pondělí 3. dubna 2023

Sedlecké kostely

V článku o našem výletě z Kaňku do Kutné Hory jsem vám slíbila, že   sedleckým kostelům kostelům věnuji ještě samostatný článek. A  protože sliby se mají plnit,  tak se zas na chvíli vrátím k našemu prodlouženému výletu a ukážu vám trochu víc  oba sedlecké kostely   kostel Všech svatých se známou kostnicí a jednak katedrálu Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křitele.

Kostel Všech svatých s kostnicí

Kostel Všech svatých je hřbitovní kostel vystavěný původně ve 14. století a skládá se ze dvou kaplí vystavěných nad sebou. Spodní sloužila jako kostnice, horní pak pro bohoslužby. O pohřby v Sedlci byl velký zájem, protože podle pověsti tu jeden z opatů rozprášil hlínu dovezenou ze Svaté země. V době moru tu bylo ve 14. stol. pohřbeno přes 30 tis. zesnulých, další 10 tis. pak zde nalezlo místo posledního odpočinku během husitských válek. Na konci 15. stol. byl hřbitov zrušen a exhumované kosti posléze poloslepý mnich z kláštera seskládal do velkých pyramid. V 18. stol. byl  kostel upraven Janem Blažejem Santini-Aichlem a samotnou vnitřní výzdobu z kostí provedl  František Rint, který z kostí z pyramid vytvořil např. erb Schwarzenberků, do jejichž majetku kostel přešel po zrušení sedleckého kláštera Josefem II.
Kostnice i samotný kostel procházejí rekonstrukcí, při které byly mj. i rozebrány pyramidy složené z kostí. Tato rekonstrukce, která by měla také zabránit dalšímu naklánění kostela, stále ještě probíhá (ale přístup do památky je stále možný).
V samotné kostnicí se z pietních důvodů nesmí fotit, takže dvě ilustrační fotky jsem si půjčila z webu místního infocentra.

Zdroj: https://www.sedlec.info/

Katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele

Tato katerála byla konventním chrámem cisterciáckého kláštera v Sedlci. Pochází již z konce 13. stol. a byla vystavěna ve stylu francouzské gotiky s některými německými prvky.  Za husitských válek byly klášter i katedrála vypleněny a vypáleny husitskými vojsky a katerála zůstala přes dvě století v troskách. K jejímu obnovení došlo v 18. stol., nejprve pod vedením Pavla Ingnáce Bayera a později se pak architektem obnovy stal už zmiňovaný Jan Blažej Santini-Aichl. Klášter byl zrušen v době josefínských reforem  a byla v něm zřízena tabáková továrna (dnes patří koncernu Philip Morris). Samotný chrám pak prošel v průběhu dalších staletí několika rekonstrukcemi a v r. 2009 byl znovu zpřístupněn. Je zařazen na seznam světové dědictví UNESCO.
V chrámu je zpřístupněno i podkroví, kde byla v době naší návštěvy výstava obrazů.

A pár obvyklých praktických rad na závěr... Do Sedlce se dá pohodlně dojít z Kutné Hory podél říčky Vrchlice (z centra města je to asi 3 km). Vstupenky do obou objektů se prodávají v infocentru, které je zhruba napůl cesty mezi nimi.  Vstupné je 160 Kč pro dospělého a vstupenka platí do obou objektů, případně si lze za  320 Kč koupit vstupenku, která platí do do chrám sv. Barbory v Kutné Hoře (je o 20 Kč zlevněná oproti jednotlivému nákupu). Otevřeno je celoročně (v zimě od 10 do 16 hod. postupně se otvírací doba prodlužuje až na 9 až 18 hod. v plné sezóně). Cestou jsme míjeli minimálně dvě otevřené restaurace a jednu cukrárnu, takže možnosti občerstvení tu jsou, ale my jsme nic nevyužili.

1. Stáňo, já četla sedlácké a myslela si, že mám značnou díru ve znalosti dějin :o)
    V Sedlci v kostnici jsme byli už před hodně lety, zato v klášteře nedávno, v době covidu, skoro sami a po tom výletním půstu jsem si to opravdu užili.
    Děkuji za reportáž a přeji příjemný den. Helena

1. Heleno, myslím, že oba kostely mají něco do sebe. Ten chrám Nanebevzetí Panny Marie je hodně monumetnální, ten s kostnicí zase zvláštní tím, že je dvoupatrový.
      Hezký den

2. Stáni, ty jsou nádherné, nikdy jsem tam nebyla. Děkuji a měj pohodový den.

1. Marti, jsem ráda, že tě fotky zaujaly. Měj se hezky

3. Mám moc ráda tyhle foto články a obecně fotky architektonických skvostů, což kostely rozhodně jsou! Moc se ti to povedlo a rozhodně se na ně také ráda jednou podívám.

1. Za návštěvu stojí nejen kostely v Sedlci, ale celá Kutná Hora. Ještě budou aspoň dva články, ale musím probrat fotky...

4. V kostnici jsem byla a tyto kostely jsme si prohlédly jen zvenčí. Tak jsem nakoukla dovnitř tady u Tebe.
    Hezký den!
    Hanka

1. Hanko, my rádi kostely i zevnitř, takže jsme využili toho, že mají otevřeno i mimo hlavní turistickou sezónu.
      Měj se fajn

5. V kostnici jsem byla, a není to zas tak dávno co měla tuším Janinka fotky které tam nafotila, takže ten zákaz není asi zas tak starý. A nebyl to tuším jediný článek z fotkami který jsem na blozích viděla....když jsme okolo katedrály díky objížďce na naší standartní cestě přes Kutnou Horu jeli poprvé tak jsem si říkala co je to za nádheru a bylo mi strašně divné že to patří k tabákové fabrice!

1. Vendy, zákaz focení byl určitě na stránkách infocentra v Sedlci a myslím, že na něj upozorňovali i u vchodu. Chrám se špatně fotí z dálky, ať jsem dělala, co jsem dělala, vždycky jsem nakonec měla v záběru výrobní haly...
      Měj se fajn

6. Stáňo, děkuji za krásné fotografie a povídání k tomu. Nikdy jsem tam nebyla, ale snad až udělám výlet do Kutné Hory se podívám. Přeji ti krásné Velikonoce.

1. Ivo, Kutná Hora za výlet stojí. Ještě nějaký článek bude, takže tě třeba navnadím ještě víc.
      Hezké dny i tobě

7. Stáni, krásné fotky. 👍👍👍 Oba kostely jsem navštívila několikrát a pokaždé mně okouzlí. Zejména katedrála při pohledu shora.
    Měj hezké dny. 🍀

1. Aleno, díky za návštěvu a pochvalu.
      Měn se fajn.

8. Díky za zprostředkování. Tento kraj vůbec neznám.

1. Evi, tak to bys měla napravit :). Časem snad dám i tip na pěkný penzion, kde jsme spali ...

9. Stáňo, byla jsem tady tak dávno, že si pamatuji už jen tu kostnici. Díky za připomenutí.
    Pěkný večer. Jitka

10. Já se tam chystám , snad o Velikonocích, přesto díky za typy. Měj se krásně.

1. Tak ať se ti v KH líbí. Historické centrum je moc pěkné a sv. Barbora nádherná.

11. V Kostnici jsem byla před rokem :-) Celkově jsem tam byla na návštěvě Kutné Hory. Hezké město :-)

12. Super, do KH se chystáme teď o Velikonocích. Jen asi nestihneme všechno navštívit.

1. Ilono, my jsme za jeden den stihli Kaňk a Sedlec, druhý den dopoledne jsme šli kolem Vrchlice a odpoledne do Barbory a procházkou po městě. Nestihli už jsme Muzeum stříbra a Vlašský dvůr. A na dortík doporučuji Cafe Luver v Barborské ul. :) (kávu neposoudím, já si všude dávám čaj)
      Užijte si v KH krásné Velikonoce.

2. No počasí jste měli 💯 lepší 😉

3. To měli - bylo takové příjemné jaro. Kdežto vy jste měli spíš zimu...

13. Marcela Nordic Passion7. dubna 2023 v 10:04

Krásná místa u nás máme, hezký den, Stáňo. M.

14. Tady jsem nikdy nebyla. Katedrála je krásná :)

Somethingbykate

1. Katedrála je opravdu impozantní. Taky se nám líbila

15. Stáňo, to je super tip na výlet. Katedrála a i kostel mě zaujaly, navíc krásná procházka podél řeky, kterou bychom mohli zvládnout 🤣👍. Super výlet!!!

1. Eri, nám se prodloužený víkend velmi vydařil - byla to taková kombinace výšlapů a toulání po městě a prohlížení památek. A od Prahy je to do KH slabou hodinku (tedy aspoň od nás, když není ucpaná Kutnohorská :))

16. Ahoj Stáni,
    já znám jen Kutnou Horu, v Sedlci jsem nebyla, takže jsem si tento článek užila:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, to mne těší. My jsme měli kutnhorskou premiéru - nebyly jsme ani ve městě ani nikde v okolí.
      Měj se fajn

17. Krásné fotky, úplně jako bych tam reálně byla. :))

18. V kostnici jsem byla se sestrou antropoložkou, tak jsem měla o výklad postaráno. Musím říct, že na mě prostor působil dost tísnivě. Podobná kostnice je u nás i např. v Mělníku, tam to bylo ještě intenzivnější, protože jsme tam byly s kamarádkou po celou dobu prohlídky úplně samy. Jinak Sedlcký klášter se mi líbil velice, i když kutnohorská katedrála asi o chloupek vede. Snad jste si užili krásných dovolenkových pár dnů. Nám na Kutnou Horu víkend ani zdaleka nestačil...

1. Báro, kostnice je zajímavá (já předtím ještě v žádné nebyla) svou výzdobou, ale je to trošku morbidní. Ten prodloužený víkend jsme si užili skvěle a nevylučuji, že se ještě vrátíme - třeba Muzeum stříbra ještě nebylo koncem března otevřené...

2. Muzeum stříbra rozhodně doporučuji, hlavně tedy prohlídku štol, to byl skvělý zážitek.

3. Uvidíme, třeba si na podzim výlet do KH zopákneme.

19. O kostelech jsem nikdy neslyšela, nicméně jsou opravdu moc pěkné. Já věřící nejsem a tudíž ani do kostelů nechodím.

1. Petro, já taky nejsem věřící, ale mám ráda kostely jako památky, takže pokud na svých výletech nějaký míjíme a je to možné, podíváme se i dovnitř.

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)