sobota 3. února 2024

Závist

Závist je ošklivá lidská vlastnost, ale o tom dnešní článek, který je tak trochu lednovým restem, nebude. Bude o našem  výletu, na který jsme si vyrazili poslední lednovou neděli, a mně už se  v lednu článek o něm na blog nějak nevešel. Cílem našeho výletu bylo hradiště Závist - sice už jsme tam jednou byli, ale už je to řádka let a od té doby na vrcholku přibyla nová rozhledna...

Hradiště je vrcholek nad Břežanským údolím. Na jeho vrcholové plošině  a na plošině protilehlého vrcholku Šance se nacházelo nejrozsáhlejší keltské hradiště na našemu území, které své maximální rozlohy dosáhlo ve  2. stol. před naším letopočtem. Ve druhé polovině 20. stol. tu probíhal rozsáhlý archeologický průzkum, který odkryl základy celé řady keltských staveb. Po ukončení výzkumu začaly odkryté pozůstatky keltského osídlení chátrat a tak byly nakonec zakonzervovány, znovu zavezeny štěrkem a vrchole pokryly náletové dřeviny. V r. 2021 zde byla v rámci projektu "Zpřístupnění" postavena rozhledna (jejím autorem je M. Rajniš stejně jako rozhledny Doubravka, na které jsme byli týden předtím). Rozhledna má trojúhelníkový půdorys, v jehož středu válec se schodištěm, a je do terénu ukotvena ještě ocelovými lany. Vyhlídková plošina je ve výšce 24 m, vede na ní 128 schodů a je z ní moc pěkný kruhový výhled na celé okolí. Její stavba budila určité kontroverze   stejně jako celý projekt Zpřístupnění s tím, že není citlivý k lokalitě. Zatímco rozhledna se mi líbí, u záměru vyznačit bývalé objekty keltského hradiště na vrcholové plošině betonovými deskami mám trochu pochybnosti. Při pohledu z rozhledny by to určitě bylo zajímavé, ale nevím, jestli by tam nebylo toho betonu trochu moc.

Pohled na Zbraslav od Arcibiskupského altánu

Arcibiskupský altán

Radotínský most

Areál bývalého keltského hradiště a Károvské údolí

Lom Baně a v pozadí vysílač Cukrák

Pohled přes Šance směrem k Modřanům

Zbraslavský zámek a Radotínský most

Šance - pohled přes Břežanské údolí

Na Závist se dá dojít z několika směrů, my jsme se potřebovali vrátit zpět k zaparkovanému autu, takže jsme jako výchozí bod zvolili  parkoviště na dolním konci Břežanského údolí. Odtud jsme na vrchol vystoupali po žluté turistické značce. Po té jsme pokračovali ještě kousek od rozhledny až do chvíle, kdy se setkala se zelenou. Po ní jsme se pak pustili zpátky k parkovišti.
Celkem jsme ušli necelé 4 km a vystoupali 187 výškových metrů

A doporučení nakonec? Pokud budete chtít jí okruh jako my, doporučuji jít opravdu nahoru po žluté -  jsou z ní pěkné výhledy na Vltavu (a člověk může předstírat, že důvodem častých zastávek jsou právě ty, nikoliv fakt, že do kopce hůř popadá dech), zelená je zase pohodlnější na klesání. A pokud nechcete šplhat do kopce, tak je nejlepší jít z Dolních Břežan - je to sice delší, ale převýšení je výrazně menší než na trase, kterou jsme šli my. A svačinu si vezměte sebou, protože na vrcholku je fakt jen rozhledna a žádné občerstvení (za ním byste museli popojít přes řeku na Zbraslav a nebo jít do Dolních Břežan)

1. Stáňo, úplně jsem se lekla, že se ti stalo něco zlého... Naštěstí to je Závist s velkým Z.
    Děkuji za zajímavý tip na výlet a přeji hezkou neděli, Helena

1. Helenko, tak vyděsit jsem nikoho nechtěla ... Jen občas z hecu dávám článkům názvy, které evokují něco jiného než je pak v obsahu :).
      Hezký den

2. Stáňo, krásné místo. Tak mám konečně jasno, co jsem to zahlédla, při našem loňském cyklovýletu. Pod tím mostem jsme projížděli na kole směrem k Zbraslavskému hradu.

1. Rijo, most je taková dominanta vltavského údolí :).

3. Super! Tak to by jste si mohli ještě udělat výlet do Všenor a z nich nahoru na Černolice a na rozhlednu Korunka. Od ní zas dolů do Všenor nebo Dobřichovic. Píšeš že tam je od roku 21, ale já si jí doteď nevšimla. I když nevím jestli je z Břežanského údolí vidět.....

1. Vendy, díky za tip. Hned jsem se šla kouknout do mapy, kde to přesně je, a vypadá to, že rozhledna je přístupná až od dubna. Tak si ukládám do paměti.
      Taky nevím, jestli je rozhledna z Břežanského údolí vidět - ono je dost zařízlé. I z té žluté byla vidět skoro na poslední chvíli. Líp asi bude vidět ze Zbraslavi nebo ze Šancí.
      Hezký den

2. Ještě se zeptám, to jste šli z toho parkoviště co je na začátku údolí směrem od Zbraslavi? Naproti je ta krásná vila U Lípy

3. Vendy, šli jsme z parkoviště na konci Břežanského údolí, kousek od nádraží. Vily jsem si nevšimla :( - my jeli od Břežan a manžel zajel na první volné místo, co uviděl ;-)

4. Stáňo, tak to byl parádní výšlap, ale právě ty výšlapy už pro nás nejsou. Pěkné fotky s nádhernými výhledy. Měj se hezky, pá 😉

1. Evi, z těch Dolních Břežan to není tak do kopce ;-).

5. Marcela - Nordic Passion4. února 2024 v 14:07

Netusim, zda se tam nekdy podivam, ale dekuji za tip. M.

6. Stáni, udělali jste si krásný výlet. 👍👍
    Já už tam nebyla pár let. Šli jsme tehdy nahoru od bývalého zooparku kolem Hálkovy sochy. Nahoře jsme trochu "zakufrovali" a místo k oppidu jsme šli k Archeologickému ústavu. Byly s námi tehdy vnučky a dost obě remcaly. Museli jsme se vrátit k hradišti. Až teď zpětně z tvých parádních fotek vidím, oč jsme přišli, když jsme nešli po vyhlídkové cestě.
    Bude-li ještě nějaké příště, určitě zvolíme tuto cestu.

1. Alenko, ta žlutá je fakt moc pěkná cesta. Jinak před pár lety tam ta rozhledna ještě nebyla, takže o tu jsme "zakufrováním" nepřišli. Rozhledna byla dokončena až v r. 2021.
      Měj se fajn

7. Moc pěkný výlet i když z takových rozhleden mám dost obavy,ale výhledy jsou nádherné.
    Rozhledny už vypouštíme,manžel na ně už nechce,neudýchal by to,schodů je to dost.
    My jsme už na ty rovinky.
    Hezký večer

1. Jitko, manžel tentokrát schody taky vzdal - bolí ho kyčel, tak aby si ho "nedorazil". Ale výhledy jsou pěkné i ze žluté TZ.
      Hezký den

8. Ahoj Stáni, zajímavé fotky a panoramata. To by se tobě i manželovi líbili na Chrudimsku jejich městské lesy a rozhledna Bára, k ní je to z parkoviště kousek a kousek odtud je i Kočičí hrádek a Slatiňany a místní zámecký hřebčín.

1. Sabčo, na Chrudimsku to zatím probádané nemáme, tak třeba někdy... Díky za tip

9. Zajímavý název i místo. Hezký pondělní rozjezd pŕeji
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

10. Odpovědi
    1. Z rozhledny je fakt moc hezký výhled na všechny strany.

11. Rozhledny hrozně ráda navštěvuji, tak snad se i na tuhle podívám. :)

1. My máme taky rozhledny rádi :). Tahle je dobře dostupná - výchozí bod je kousek od nádraží i zastávky busu. I když my tentokrát dali přednost autu - o víkendu od nás bylo mizerné spojení...

12. Stáni, taky mě trochu vyděsil název, lekla jsem se, že se něco děje a ty jsi zatím dala reportáž z hezkého výletu. Moc pěkné fotky. Měj klidné dny.

1. Marti, vidím, že budu muset být s volbou názvů článků opatrnější :).
      Hezký den

13. Stáňo, to jsem ráda, že se dozvídám o této rozhledně, na Závisti jsem byla víc než před 20 lety - to jsme objížděli Oppida a to tam nic takového nebylo, to bych si všimla.
    Všude je tolik zajímavostí. Jiřina z N.

1. Jiřino, rozhledna je nová, takže před dvaceti lety sis tam neměla čeho všimnout. My byli na Závisti před asi 5 lety a to tam ještě nebyla taky. Dokonce není ani v knížce o českých rozhlednách, kterou jsem v létě dostala od kolegyň.
      Měj se hezky

14. Výhledy jsou pěkné, měli jste pěkné počasí.

1. Bylo opravdu moc pěkně - jeden z důvodů, proč jsme vyrazili :)

15. Z rozhledny jsou moc krásné výhledy. Už jsem na podobném výletu nebyla ani nepamatuju. Hned bych někam vyrazila :)

WantBeFitM

1. My se chystáme na výlet zítra, ale tentokrát to nebude rozhledna :)

16. Ahojky,
    zrovna nedávno jsem se o ní bavila s přítelem a kamarádkou a snad hned druhý den u tebe vyšel článek.
    Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)