sobota 17. června 2023

Zámecký park Horšovský Týn

 V minulém článku o zámku v Horšovském Týně jsem zmiňovala, že jsme prošli i zámecký park. Ten se rozkládá na skoro na 40 hektarech severně od zámku. Jeho dnešní podoba vznikla na začátku minulého století, ale renesanční  zahrada u zámku byla založena už v 16. století. Dnes zámeckým parkem vede částí naučná stezka v délce necelé 3 km. A právě tou jsme se po prohlídce zámku prošli.

 
 
 
Zmiňovaná naučná stezka vás zavede jednak k rybníkům, jednak k drobným stavbám v areálu zahrady. První z nich je  letohrádeku Vdovský dům, jehož název je spojený s Alžbětou z Rogendorfu, vdovou po Janu Popelovi z Lobkovic, které svého manžela přežila o 30 let a zde strávila svá vdovská léta. Dalšími dvěma stavbami jsou loretánská kaple z poloviny 16. století, která je bohužel (stejně jako Vdovský dům) poněkud zchátralá, a Gloriet - válcová vyhlídková věž stojí na základech bývalé gotické hlásky.


Cestou z parku jsme ještě nahlédli do kostela sv. Petra a Pavla na náměstí. Jde o gotický kostel ze 13. stol., který byl v 17. stol. barokně přestavěn. Z jeho věže je prý hezký pohled na město a zámek, ale my jsme neměli možnost to vyzkoušet - věž je otevřená jen o víkendech.


18 komentářů:

  1. Skvělý tip na výlet, miluji cestování po ČR, máme nádhernou zemi z hlediska přírody, hor i zámků. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu - v Čechách (a na Moravě :D) je pořád co objevovat.

      Vymazat
  2. Stáňo, tak na procházku tímhle parkem nikdy nezapomenu - Adam čerstvě odmaturoval a já byla v takové mateřské eufórii :o) Moc děkuji za aktuální fotky a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, jsou chvíle, co si člověk pamatuje pořád :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Určitě bych si naučnou stezku prošla, kdybych v těch místech byla. No, tak se zatím spokojím s Tvými fotkami.
    Pěknou neděli, Stáňo !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jsem ráda, že jsi šla s námi.
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. tvůj tip na výlet si píšu..Sv.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Stáni,
    vypadá to luxusně, třeba se tam v létě dostanu, už se moc těším na cestování...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, myslím, že Horšovský Týn není špatný cíl pro výlet (a dá se to spojit třeba i s Domažlicemi nebo zříceninami nad Kdyní)
      Měj se fajn

      Vymazat
  6. Ahoj Stáni, to vypadá dobře. My nakonec letos snad pojedeme i nějaký víkend nebo dva lowcost s přespáním v kempu v autě, tak budou taky články. Přítel už mi tři roky slibuje Velkou Ameriku, tak snad se letos i dočkám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U CK Engeltour se dá objednat prohlídka podzemí lomu ;-). My tam byli loni (koupila jsem to manželovi jako dárek k Vánocům) a líbilo se nám to. Psala jsem o tom tady i článek.

      Vymazat
  7. Krásné, kostel s náměstíčkem nejzajímavější. No snad taky letos něco stihnu, co bych ráda viděla - navštívila. ☺

    OdpovědětVymazat
  8. To je vážně pech, že věž zrovna nebyla otevřená, škoda. Já mám zrovna takové vyhlídky strašně ráda, tak by mě to moc mrzelo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám vyhlídky taky ráda, takže mi to taky bylo trochu líto...

      Vymazat
  9. Horšovský Týn je moje srdcovka. Bydleli jsme na náměstí a přes zámecká nádvoří jsme chodívali do školy. To ještě vdovský dům v parku fungoval jako muzeum a chodili jsme tam rádi. Třeba jenom ke vchodu , kde nám paní pokladní pouštěla hráči skříňku. Kolem byla francouzská zahrada s cestičkami vysypanými bílým pískem a lemovanými bílými lavičkami.Když jsem město navštívila v roce 2005, byla jsem doslova zděšená. Předzahrádka u křižovatky mi vehnala slzy do očí. Ten nádherný parčík prostě zmizel. Využila jsem zájezd před několika lety a jela se tam znovu podívat. Musím říci, že se udělalo opravdu hodně, kdo to tam neznal v šedesátých letech, muselo se mu v lesoparku líbit. I já jsem si nakonec park prošla, když ostatní byli na prohlídce zámeckých komnat, které se vesměs nezměnily a expozice za návštěvu stojí.

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)