úterý 24. května 2022

Vojanovy sady

Už dlouho tu nebyl žádný výletní článek, což je tím, že se nám poslední dva měsíce z nejrůznějších důvodů výletně  nedaří. Nabídnu vám tedy  aspoň pár fotek pořízených cestou z práce (tedy - kousek jsem si zašla, ale jen malinký). Už jste se mnou z práce šli přes Valdštejnsku zahradu, tak vás tentokrát vezmu do Vojanových sadů, které jsou takové "méně organizované".

 
A na začátek trochu historie...
Vojanovy sady patří mezi nejstarší exitující pražské zahrady - vznikla v 17. století jako součást kláštera karmelitek. Měla jak okrasnou část, tak ovocný sad i zelinářskou zahradu. Po zrušení kláštra karmelitek získal areál ústav anglických panen,  které mu daly podobu anglického parku. Ústavu anglických panen pak patřil až do dvacátých let minulého století.  Po vzniku republiky areál převzalo ministerstvo financí a došlo i ke zmenšení rozlohy parku, neboť část pozemku byla využita pro dostavbu  budov ministerstva.   V roce 1954  došlo ke zpřístupnění parku veřejnosti (při té příležitosti dostal jméno po herci Eduardu Vojanovi který žil nedaleko odtud - na Klárově) a k jeho postupným úpravám. Při povodních v r. 2002 park zaplavila voda z Vltavy a musel být rekonstruován.
 








Vojanovy sady  mají podobu anglického parku, ve kterém jsou jak ovocné, ta okrasné stromy.  Najdeme tu kapli sv. Terezie, kapli sv. Eliáše, která má krápníkovou výzdobu, a výklenkovou kapli sv. Jana Nepomuckého se zbytky maleb (vzhledem k tomu, že v ní chybí socha, připomíná spíš výklenek než kapli). Na vyvýšenou terasu s kašnou jsem se tentokrát bohužel nedostala - vstup zapovídala páska natažená přes schodiště, které na ni vede. A zatímco ve Valdštejnské zahradě potkáte hlavně turisty (a pak taky úředníky  krátící si tudy cestu do práce), Vojanovy sady jsou takovu zelenou oázou klidu, kam chodí maminky s dětmi, studenti i důchodci.  A mimochodem - bydlí  tu ti mediálně proslulí pávi, s nimiž se fotila bývalá ministryně financí.






 
 
 

 
 
 
A na závěr pár obvyklých informací. Přístup do Vojanových sadů je z ulice U lužického semináře a jsou otevřené od 8 hodin, zavírací hodina se liší podle ročního období - v zimě se zavírají už  v 16 hodin, v létě jsou sady otevřené až do 19 hodin. V parku je spousta laviček k posezení, dětské hřiště i veřejné WC. Pokud si vezmete deku, můžete si udělat i piknik v trávě. Nebo se můžete občerstvit v některé z malostranských hospůdek či kavárniček.

40 komentářů:

  1. Milá Stáňo, výborně, moc pěkný tip. Vidíš, tolikrát jsem šla okolo a nikdy za poslední roky právě do VS nezavítala. Krásný den a těším se na další výlet. Já bych se letos ráda podívala konečně do Telče, ideálně ještě Olomouce či Břeclavi. Uvidím, zatím jsem nezačala.
    Blog MonalisaBeautyEriAnna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, já doufám, že za 14 dní vyrazíme na týden na dovolenou. Ale raději už moc neplánuji - letos se nám všechny plány hatí

      Vymazat
  2. Stáni, díky za pěknou procházku. Víš, že jsem tam nikdy nebyla? Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ony "Vojanky" zas tolik známé nejsou, sem chodí víc místní než turisti.
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Milá procházka, Stáňo, sama nad sebou tu kroutím hlavou, roky jsem tam nebyla, opravdu to bylo před povodněmi. Ráda to napravím, zkusím se seznámit s těmi pávy :o)
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já jsem tam teď taky byla po delší době. A to to mám fakt za rohem od práce (na jedné z fotek je dokonce vidět okno první kanceláře v mém pracovním životě)
      Hezký den i tobě

      Vymazat
  4. Pávi tam jsou opravdu parádní, zvlášť ti bílý. Je to moc hezké místo, které jsem objevila až před pár lety.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, s bílým se potkávám každý den cestou do práce ve Valdštejnské zahradě. Tady jsem tentokrát narazila jen na několik těch klasických.

      Vymazat
    2. Třeba přelétávají sem a tam z Valdštejnské. Když jsem ve Vojanových sadech byla já, bílí tam byli čtyři, plus hafo těch klasických.

      Vymazat
  5. Do Prahy jezdím sporadicky, takže toto místo neznám. Ale určitě bych se tam dle Tvých fotek cítila dobře a vše si prošla.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, tak třeba to někdy vyjde. A nedivím se, že je neznáš - není to turisticky příliš známé místo. Měj se fajn

      Vymazat
  6. Někdy není třeba jet někam daleko, spoustu krás máme za rohem :). Super článek, pěkné místo a hezké fotečky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, je to tak (a tyhle sady mám fakt za rohem - kanceláře)

      Vymazat
  7. Tak toto místo jsem nikdy nenavštívila, ale vypadá to moc krásně ♥ Tolika zeleně, květů... to je moje :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Stáňo, píšu si další neprobádaný kout Prahy. Díky za tip, píšu si na seznam.
    Pěkné odpoledne. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, myslím, že je to prima místo na chvíli odpočinku při courání po Malé Straně
      Měj se fajn

      Vymazat
  9. Nádherný příspěvek a moc krásné fotografie. Děkuji za úžasnou reportáž a přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, jsem ráda, že se ti článek líbil a i já ti přeju fajn dny

      Vymazat
  10. Stáňo děkuji za krásné obrázky. Mám další tip, kam se příště podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, Vojanovy sady mají tu výhodu, že je v podstatě nezavírají. Valdštejnskou zahradu občas ano - buď kvůli nějaké akci v Senátu nebo kvůli dešti (jsou tam pískové cestičky a těm velké deště moc nesvědčí)
      Měj se fajn

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. On to taky není úplně nejznámější pražský park ;-)

      Vymazat
  12. Na to, že jsem myslela, že Prahu už celkem znám, tak Vojanovy sady mojí pozornosti úplně unikly, děkuju za tip! :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vojanovy sady jsou takové příjemné místo k odpočinku - třeba v létě, když jsou rozpálené ulice, tak je to takový stinný kout.

      Vymazat
  13. Ahoj Stáni,moc krásné místo. Jsem ráda, že jsem zase jednou mohla díky tvému článku někam nakouknout. :) Komentují aspoň takto, blbnout mi teď komentáře a nevím proč. Sabča z Bláznivé mámy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, komentáře mi taky dělaly trochu problémy. Teď to řeším tak, že před psaním komentu rozkliknu svůj blog - pak mi jde psát pod mým jménem. Ale nevím, jestli to funguje všeobecně ...
      Měj se fajn

      Vymazat
  14. Stáňo, zdravím. To jsou moc hezké sady a všechna ta zákoutí. Tam by se mě taky líbilo... Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, je to opravdu příjemné místo. Až nám nebudou vařit v závodce, tak si tam v polední pauze budu brát studený oběd :) a zbaštím ho na lavičce.

      Vymazat
  15. Marcela Nordic Passion27. května 2022 v 19:21

    Stáňo, tady jsem snad nikdy nebyla a to místo vypadá moc dobře, má i zajímavou historii! Takže díky za tip. Pěkný víkend. Marcela

    OdpovědětVymazat
  16. Stáni, tak do této zahrady bych si klidně ráda zašla častěji. Je fajn, mít takovou oázu klidu kousek od práce.
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to taková trochu schovaná oáza klidu...
      Hezký týden

      Vymazat
  17. Jé, tam je to krásný, hned bych se tudy ráda prošla.
    Já dlužím ještě nějaké výlety z loňského roku :D Jsem hodně pozadu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se výlety snažím psát hned - dokud si je pamatuju :)

      Vymazat
  18. Tak tam je to moc pěkné, nikdy jsem tam nebyla :-) určitě se tam někdy zajedu podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za návštěvu sady určitě stojí. A můžeš to vzít i s Valdštejnskou zahradou, která je kousek odtud.

      Vymazat
  19. Několikrát jsem šla okolo a nikdy dovnitř nenakoukla. Malou Stranu máme díky covidu intenzivně prochozenou, ale toto je skvělý tip, jak si někdy procházku zpestřit a kouknout na nové místo. Pěkný článek, zase jsem se dozvěděla něco nového.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona ty sady od vchodu nevypadají bůhví jak lákavě, ale myslím, že za nakouknutí dovnitř stojí :)

      Vymazat
  20. Ahoj Stáni,
    já jsem naprostá ostuda, ale Vojanovy sady vůbec neznám. Tvůj článek jsem si užila, vypadá to tam skvěle, moc by se mi to tam líbilo.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ve Vojankách je fakt příjemně. A myslím, že o nich neví spousta lidí...
      Měj se fajn

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)