pondělí 3. června 2024

Anežský klášter

 
Předpověď na víkend opět slibovala počasí ve stylu, kterém doma říkáme „nebude-li pršet, nezmoknem“, takže jsem hledala na neděli program spíš na jistotu (bouřka někde v polích nebo v lese není nic, oč by člověk stál). Na netu jsem nakonec objevila  komentovanou vycházku Anežský klášter – interiéry. Ke své hanbě musím přiznat, že jsem v Anežském klášteře nikdy nebyla, takže to byla jasná volba.


 
Anenský klášter je raně gotickou stavbou, nejstarší nejen v Praze, ale i v celých Čechách.  Založil ho Václac I v r. 1233, ale autoremkou myšlenky pozvat do Čech řád klarisek byla jeho sestra Anežka, která byla jeho první abatyší. Za hradbami tehdejšího Starého Města vnikl klášterní komplex, který  zahrnoval jednak konvent klaristek, jednak konvent františkánů a dále kostel sv. Františka určený pro františkány a později kostel sv. Salvátora, který byl určen pro klaristky. Největší slávu zažil klášter ve 13. století a na začátku 14. století. Pak jeho význam začal upadat a postupně chátral, mj. se propadla střecha kostela sv. Františka a zanikl konvent františkánů (zachována zůstala jen část základů v zahradě). Za vlády Josefa II byl pak klášter zrušen a jeho budovy sloužily pro nejrůznější účely (sklady, slévárna...) Ve 20. stol. došlo jednak k historickému průzkumu celého objektu a pak i k jeho rekonstrukci.  Dnes klášter spravuje Národní galerie a v jeho části je expozice Středověké umění v Čechách a ve střední Evropě. Rekonstruovaná je i klášterní zahrada, kde jsou umístěna sochařská díla.
Teď se můžete klášterem projít se mnou (kvalita fotek je ovlivněná jednak tím, že jsem si nevzala foťák, takže jsou jen z mobilu, a taky tím, že jsem fotila rychle, abych stíhala skupinu a hlavně výklad)























A něco praktického na závěr? Já jsem se zúčastnila komentované prohlídky s průvodkyní  Andreou Balcarovou - pokud si prohlídku rezervujete  alespoň 24 hodin předem, je cena 250 Kč (jinak  350 Kč).  Prohlídka trvá asi 2 hodiny. Nejjednodušší a nejkratší  přístup ke klášteru je  ze stanice tramvaje Dlouhá třída (asi 5 min.), já to vzala od metra Florenc (což je cca 20 min.). V klášterní zahradě je kromě soch i řada laviček, takže tu lze v klidu posedět. Pokud jde o občerstvení, tak přímo v areálu je kavárna Anežka, ale na Starém Městě určitě hlady neumře nikdo - možností občerstvení je v okolí habakuk. Já se do Anežky schovala před bouřkou a dala jsem si k tomu hummus ze žlutého hrachu s kváskovým chlebem a čaj.

28 komentářů:

  1. Stáňo, v areálu jsem byla několikrát, dokonce ta poslední návštěva nebyla tak dávno, ale uvnitř nikdy. Děkuji za fotky i praktické rady, snad se mi to někdy povede.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, klášter určitě stojí za prohlídku. Aspoň tedy já gotiku ráda.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Děkuju moc za virtuální prohlídku. Jsem ostuda. Byť to mám co by kamenem dohodil, nikdy jsem na prohlídce nebyla. Děkuju za tip, bude se hodit. Budu muset o prázdninách něčím svého puboše zabavit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám půl hodiny metrem z domova, z práce v podstatě v docházkové vzdálenosti a taky jsem se tam vypravila až teď...

      Vymazat
  3. Stáňo, jsem další neználek, který v klášteře nebyl. Často bloumám v okolí, ale na prohlídce jsem nebyla, takže díky moc za fotky. Je to tak trochu jako ta kovářova kobyla 😀😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, rádo se stalo a jsem ráda, že kovářova kobyla nejsem sama (pracuju na Malé Straně, takže to tam fakt nemám daleko)

      Vymazat
  4. Anežský klášter jsem navštívila hned po jeho znovuotevření s babičkou, velkou milovnicí obrazů v sekci náležející Národní galerii. Ale jestli jsme byly i v kostele to už si nepamatuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do galerie se ještě plánuju vypravit.
      Měj se fajn

      Vymazat
  5. Stáňo, mám klášter na seznamu, ale ještě jsem tady nebyla. Působivé místo, krásná gotika.
    Děkuji za procházku a zdravím. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, rozhodně to za návštěvu stojí.
      Hezký den

      Vymazat
  6. O víkendu tam byla moje šéfová a přijela nadšená)))
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já jsem byla taky spokojená. Je to moc pěkné místo - gotika, obnovená zahrada...

      Vymazat
  7. Děkuji za virtuální prohlídku
    Jan

    OdpovědětVymazat
  8. Marcela - Nordic Passion5. června 2024 v 20:06

    Stano, ani ja zde nidky nebyla, takze dekuji, misto vypada klidne a privetive. Pekny vecer. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, je to tam opravdu pěkné - gotika má své kouzlo a v zahradě je příjemně.
      Hezký den

      Vymazat
  9. Ahoj Stáni,
    dost jsi mě nalákala, vypadá to na hodně zajímavou návštěvu. Mám tato místa ráda, ta atmosféra tam bývá úžasná.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, celý objekt včetně zahrad je moc pěkný, za návštěvu určitě stojí.
      Hezký den

      Vymazat
  10. Ňam. O místní kavárně jsem slyšela a četla samou chválu. Samotný klášter a areál miluji, genius loci silný. ♥♥ Krásně jsi si to užila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eri, máš pravdu, je to tam moc pěkné.
      Měj se fajn

      Vymazat
  11. Stáňo, myslím, že v areálu jsem kdysi byla, ale na prohlídce ne. Takže další tip na můj nekonečný seznam výletů 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, taky mám dlouhý seznam míst, kam by se chtěla podívat.

      Vymazat
  12. Ahoj Stáni, já se musím přiznat, že jsem doteď nevěděla o existenci tohoto kláštera. Přiznám se, že církevní památky mě až tolik neoslovují, tak možná i zčásti proto. Nicméně to vypadá jako pěkné místo k návštěvě pokud člověk zajímá historie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, já mám církevní památky docela ráda - líbí se mi jak gotika, tak baroko...

      Vymazat
  13. Skvěle jsi to vymyslela s ohledem na počasí :) Prohlídka a vnitřní prostory vypadají opravdu zajímavě.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k bouřce, která nad Prahou prošla, to byl fakt dobrý cíl :)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)