středa 9. února 2022

Koláč s mákem a švestkami

 Nikdy jsem nic s mákem nepekla a vlastně ani makové moučníky nevyhledávám. Ale vánoční Brand box obsahoval i balíček mletého máku a bylo třeba s ním něco provést. Nakonec všechno je jednou poprvé - takže i pečení s mákem. Pro inspiraci jsem si šla na svůj oblíbený blog Pradobroty, kde jsem si jeden makový recept  vybrala. Pravda byl s třešněmi a já potřebovala zlikvidovat balíček mražených půlených pološvestek, alena švestkový jsem ho bez problémů  updatovala. Myslím, že k máku se švestky  hodí velmi dobře.


 
Suroviny - těsto
(v závorce jsou uvedeny údaje původního receptu
225 g polohrubé mouky
2 lžičky prášku do pečiva
4 lžíce mléka
4 (3) lžíce oleje
120 g polotučného (plnotučného) tvarohu  
4 lžíce cukru krupice
Suroviny - nádivka
200 g mletého máku
300 ml  mléka
100 g pikatnějšího džemu 
30 g másla 
1 vanilkový pudingový prášek
65 g cukru krupice
1 lžíce citronové šťávy
2 lžíce rumu
2 lžičky skořice ( 1 lžička skořice + 1/2 lžičky perníkového koření)
 



 
Nejdřív jsem si připravila nádivku - všechny suroviny jsem smíchala a povařila asi 5 minut (příště zkusím vypustit  máslo, zdálo se mi tam zbytečné - mák je myslím sám o sobě tučný dost). Nechala jsem chladnout.
Na těsto jsem v míse smíchala mouku s práškem do pečiva a cukrem, přidala jsem zbylé suroviny a propracovala do vláčného těsta. To jsem nechala chvíli odpočinout a pak jsem ho namačkala do vymaštěné a vysypané koláčové formy tak, aby tvořilo i okraje. Na těsto jsem rozetřela zchladlou makovou nádivku a pokladla ji půlkami švestek (resp. pološvestek).  Pekla jsem v troubě vyhřáté na 180° asi 40 minut (původní recept uvádí 30 minut, mně pečení prodloužil fakt, že jsem použila mražené švestky). Upečený koláč necháme ve formě vychladnout.
 

 

 
Pokud máte rádi koláče s pořádnou vrstvou nádivky, tak tenhle recept vyzkoušejte. Jak makové moučníky nevyhledávám, tak tenle  koláč je skvělý a moc mi chutnal.
 


40 komentářů:

  1. Já mák nemusím, ale manžel by si dal )))

    OdpovědětVymazat
  2. Stáňo, manžel by si u tebe přidal - mám opravdu hodně rád makové :o)
    Měj pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak můj manžel sice ochutnal, ale jinak makové nerad, takže zbytek koláče jsem dílem snědla já a dílem se podělila s mámou a sousedkou.
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Makový koláč bych si dala. Mám ráda i makové buchty, mamka pekla kynutou makovou bábovku- ta si byla ! Manžel spíš mák nemusí a ti ostatní z rodiny vůbec máku neholdují.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já věci s mákem nikdy v oblibě neměla, k tomuto koláči mne "donutil" balíček máku v Brand boxu. Ale nakonec mi chutnal fakt moc.

      Vymazat
  4. Teda, ten vypadá skvěle! Já mám ráda mák, ale ne v takové větší míře. Stačí mi třeba menší koláč makový :-D Jinak mám radši tvarohový nebo jablečný :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, mně právě chutnala tam vláčná maková náplň...

      Vymazat
  5. Recept ukládám, ten vypadá vážně luxusně! Mňam ♥

    Lucy Villain
    lucyvillain.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně za vyzkoušení stojí - mně chutnal víc, než jsem čekala.

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. A chutnal - aspoň mně a mámě (manžel na makové není vůbec, takže toho nenadchl)

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. U nás se z máku nikdy moc nepeklo. Takže to byl takový pokus. Ale vyšel...

      Vymazat
  8. Ten bych si bez rozpaků dala! Kombinace švestek a máku je naše oblíbená. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  9. Koláč vypadá velmi dobře a je určitě i velmi dobrý. Díky za inspiraci. Mák i švestky doma mám, tak brzy vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Stáňo, vypadá to moc dobře ! Já makové věci peču - buchty, koláče, záviny, makovec, nebo právě metýnky s mákem a švestkama, to mně naučila babička. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás máma peče moravské koláče (dovnitř tvaroh, nahoru povidla), tak pro ty makové nezbyl prostor.
      Měj se fajn

      Vymazat
  11. Stáni, tenhle koláč jsem dělávala často a moc jsme ho milovali. Měj pohodový pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já poprvé. A asi ho miluju taky :D
      Hezký den

      Vymazat
  12. Tak u nas mak muzeme:-), detem by vadily svestky, ale tem vadi kde co:-). Moc pekny zeleny talirek:-). Hezky vikend, Stano. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, talířek je z Billy za body (a doplatek) z jejich věrnostního programu. Vzala jsem si ho proto, že jsem měla pocit, že bude docela fotogenický ;-)
      Měj se fajn

      Vymazat
  13. Švestky mi přijdou ještě lákavější než původní třešně. :)

    Makové buchty jsem ještě nepekla, u nás milujeme tvaroh a povidla, tak střídám tyto dvě varianty. U maku mi vadí, jak leze do zubů, ale jednou za čas je to příjemná změna. Překvapilo mě, že se v zahraničí mák prakticky nedá koupit, je to tady naše specialita.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, mně se k tomu máku taky švestky hodí líp. Pokud jde o mák, tak jsem to taky četla, že je to taková česká specialita (a někteří cizinci na makové věci prý koukají podezřívavě - jako že drogy ;-))

      Vymazat
  14. Vypadá to velmi dobře. Já makové recepty mužů, takže určitě vyzkouším. 🙂
    Hezký den, Stáni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať ti chutná stejně jako mně.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  15. Koláč vypadá fantasticky, ale mák tedy v lásce vůbec nemám. Maximálně na loupáku.. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme právě s mákem doma nikdy nic nedělali, tohle byl takový pokus z donucení (když už ten mák v Brand boxu byl) a mile překvapil.

      Vymazat
  16. Mák miluju, takže ukládám a někdy vyzkouším. Švestky bohužel asi zamražené nemáme, tak budu muset zkusit s jiným ovocem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martine, myslím, že ani samotná maková náplň bez ovoce nebude marná. Jinak bych možná zksuila hrušky...

      Vymazat
  17. Mňam, makové buchty můžu. Mám ráda, když je v koláči hodně náplně, nemám ráda ty suché, které vždycky koupím v nopku 😅😅

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě zjistila, že když je máku hodně, tak mi chutná. Málo máku v kombinace s hodně těstem bývá naopak dusivka a to mi nejede ;-)

      Vymazat
  18. Ahoj Stáni,
    koláč vypadá fakt dobře, dost mě zaujal. Dneska budu určitě něco péct a mám doma pytlík bum, tak bych je mohla použít:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já na ten koláč zužitkovala sáček máku z posledního boxu. Pekla jsem něco makového poprvé ;-).

      Vymazat
  19. Odpovědi
    1. Díky :). Mně chutnal, máma byla nadšená, manžela nezaujal (on nerad mák).

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)