sobota 13. srpna 2022

Řezy ze strouhaných jablek

Na chalupě nám dozrála letní jablka, která se v podstatě nedají skladovat a musí se hned spotřebovat. Něco skončilo v sušičce, ale došlo i na pečení. Nemohl samozřejmě chybět štrúdl - ten upekla máma minulý týden. Tento víkend jsem se do pečení pustila já a upekla jsem naše oblíbené řezy ze strouhaných jablek. S překvapením jsem zjistila, že na ně nemám recept na blogu, tak to hned napravím. Ať mám kam kouknout, až mi poměry surovin vypadnout z hlavy.
 

 
 
Suroviny
  600 g polohrubé mouky
prášek do pečiva
600 g strouhaných jablek
300 g cukru
4 vejce
4 - 5 lžic kakaa
120 g másla
asi 100 ml vlažné vody
pikantní džem na promazání
Na polevu
60 g másla
80 g cukru moučky
1 lžíce kakaa
1 lžíc mléka
1 lžíce škrobové moučky



  Jablka zbavíme jádřinců, nakrájíme na čtvrtky a na struhadle strouháme nahrubo tak, aby nám zbyla vždy jen slupka (je to jednodušší než jablka loupat). K nastrouhaným jablkům  prosijeme mouku s práškem do pečiva, přidáme cukr, kakao, vejce, rozpuštěné máslo a podle potřeby vodu (těsto by se mělo spojit a jít rozetřít na plech, ale nemělo by být příliš tekuté). Těsto rozetřeme na plech vyložený pečícím papírem, dáme do vyhřáté trouby a pečeme asi při 180°až 200 asi 40 min. (průběžně kontrolujeme špejlí)

 

Po upečení necháme vychladnout, vyndáme z plechu, prokrojíme a promažeme džemem (nejlepší je rybízový).  Nakonec nahoru nalijeme a rozetřeme polevu. Na tu rozpustíme máslo, přidáme moučkový cukr a mícháme, dokud se nerozpustí. Pak přidáme kakao a mléko a za stálého míchání dovedeme k varu. Odstavíme, přidáme škrobovou moučku, kterou dobře rozmícháme. S rozetřením na řez moc neotálíme, poleva poměrně rychle houstne a pak se hůř roztírá. Polevu necháme zatuhnout v chladu a pak už jen krájíme.
 
 

Já jsem tentokrát pekla na plechu 20 x 30 cm a řezy mi vyšly dost vysoké. Příště zkusím dávku jen ze  450 g mouky - myslím, že mi na tento rozměr plechu by to mohlo stačit.
 



 



 

30 komentářů:

  1. Stáňo, děkuji za recept, i u nás jablka padají a je mi jich líto, tak vymýšlím kde co. Jen zmenším dávku, tohle bychom jedli fakt dlouho :o)
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, z poloviční dávky to myslím vychází do dortové formy (a je to tak vysoké, že to ještě jde prokrojit).
      Hezkou neděli (u nás je deštivá)

      Vymazat
  2. Stáni, díky za připomenutí tohoto receptu. Není to pro mne novinka, dělávám tyto řezy, ale letos jsem si zatím na něj nevzpomněla a přitom letních jablek máme dost.
    Pohodovou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, taky se mi stává, že na nějaký sezónní recept úplně zapomenu, i když patřil k oblíbeným
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Super recept. U nás teď vede cuketa a švestky 😂 jabka stíháme jíst.
    Krásnou neděli 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilono, nám cukety vůbec nenarostly díky suchu a švestky jsou ještě hodně nezralé (ty u nás bývají až tak koncem září).
      Hezkou neděli i tobě.

      Vymazat
  4. taky máme letních jablek...Sv.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Stáni, u nás je oblíbené všechno s jablky a z jablek - štrůdl, kompot, křížaly... Taky se snažím vše zpracovat... Děkuju za inspiraci, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Stáni, my jablka nemáme, takže občas koupím a udělám štrůdl, ten miluju. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my máme tu jednu letní jabloň a jednu podzimní. Jablka z letní se nedají uskladnit vůbec, jablka z té podzimní taky nevydrží moc dlouho, takže my buď máme jablek hrozně moc nebo pak zas žádná :)
      Hezký den

      Vymazat
  7. Já miluji vše, kde jsou jablka, takže moc děkuji za recept.
    Přeji hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
  8. Jeee, tak to je fajn recept, jablka, co už budou mít nej časy za sebou, se hezky zuzitkuji, určitě zkusím. Hezký večer, Stáňo. M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je hodně oblíbený a není nijak složitý.

      Vymazat
  9. Podle názvu jsem čekala teda trochu jiný typ buchty, ale to nemění nic na tom, že vypadá úchvatně! Hned bych přišla na návštěvu. Buchty z jablek mám moc ráda. My teď máme doma kakaovou bábovku s cuketou :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tenhle recept kdysi dostala od kolegyně pod názvem"falešný sacher", ale to je taky trochu zavádějící ;-). Z cukety jsem pekla loni, letos není z čeho - díky suchu se nám zatím žádná neurodila :(

      Vymazat
  10. Musím souhlasit s Lenkou....co je z jablek, je moje))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, taky mám jablečné moučníky ráda. Jen tedy žemlovku nemusím ;-)
      Měj se fajn

      Vymazat
  11. Rozhodně někdy v budoucnu vyzkouším. Já jsem teď hodně "buchtová", ale není čas péct :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, když stavíte, není divu, že nezbývá čas...

      Vymazat
  12. Ten recept se mi líbí a řezy jsou určitě skvělé, hned bych si dala. My na zahradě jablka nemáme, ale určitě to vyzkouším, díky za inspiraci 😉😊

    OdpovědětVymazat
  13. Super recept, hned bych si dala :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to jednoduchý recept (a mám tu někde ve starších receptech myslím i variantu z cukety)

      Vymazat
  14. Mňam, vypadá dobře. Takové řezy mám nejraději.

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Stáni,
    tento recept má mamka taky moc ráda, jen na něj nedáváme moc často tu polevu. Každopádně řezy vypadají skvěle, hned bych si dala:-)
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás je ta poleva velmi oblíbená, takže většinou jsou řezy s polevou.
      Hezký den

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)