středa 10. března 2021

Rychlý perník

 

Musím se přiznat, že mé nejoblíbenější moučníky jsou ty, které vyžadují v podstatě jen tři kroky - nasyp, zamíchej, upeč. Jedním takovým je i rychlý perník , který peču už spoustu let a který  u nás patří mezi nejoblíbenější "buchty na plech".



 Suroviny
300 g hladké mouky
120 g cukru krupice
1-2 lžíce medu
30 g rozpuštěného tuku (máslo, Hera)
2-3 lžíce kakaa
prášek do perníku
1/8 l mléka
cca 100 ml silné instantní kávy (uvařené)
(toto množství je na plech cca 20 x 30 cm)


Do mísy prosijeme mouku, prášek a kakao. Trochu vychladlou kávu smícháme s medem a rozpuštěným tukem a spolu s mlékem vlijeme do sypkých surovin. Důkladně promícháme a  vzniklé těsto vylejeme na plech s vyšším okrajem vyložený pečícím papírem a pečeme na 180°až 200°C asi 30 až 40 min. (já čas moc nesleduju - řídím se "špejlovým testem"). Upečený perník necháme vychladnout, prokrojíme a promažene pikatní marmeládou (u nás vede rybíz, případně maliny nebo višně).
 
 
Jako varinatu můžeme upečený perník polít citronovou nebo čokoládovou polevou (a případně ještě posypat kokosem), místo marmelády ho promazat máslovým krémem nebo do těsta přidat sekanou čokoládu, ořechy či sekané sušené ovoce.U nás se ale "přísahá" na základní verzi s marmeládou bez čehokoliv dalšího. Ani cukrem už nesypu (to jen pro focení).
 

 

42 komentářů:

  1. Ahoj Stáni,
    taky mám moc ráda tyto typy buchet. Jednu plánuji péct o víkendu, je s kefírem a mám recept od maminky kamarádky. Je fakt výtečná, taková lehká, málo sladká. Perník je moje oblíbená buchta, peču ho hodně ráda, ale recept mám trochu jiný. Taky mám nejraději verzi s marmeládou, to je prostě top. Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, u nsá taky nejvíc "frčí" s marmeládou. A máma ho kdysi dělávala s náplní z másla, kakaa a vajíček - jako holka jsem to děsně milovala. Musím si říci mámě o recept na tu náplň a někdy to zkusit.
      Hezký den

      Vymazat
  2. Stáňo, já peču perník z celorznné mouky, přímo do těsta se dává sklenička povidel nebo marmelády, oříšky... Je krásně "mokrý", ale ta ovocná složka vadí našemu Adamovi. Tak asi dojde i na ten tvůj :o)
    Děkuji za recept a přeji hezký den, Helena

    PS: měla jsem na mysli dvojici Roslund a Hellström, mám knihu BOX 21. Je to už delší dobu, ale myslím, že se mi tenkrát líbila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já občas taky do perníku celozrnnou mouku přidám, když ji zrovna mám doma..
      Díky za upřesnění dvojice - neznám jí.

      Vymazat
  3. Stáni, já vůbec nepeču a když už, tak mám ráda postup podle tvého popisu. Měj klidné dny.

    OdpovědětVymazat
  4. Stáňo, díky za recept. Ráda vyzkouším. I u nás vedou takové rychlovky :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  5. Taky mám podobný recept, takže perník občas peču. A určitě nemusím mít obavy, že by nešel na odbyt.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, perník se u nás sní taky rychle.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  6. Klasicka perník, ten vždy udělá doma také radost. Mám recept, kdy se dává marmeláda do těsta a také je moc dobrý. Já nyní peču minimálně, protože sladké je pro mne stále ještě tabu, ale manželovi upeču a on si to sní s radostí sám, třeba jeho milovanou tvarohovou bábovku :-))).
    Stáňo měj pohodový den, u nás chumelí :-(.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Álo, tak já si sladké dopřeji - snažím se, aby to bylo k snídani (abych to stačila spálit ;-)). Tvarohovou bábovku už jsem taky dlouho nepekla, díky za připomenutí.
      Prima den i tobě

      Vymazat
  7. Perníkem neurazíš snad žádnou návštěvu :) Přiznám se, že já mám také nejradši úplně obyčejný perník s rybízovou marmeládou. Ideálně ještě polítý hořkou čokoládou :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, já tenhle perní peču jedině s marmeládou. Verze s máslovým krémem je vzpomínka na dětství.

      Vymazat
  8. Stáni, perník mi chutná, ale už dlouho jsme ho nepekla. Vlastně od doby, co se syn odstěhoval, ten ho měl nejradši. Ten tvůj vypadá lákavě a máš ho krásně nafocený.
    Přeji hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, u nás ho taky nejvíc miloval syn (taky už je odstěhovaný), tak ho teď peču míň. I když manžel s konzumací tentokrát taky nezahálel. A díky za pochvalu fotek.
      Měj se fajn

      Vymazat
  9. Jen zakousnout. Vypadá krásně. Iwka

    OdpovědětVymazat
  10. Hmmm...není nad obyčejnou klasiku. Taky ho máme rádi. Tak ať chutná a svět je kolem hnedle aspoň o trochu sladší ;o).

    OdpovědětVymazat
  11. Stáňo, vypadá a určitě chutná báječně. 👍👍 Perník také u nás patří k oblíbenému repertoáru. Já dnes zamíchala jen rychlý piškot s menším podílem cukru a promazala ho rybízovou marmeládou.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, já se na víkend chystám asi na švestkový koláč - mám ještě v mrazáku sáček švestek, tak ať mi tam nepřekáží...
      Měj se fajn i ty

      Vymazat
  12. Stáňo, perník = klasika a rychlovka, která nezklame. Taky ho peču často. Když se mi nechce dělat nic složitého nebo spěchám, volím perník. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, souhlasím - perník je rychlovka. Když chci něco rychle, tak volím buď ten nebo hrnkovou bábovku.
      Hezké dny

      Vymazat
  13. No přiznám se, že zásadně nepoužívám žádné instantní směsi, pouze jedinou a to je perník.
    Dělají jí ho naprosto dokonalý a to je pak otázka skutečně kosmická :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, u nás se tenhle perník peče od mého dětství, takže pokračuju v tradici...

      Vymazat
  14. Jsi můj člověk. Rychle upéct a rychle sníst. To zvladame ))))
    Perník je u nás na stole často.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, mně občas baví se pustit do něčeho složitějšího, ale někdy se hodí, když je to rychle a pak přijdou vhod recepty z kategorie "zamíchej, nalej, upeč" (a sněz :D).

      Vymazat
  15. Noooo, tak kava v perniku je u me inovace a rada zkusim:-). Hezky vikend, Stano. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, u nás se tam dává odjakživa a vlastně jsem ho nikdy bez kafe nepekla.
      Měj se fajn

      Vymazat
  16. Doma dělám podobný perník a vždycky je hned pryč. Akorát do něj nedávám tu kávu, ale někdy určitě vyzkouším. Bude chutnat zase jinak. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martino, já tam kafe dávám vždycky, vlastně ani nevím jak by bez kafe chutnal. Prostě rodinný recept převzatý od mámy, který neinovuji...

      Vymazat
  17. Perník miluju, ale v tomto receptu mě zaujala káva, tu jsme do perníku nikdy nedávali :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, když to tu čtu, tak nejsi jediná, koho to kafe zaujalo :D.

      Vymazat
  18. Ahoj Stáňo, taky mám nejraději ty zákusky, které se takto "snadno" avšak chutně připravují. Tvůj perník vypadá navíc luxusně. Máma ještě dělávala do perníku např. krém z másla a pudinku..., nebo to byla ořechová buchta stejného tvaru, no nevím, ale také moc dobré. Krásnou sobotu přeji. ☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, máslový krém do perníku dělala máma taky. Nějaký speciální, ne s pudinkem, ale myslím se žloutky. Musím se jí na něj zeptat...

      Vymazat
  19. Perník už jsem neměla ani nepamatuju, není to totiž moje oblíbená buchta :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to u nás je perník v oblibě poměrně vysoko :)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)