neděle 23. června 2024

Pavel Kantorek - Nově objevené vtipy

 Pavel Kantorek byl český přírodovědec a profesor fyzikálních věd, který po r. 1968 odešel do Kanady, kde působil na univerzitě v Torontu. V Čechách je ale znám především jako autor kreslených vtipů - především s motivy zvířat. Vycházely v šedesátých letech minulého století - především v časopisech Dikobraz a Vesmír. Po odchodu do exilu Pavel Kantorek spolupracoval s exilovými časopisy a publikoval i v zahraničních časopisech. Po r. 1990 pak došlo k vydávání jeho díla v knižní podobě (Velká kniha vtipu, Kočky a jiná zvířata, Jak přežít práci...). 



Já jsem dostala možnost pobavit se Kantorkovými vtipy díky nakladatelství Grada. To vydalo v loňském roce knihu vtipů, které byly objeveny v pozůstalosti Pavla Kantorka po jeho smrti v r. 2017. Kniha obsahuje více než stovku vtipů s nejrůznější tematikou - od sportu, přes práci, manželské vztahy až po vtipy s kočkami, psy a jiným zvířaty.


Rozhodně to není knížka, kterou budete hltat stránku za stránkou a nebudete se chtít odtrhnout.  Podle mne to vlastně ani není knížka na jednorázové přečtení. Já jsem ji měla položenou na nočním stolku a občas jsem si  zalistovala, prohlédla pár vtipů a někdy se zasmála, jindy pousmála...  Nejvíc se  mi líbily autorovy vtipy s náměty koček, psů a ptáků.  Na druhou stranu u některých vtipů jsem marně přemýšlela, co tím chtěl autor říci;-).  Ale to už u vtipů bývá, že ne všechny se každému zdají vtipné. Nicméně u všech mi líbilo výtvarné ztvárnění, které  má autorův nezaměnitelný rukopis. Teď knihu odkládám do knihovničky, ale myslím, že třeba časem ji zase na ten noční stolek vydám a před spaním si pár vtipů prohlédnu.

Za možnost pobavit se děkuji nakladatelství Grada, kde si ji můžete koupit i vy.
 
Anotace
Kdo by neznal geniální humor a kreslené vtipy Pavla Kantorka. Tato kniha přináší nově objevené vtipy, z nichž většina je přetištěna přímo z autorových originálů a v tištěné podobě vycházejí vůbec poprvé. Věříme, že tento výběr ilustrací bude pro milovníky kresleného humoru a fanoušky Pavla Kantorka příjemným a milým připomenutím jeho nezapomenutelného umění.
Vydalo nakl. Cosmopolis v r. 2023


22 komentářů:

  1. Stáňo, děkuji za zajímavou recenzi, Kantorkovy kresby jsou mi povědomé...
    Přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já si je pamatovala ze starých Dikobrazů, co jsme v dětství našli na půdě a pak z devadesátek, kdy se vtipy od něj zas začaly v Čechách objevovat. Vždycky se mi líbily jeho kočky.
      Hezký den

      Vymazat
  2. Není na škodu v takovýchto knížkách si občas jen tak zalistovat.
    Měj pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, občas to dělám - když jdu pozdě spát a nechci už se začítat do něčeho napínavého (protože to pak nevím, kdy knihu odložit a ráno podle toho vypadám ;-)).
      Hezký den

      Vymazat
  3. Zdravím a děkuji za prima tip - známý Kantorka velmi oblibuje a bude mít zanedlouho narozeniny. Tak už vím, co mu dám :-)
    Krásné dny,
    Evka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evko, rádo se stalo. Díky za návštěvu a i tobě hezký den

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Terko, zrovna tahle vyšla nějak úplně na konci minulého roku...

      Vymazat
  5. Stáňo, Kantorkovy kreslené vtipy znám. No vlastně neznám, ale vím, že dřív vycházely v časopisech docela často. Měj se hezky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, myslím, že pan Kantorek měl tak nezaměnitelný rukopis, že jeho kresby pozná každý, kdo viděl aspoň jednu.
      Hezký den

      Vymazat
  6. Super článek a tip na knihu, je fajn si takové jen tak občas na rychlo projít :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy už nechci před spaním dlouho číst a pak se něco takového (nebo krátké povídky) hodí.
      Měj se fajn

      Vymazat
  7. Já vtipy Pavla Kantorka milovala a z Dikobrazu si občas nějaký obkreslila nebo obmalovala. Jsou stále geniální!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se nejvíc líbí jeho kočky a vtipy s nimi :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  8. Ahoj Stáni, já se přiznávám vůbec nevím o koho jde a jeho vtipy mě neoslovily :) ,ale pár podobně koncipovaných knih doma mám to zase jo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, já ještě měla knihu vtipů od Renčina a od Jiránka, ale ty mi nějak zmizely v průběhu mých stěhování ...
      Hezký den

      Vymazat
  9. Ahoj Stáni,
    já jsem asi nikdy knihu s vtipy neměla, autora taky vlastně neznám.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já si autora pamatuju, když občas publikoval v Dikobrazu a mně se moc líbily ty jeho kočky, myši a ptáci. Tak jsem po ní z nostalgie sáhla...

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)