úterý 11. dubna 2023

Yrsa Sigurðardóttir - Kořist

 Yrsa Sigurdardóttir je asi jednou z nejznámějších islandských spisovatelek v oblasti thilleru a detektivních románů. Já jsem od ní ale kupodivu ještě nic nečetla, takže jsem uvítala možnost si v rámci spolupráce s nadkladatelství Grada objednat její nejnovější knihu Kořist. 

 
 
Záchranáři pátrají po skupině pohřešovaných turistů, kteří se vydali do nehostinné oblasti Islandu, aniž komukoliv blíže specifikovali cíl své cesty. Vzhledem k tomu, že se pohřešují už týden, je v podstatě jedinou nadějí, že našli útočistě v některém z horských srubů. Nakonec u jednoho ze srubů objeví mrtvou ženu, která je zcela nepochopitelně téměř bez oblečení. Pokračující  pátrání pak přináší další hrůzné nálezy - těla další tří osob. Všechny zemřely na podchlazení, paradoxně napůl vysvlečení.
Dům, který záchranářka Jóhanna koupila se svým manželem, policistou Geirim, má svá tajemství a zdá se, že se tu občas dějí divné věci - Jóhanně se zdá, že na ní sahají malé studené ručky, sousedův pes na cosi soutředěně hledí v jejich zahradě...
Divné věci se dějí i na odlehlé radarové stanici stojící na útesu - radar občas funguje jinak než by  měl, od vchodu se ozývá zvonek, i když tam nikdo nestoji... A Hjorvara, který tu pracuje jen krátkou dobu, navíc zneklidňuje postupné odkrývání minulosti jeho rodiny. To odstartovala růžová botička, kterou na zahradě jejich bývalého domku našli jeho noví majitelé.


 
Autorka střídá všechny tři dějové linie, přičemž ta první je vlastně rozdvojená - jsme svědky pátrání po zmizelých turistech a zároveň se v některých kapitolách vracíme o týden zpět a sledujeme cestu skupiny turistů směrem k ledovci v opuštěné oblasti Islandu. Všechny tři dějové linie mají trochu mysteriózní atmosféru způsobenou nevysvětlitelnými jevy, takže udržují čtenáře v napětí, co za vším může být. Linka ztracených turistů pak nezapře inspiraci záhadnou smrtí členů Djatlovovy výpravy (pokud nevíte, o jakou výpravu jde, tak můžete kouknout sem), ke které došlo v šedesátých letech minulého století na severním Urale (zmrzlá těla v podstatě bez oblečení nalezená na různých místech, rozříznutý stan). Autorka  motiv této  dodnes nerozluštěné záhady přenesla do chladného a  pustého islandského prostředí. A ve mně vzbudila zvědavost, jak k jejímu řešení přistoupí. Počkala jsem si až do poslední kapitoly... 

 
 
Příběh bych označila za kombinaci hororu a thrilleru s detektivními a mysteriózními prvky. Ač příběhy s mysteriózním nádechem zrovna nevyhledávám, tak se mi kniha překvapivě docela líbila. Autorka hezky proplétá všechny linie příběhu, kdy osoby z jedné dějové linky zasahují i do části té další, takže se mi to četlo dobře a hezky plynule (ani jsem neměla problém se orientovat v ději - vzdor divným islandským jménům a  časovému posunu některých kapitol). Jen mé racionálno by chtělo rozluštění všech záhad a divných jevů - a toho se mi minimálně v jedné dějové lini nedostalo. Ale jinak bych řekla, že moje první setkání s touto islandskou autorkou dopadlo velmi dobře.
A já děkuji nakl. Grada za zaslání recenzního výtisku. Pokud vás kniha zaujala, můžete si ji koupit zde.
 
 
 
Anotace
V nehostinných podmínkách islandské ledové pustiny se ztratí čtyřčlenná skupinka turistů. Co je přimělo vyrazit za tak drsných podmínek zcela mimo civilizaci? A proč opustili bezpečí srubu takřka nazí? Záchranářka Johanna a její kolegové z pátracícho týmu jsou povoláni do akce a narážejí na velice podivné stopy. Na osamocené radarové stanici na pobřeží Stokksnes mezitím dochází k nevysvětlitelným, hrůzu nahánějícím událostem. Rudá kaluž krve uprostřed nedotčeného sněhu, dětská botička pohřbená desítky let pod zemí, život dobrovolně ukončený v mořských vodách hluboké skalní průrvy. Sníh nepřestává padat a tajemných událostí přibývá, jako by je mrazivé počasí přitahovalo… Po skončení série Freyja & Huldar přichází Yrsa Sigurdardóttir s děsivě obrazným příběhem plným bizarních nevysvětlitelných jevů, zasazeným do nejopuštěnější islandské divočiny, ze které bez ohledu na počasí ucítíte mráz pod kůží.
Vydalo nakl. Metafora v r. 2023, překlad L. Korecká, 344 str. 
 

27 komentářů:

  1. Takovou knížku bych si asi nepřečetla, ale věřím, že si své čtenáře najde :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, my dvě se literárním vkusem fakt dost míjíme :)

      Vymazat
  2. Stáňo, děkuji za info, tahle knížka by mě bavila. Viděla jsem několik islandských seriálů, mají úplně jiný rytmus než jakékoli jiné, mystika a záběry na neskutečnou krásu země - fakt dobrý!
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak islandský seriál jsem snad neviděla žádný. Ale četla jsem dvě islandské detektivky (Propasti a Chlad)...
      Hezký den

      Vymazat
  3. Stáni, kniha vypadá moc zajímavě. Děkuji za recenzi. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  4. Stáni, děkuji za tip, myslím, že by se mi knížka mohla líbit. I když teď po pravdě čekám především na novinku Roberta Bryndzy. 🙂
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, na novinku od Bryndzy se těším taky. Asi dám tip synovi na dárek k narozeninám :D

      Vymazat
    2. To je fajn. 🙂 Já si udělám radost jen tak, protože čekat na svoje narozeniny - to bych čekala ještě dlouho.

      Vymazat
  5. Děj je pro mě trošku zmatečný, ale tento žánr mám ráda, myslím, že by mě kniha bavila :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na čtení je to docela srozumitelné, ale popsat děj jsem fakt měla trochu problém.

      Vymazat
  6. Od autorky jsem ještě nic nečetla. Nemám ji zatím v plánu číst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mne to byla první kniha od autorky. Vybrala jsem si ji v rámci spolupráce...

      Vymazat
  7. Od autorky jsem ještě nic nečetla, takže zase na seznam. :-)
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Marcela Nordic Passion13. dubna 2023 v 13:01

    Mysteria knihy a filmy mě nelákají, ale přiznám, že tvůj popis zní velmi napínavě, to můžu 😊. Hezký den, Stáňo. M.

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Stáni, to zní zajímavě. Yrsu mám na seznamu autorů, které bych si někdy ráda přečetla, ve svém žánru patří ke špičce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, pro mne to bylo první setkání s touto autorkou. Určitě se ještě podívám v knihovně po nějaké její další knížce.

      Vymazat
  10. Yrsu miluji…..její série s Huldarem a Freyou je prostě úžasná. Ale nejsem si jistá jestli chci tuhle mystery sérii….
    Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, sérii s Freyou bych chtěla zkusit. Kořist mi nepřišla špatná, i když mystery taky nevyhledávám. A myslím, že to není série, ale "sólo" kniha.

      Vymazat
  11. Ahoj Stáni,
    já jsem od Yrsy ještě nic nečetla, trochu se toho bojím, jestli to na mě nebude až moc hororové...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já se tu toho nijak nebála - má to mrazivou atmosféru, ale že bych se pak bála jít po tmě do koupelny, to zas ne :)
      Měj se fajn

      Vymazat
  12. Tahle kniha vypadá zajímavě, ale asi bych si při jejím čtení dost bála. :D

    OdpovědětVymazat
  13. Gratuluji ke spolupráci s Gradou! Lehce závidím :D
    Každopádně mě dost odradilo tvoje přirovnání k hororu, to bych se bála :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ze spolupráce s Gradou mám velkou radost.
      Horor to byl takový přiměřený - nic brutálního.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)