neděle 11. února 2024

Dolní Břežany

Na sobotu slibovala předpověď počasí slunečno a na první polovinu února i poměrně teplo, takže jsme si na ni naplánovali krátký výlet.  Stejně jako před 14 dny jsme se vypravili na jižní okraj Prahy. Konkrétně  do  okolí vesnice Dolní Břežany, která leží u začátku Břežanského údolí, kolem nějž kdysi dávno rozkládalo rozsáhlé keltské sídlo.

My jsme do Dolních Břežan dojeli autobusem (od nás je to necelá půlhodinka) a od autobusové zastávky jsme vyrazili po zelené turistické značce. Prošli jsme obcí kolem nového, zajímavě řešeného hřbitova a kousek od něj se vnořili do lesa. Zelená turistická značka vede v podstatě po vrstevnici ve svahu na Břežanským údolím. Kolem obrázku Panny Marie jsme došli do místa, kde se zelená TZ stýká s cyklostezkou vedoucí z Dolních Břežan na Zbraslav. Po této cyklostezce, která vede po kraji lesa, jsme se vrátili zpátky do Dolních Břežan.

Trochu bahno říkáte?

Pohled na protější stranu Břežanského údolí

Obrázek Panny Marie

Prošli jsme si trochu i samotnou obec. Dolní Břežany prošly v posledních letech rychlým rozvojem a kromě bytové výstavby tu vznikl  i vědecký park se dvěma podniky zabývajícími se laserovými technologiemi a zajímavě je upravené i centrum obce s Keltským a Mlynářským parkem, kde nechybí vodní plochy. Celé centrum na mne působilo velmi sympaticky.

Radnice

Sousoší Kalvárie

Informační centrum

Keltský park

Keltský kříž v parku

Rybník v Keltském parku

Chobotnice v jezírku - mateřská školka-technologické centrum - hyena v parku

A kolem zámku jsme se vrátili zpátky na autobus. Dolnobřežanský  zámek je renesanční budova z konce 16. stol. kdy vznikl přestavbou starší tvrze. K zámku pak byla v 19. stol. ještě přistavěna kaple sv. Máří Magdalény.  Zámek prošel vlastnictví několika rodů a nakonec se jeho majitelem stalo arcibiskupství pražské. Po r. 1945 se nevyhnul osudu mnoho další památek, tedy nevhodnému využití (sloužil pro ubytování a výcvik příslušníků  vojsk ministerstva vnitra). Poté, co byl v restitucích vrácen zpět církvi, byl rekonstruován a slouží jako luxusní hotel.

Praktické poznámky na závěr? Zelená TZ vede z velké části po lesní pěšině (aktuálně místy pěkně rozbahněné - nechtějte vědět, jak jsme po jejím projití vypadali) a rozhodně není vhodná pro kočárek (na rozdíl od cyklostezky, po které jsme se vraceli). Zámek ani kaple bohužel nejsou přístupné, zámecký park snad ano (my už jsme to nestihli ověřit, protože nám jel autobus). Možností občerstvení je tu poměrně hodně - my byli v restauraci Olympie u fotbalového hřiště (v poledne měli hotovky) a pak v kavárně Cafe Oppidum (domácí koláče a dorty vypadaly všechny moc dobře a ty, co jsme si vybrali, tak chutnaly), v obou případech jsme byli spokojení. Turistickou známku jsme ulovily v Regionálním informačním centru, které je kousek od náměstí (a má otevřeno i o víkendech).

A úplně na konec statistika - ušli jsme asi 7 km a převýšení nestálo za řeč - 70 výškových metrů

1. Stáni, další zajímavé místo, díky. Měj pohodové dny.

2. Moc hezká procházka, Stáňo. Bahno bychom teď mohli vyvážet...
    Měj příjemný den. Helena

1. Heleno, vývoz bahna pobavil :D. Manželovi se v něm navíc povedlo vyválet - uklouzla mu noha a sjel kus ze svahu. Bála jsem se, že nás ani nepustí do hospody :D, ale nakonec se povedlo z něj většinu bahna dostat dolů.

3. Stáni, krásné fotky a velmi zajímavý text. 👍👍
    Už jsem tam pár let nebyla, měla bych to někdy napravit.
    Měj hezké dny.

1. Aleno, procházka Dolními Břežany je příjemná a dá se odtud bez velkého převýšení dojít i k rozhledně na Závisti
      Měj se fajn

4. Hezky jste se prošli. K vidění bylo co, takže to byl dobrý takový krátký výlet. Bláto je teď všude.
    Měj se hezky!
    Hanka

5. Přes Břežany jezdíme už 24 let. Co jsme zdědila chatu na Mníšku, takže jsem měla možnost jejich proměnu z ne zrovna pěkného městečka na docela pohledné modernější městečko.

1. Vendy, Břežany vypadají opravdu jako příjemné místo, místní zastupitelstvo se zřejmě činí (hezky upravené veřejné prostory, park, hřiště, zrekostruované IC...).
      Měj se fajn

6. Stáňo, místo znám jen z TV a ráda jsem se s tebou prošla.
    Díky za zajímavé informace. Měj pěkný nový týden. Jitka

1. Jitko, díky za návštěvu a hezký týden i tobě.

7. Ahoj Stáňo, velmi zajímavé, přitom tak blízko. Přiznám se, že jsem DB snad jen projížděla a byla párkrát něco nakoupit, když jsme byli u tchýně ve Vraném nad Vltavou, ale celé jsem si je nikdy takto pěkně neprošla. Super nápad. Jste dobří, že jste se i přes nepřízeň počasí vydali. Krásný večer přeji. ☺

1. Eri, dopoledne náhodou bylo krásně (jen bahno po předchozích deštích), šla jsem celou cestu jen v mikině. Bundu jsem natáhla až na procházku po DB.

8. Ahoj Stani,
    nikdy jsem tam nebyla, ale moc se mi to líbí a navrhnu to doma. Z Příbrami to není daleko a keltský park by se mohl líbit všem.
    Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

1. Hani, můžete to vzít i na rozhlednu, o které jsem psala v minulém výletnickém článku - z Břežan to tam není ani moc do kopce ;-).
      Hezký den

9. Zajímavé místo. Díky tobě jsem poznala další kout naší země.

10. hezká procházka i s bahnem na botách...Sv.

11. Moc hezký výlet a hodně zajímavostí.Znamenám si.
    Stáňo,měj se hezky

1. Jitko, musím říci, že Břežany příjemně překvapily.
      Hezký den

12. I bez převýšení to byla určitě super vycházka. Podobnou chobotnici mají i v Olomouci kousek od Flóry v rybníku. Ta hyena je taky super :D

WantBeFitM

1. Užili jsme si to a Dolní Břežany za výlet určitě stály. Ta hyena se mi taky moc líbila. A mandarinkový cheesecake byl skvělý - prostě samá pozitiva :)

13. To já teď nevýletím vůbec. Nevím co dřív prvně a o volných chvílích doháním resty v článcích.

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)