pondělí 17. února 2020

Hradčany

Název článku trochu "klame tělem" 😉. Nevezmu vás tentokrát na Pražský hrad, jak by se mohlo  podle názvu znát.  Ty Hradčany, kam jsme se o víkendu na výlet vypravili my, jsou vesnička, která je součástí obce Ralsko (a kdysi byla součástí stejnojmenného  bývalého vojenského prostoru Ralsko).  Na jih od Hradčan se totiž nachází Hradčanské stěny - zalesněná pískovcová oblast  s roklemi a nejrůznějšími skalkami. Takže ideální místo pro sobotní odpočinkový výlet.


Auto jsme nechali kousek od Hradčan na parkovišti, pár set metrů odtud vede žlutá turistická značka, po které jsme došli až na Popelových hřeben. Odtud jsme se pustili po modré přes  rozcestí Nad Kravím dolem až k odbočce naučné stezky "Jestřáb", po   které jsme pokračovali dál až skoro do Hračan. Tesně před vsí jsme uhnuli na neznačenou cestu, která nás po pársetech metrech dovedla na na modrou značku k odbočce na Hradčandkou vyhlídku, odkud je hezký výhled na meandry Ploučnice, Ralsko a úplně v pozadí byly vidět hřebeny Lužických a Jizerských hor. A taky na bývalé vojenské letiště, které je kousek od Hradčan






Z Hradčasnké vyhlídky jsme po modré  prošli přes Hradčany kolem Hradčanského rybníka (který zrovna prochází procesem odbahnění, takže nebyl ani trochu fotogenický) a pokračovali jsme až na hráz rybníka Držník (je součástí rezervace Hradčanské rybníky). A odtud už jsme zamířili směrem k autu (na rozcestí se žlutou jsme odbočili na neznačenou cestu, abychom nemuseli jít půl kilometru po silnici).


Meandry Ploučnice


Nahoře zřicenina hradu Ralsko, dole letiště u Hradčan

Rybník Držník

Celkem jsme ušli asi 14 km s převýšením cca 285 výškových metrů. 
Trasa vede většinou po lesních cestách nebo silničkách, ale na asi dvou místech klesá spíš po pěšině, takže určitě není vhodná pro kočárky (a já bych jí nechtěla jet ani na kole), stejně jako stoupání na Hradčasnkou vyhlídku. Mimo sezónu doporučuji svačinu do batůžku, v létě asi  bude fungovat IS a možná i hospoda.



28 komentářů:

  1. Stáni, já obdivuji tvé kilometry v nohách. Nevím, jestli bych takový výšlap zvládla, ale určitě to za to stálo. Místo neznám, ale podle fotek vidím, že je tam krásně.
    Přeji hezké dny a spoustu dalších jarních kilometrů. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, tady bys to zvládla určitě - nebyla tam žádná velká stoupání ani ttěžký terén...

      Vymazat
  2. Stání, moc děkuji za výšlap do míst mně neznámých.Skvělý výlet.Díky za něj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jsem ráda, že se ti náš výšlap líbil a že jsem tě mohla vzít někam, kde to neznáš.

      Vymazat
  3. Krásný výlet jste měli. My byli loni na tom Ralsku. Krásná krajina a výhledy.
    A Hradčany tu máme také, vesnici nedaleko ;)
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilono, na Ralsku jsme byli asi před třemi lety - je to hezká zřícenina s rozhledem a ty pěkný krpál nahoru ;-). A ad Hradčany - vím, že jsou ještě nějaké další, protože na mne "vyskakovaly" ve vyhledávači na mapy.cz - tak aspoň vím, že je to u vás.

      Vymazat
  4. Stáňu, vaše pohorky už nemohly doma vydržet, co! Dobře jste udělali, vybrali jste moc krásné místo!
    Děkuji za fotky a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, máš pravdu, že jsme se těšili, až zas vyrazíme - od výletu do Mariánek, kdy jsme prošli okolí Skalné, jsme nikde nebyli.
      Hezký den

      Vymazat
  5. Stáni, dostala jsi mě, myslela jsem, že mě vezmeš na Hradčany, kde jsem pár let už nebyla. Nádherný výlet a krásné místo. Měj pěkný a pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, pravda, že jsem uvažovala o názvu článku Hradčanské stěny, aby nebyl tak zavádějící, ale pak jsem to nechala - trochu schválně ;-)
      Měj se pěkně

      Vymazat
  6. Takovéhle procházky po přírodě také mám moc ráda, akorát teda vůbec nevím, kam v našem okolí by se dalo takhle hezky chodit. Ale každoročně jezdíme na pochod Přes tři Hrady a i letos se na něj už moc těšíme :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, my jsme si v tomto případě trochu popojeli autem. Pochod Přes tři hrady by se mi určitě líbíl - mám ráda hrady a zříceniny... Ale nejspíš to bude od nás daleko, co?

      Vymazat
  7. Stáňo, neznám ani jsme nebyli v Ralsku. Určitě by stálo za výlet i výšlap.
    Díky za pěkné fotky.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my jsme v těchto končinách byli už asi pře třemi lety - právě na zřícenině Ralsko a ještě na Děvíně (což je taky zřícenina) a šli jsme pěknou procházku kolem meandrů Ploučnice. Tenhle kraj je pro výlety docela fajn.
      Hezký den.

      Vymazat
  8. Ahoj,
    tyto Hradčany vlastně vůbec neznám, ale podle fotek to vypadá opravdu pěkně. Moc se mi líbí ty skály. Já jsem měla na začátku února dovolenou a plánovala jsem různé výlety, ale většinu týdne mi bylo zle a pak jsem si pro jistotu ještě rozřízla ruku. Stihla jsem vlastně dojet jen do Ikey a na Zličín, což teda není zrovna super výlet (i když jsem nakoupila spoustu důležitých věcí). Moc se mi na tvých článcích líbí i ty praktické informace, jako je třeba avízo na svačinu apod. Těším se na další článek!:-)
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já jsem spíš taková praktická než romantická duše. Takže v mých článcích není moc pocitů, ale spíš ta trasa, informace o šutrech na cestě a zavřené hospodě :D.

      Vymazat
  9. Tak toto místo neznám. Ráda jsem si jenom pohledem vyšlápla s vámi.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Říkám si, ta naše Stáňa po zimě nebude mít zkrácené šlachy, nenarostly jí půlky, ona se totiž snaží, že jo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, narostly :(, takže je třeba přírůstky vychodit;-)

      Vymazat
  11. Krásné místa jste prošli. :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Slusny okruh jste usli, Stano, a musim rict, ze neco takoveho by se mi taky libilo - skaly, les, rybniky... Tak treba tam nekdy zavitam, diky za tip:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, taky tohle (skály, lesy, rybník nebo potok...) máme rádi. Jen škoda, že byl vypuštěný ten rybník v Hradčanech... Od vás tam není myslím daleko a ta naučná stezka by se dětem mohla líbit - jsou tam i interaktivní panely, obrázky stop zvířat...

      Vymazat
  13. Mně se tak strašně moc líbí tvé typy na výlet, jsou to takové ty výlety, kdy chce člověk vypnout od města, od stereotypu a od kulturních zážitků a prožít přírodu. :) Jen škoda, že se nenachází víc takových přírodních útvarů a zajímavostí v mém blízkém okolí.

    <a href="http://somethingbykatep.blogspot.com/Somethingbykate</a>

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme si v tomhle případě trochu povyjeli autem, bývalý vojenský prostor Ralsko úplně za humne nemáme. Ale už jsme i v Praze byli na výletě, kde by asi nikdo z fotek nepoznal, že jsme vyráželi od stanice autobusu MHD, kdybych to nepřiznala.

      Vymazat
  14. Krásný výlet. My byli o víkendu v oblasti Tiských stěn, časem asi bude článek. Vypadá to tam skoro stejně jako na Hradčanech, jen je to o kousek blíže Praze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Článek si pak ráda přečtu. V Tiských stěnách (jestli tedy myslíš ty u Děčína) jsme kdysi byli na výletě, když jsme byli na prodlouženém víkendu v Ostrově. Bylo to tam moc pěkné.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)