy, která začíná v infocentru Vyšehrad (kde se také kupují vstupenky na ni). Prohlídky jsou každý den od 10 do 17 hodin - každou hodinu je přístupný jeden okruh (nejčastěji jsou to Kasematy ke Gorlici) - doporučuji se předem podívat na https://praha-vysehrad.cz/cs (tam je možné si vstupenky zakoupit i předem on-line).
Jinak jsem si zapomněla vyfotit celý sál Gorlice, tak pro představu aspoň fotka vypůjčená z webu Vyšehradu. Sice není moje, ale má tu výhodu, že je líp nasvětlená :)

15 komentářů:

  1. Tak tady jsem tenkrát určitě nebyla. Musí to být zajímavé projít si to tam.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já na Vyšehradě byla mockrát, ale v kasematech právě nikdy, tak jsem to chtěla vidět.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. O takovém místě nemám vůbec ponětí.Moc ráda jsem si o něm přečetla a díky fotografiím i jsem ho mohla vidět.Stáňo,hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, těší mne, že jsem ti ukázala něco nového.
      Hezký den

      Vymazat
  3. Tak to jsem vůbec nevěděla, že bych mohla na Vyšehradě navštívit, zajímavé. Krásný víkend, Stáňo 🌞🍁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, já na Vyšehradě byla mockrát, ale sem jsem se taky vypravila poprvé.
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. To je romantické, ale také strašidelné.

    OdpovědětVymazat
  5. Stáňo, byli jsme tam před lety s dětmi. V některých chodbách mi bylo hodně těsno...
    Přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Stáňo byla jsem tam před mnoha lety, to byla ještě dcera malá, moc se nám tam líbilo.
    Přeji hezký prodloužený víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
  7. Vyšehrad miluju, ale na těchto místech jsem ještě nikdy nebyla, díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Tam jsme byli před deseti lety se školním výletem. Bylo to působivé.
    Vyšehrad je moje oblíbené místo, hlavně výhledy.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to určitě byla zajímavá prohlídka :) Jen škoda, že prohlídky jsou pouze 1x za hodinu, i když asi chápu proč :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Stáni, tak o existenci kasemat jsem neměla ani potuchy. Velice zajímavé místo i článek, děkuji :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)