úterý 23. srpna 2022

Jan Bauer - Královská štvanice/Ztracený diadém

 Během deštivého víkendu jsem na chatě přelouskala další dvě historické detektivky od Jana Bauera, které jsem měla půjčené od mámy. Ony to jsou knížky poměrně útlé a navíc velmi nenáročné, takže přečíst je nestálo moc úsilí ani času. A v obou  se stejně jako v přechozích dvou, které jsem přečetla minulý měsíc, přeneseme do doby vlády krále Jana Lucemburského a hlavním hrdinou je královský soudce Melichar z Roupova a jeho pomocník Božetěch.
 


 
Královská štvanice
Tento příběh začíná na hradě Křivoklát, kde král Jan upořádal  štvanici na jeleny za účasti všech významných šlechticů českého království. Před honem si král, který českou šlechtu podezřívá z úkladů o svůj život, vymění plášť s královským lovčím Hynkem z Bukové. A právě Hynek je v průběhu honu zabit - střelou z kuše do zad. A králi samozřejmě v hlavě zní otázka - byla smrtící střela určena Hynkovi a nebo vraha spletl královský plášť a chtěl vlastně zabít jeho?  Vyřešením této otázky  král pověří právě soudce Melichara. A vypátrat pachatele vraždy, když už se účastníci štvanice rozjeli zpět do svých hradů, může být oříšek.
 


Ztracený diadém
V Praze se chystá nebývalá sláva - křest následníka trůnu,  prvorozeného syna krále Jana Lucemburského. Jindřich z Lipé těsně před  chystanou slavností, že v královské klenotnici chybí diadém, který měla královna Eliška na hlavě již při korunovaci Jana Lucemburského českým králem a kterým se nepochybně bude chtít ozdobit i při křtu svého syna. A vypátrat, kdo za  zmizením diadému stojí - to je úkol pro soudce Melichara, kterého Jindřich z Lipé požádá o pomoc. Situace pro soudce není jednoduchá - klíčů od klenotnice je jen pět a jsou v držení nevýznamnějších mužů českého království (Jindřich z Lipé, Petr z Rožmberka, pražský biskup Jan z Dražic, vyšehradský probošt Jan Volek a Vilém Zajíc z Valdeka), kteří samozřejmě popírají, že by o zmizení diadému něco věděli. A navíc z podezření nelze vyloučit ani samotného krále, který neustále shání peníze na svá válečná tažení. 
 
 

Z této dvojice knih je podle mého názoru povedenější  Ztracený diadém, který má zajímavější zápletku a ve kterém  soudce Melichar hraje aktivnější roli. I samotné rozluštění je věrohodnější  Královská štvanice je  z větší části popisem Melicharova a Božetěchova putování od hradu ke hradu, které ovšem pátrání nikam moc neposouvá a k odhalení pachatele nakonec vede prachsprostá náhoda. Za nepovedenou postavu považuji soudcova pomocníka Božetěcha, který se zajímá hlavně o milostné pletky v podstatě s každou ženou, na kterou narazí (a to vzdor tomu, že v Královské štvanici se soudci Melicharovi podaří ho oženit), chová se jako hlupák a vyšetřování obou případů spíš komplikuje.
A stejně jako u předchozích knih mi vadilo množství přisprostlých nebo sprostých výrazů i to, že někdy bylo použito výrazivo, které podle mne úplně neodpovídá dobovému kontextu (třeba výraz "frajírek").
Co ovšem znovu pochválím, jsou velmi povedené obálky, které celou řadu příběhů soudce Melichara vizuálně sjednocují.. A příjemnou maličkostí je fakt, že obě knihy mají všitou textilní záložku. Ale víc než na dvě hvězdy to není
✦✦✧✧✧


Anotace
Královská štvanice

V lesích kolem hradu Křivoklátu pořádá král Jan Lucemburský štvanici na jeleny. V jejím průběhu je zabit královský lovčí Hynek z Bukové. Šlo jen o nešťastnou náhodu nebo o úmyslnou vraždu. Jan Lucemburský se dokonce domnívá, že obětí této vraždy se měl stát on sám. Povolává svého oblíbeného vyšetřovatele, který mu před časem zachránil život, královského soudce Melichara z Roupova s žádostí, aby údajného vraha dopadl. Jenže sám mu to nijak neusnadní, když vzápětí opustí České království a odjede do ciziny. Melichar tak zůstává sám vůči všem podezřelým, vesměs předním českým pánům, kteří mu nejsou nikterak nakloněni. Dokonce bude muset čelit pokusu o vraždu. Kdo se ho chtěl zbavit a proč? Snad proto, aby zabránil objasnění vraždy královského lovčího Hynka? A měl být opravdu zabit Hynek nebo sám král?
Vydalo nakl. Brána v r. 2021, 224 str. 
 

 
Ztracený diadém
Dne 7. února 1311 byl v bazilice sv. Víta na Pražském hradě slavnostně korunován nový český král Jan Lucemburský a spolu s ním i jeho žena Eliška. K její korunovaci byl použit nádherný zlatý a perlami a safíry zdobený diadém, jaký nosila už její matka Guta Habsburská. Od té doby byl uložen spolu s ostatními korunovačními klenoty v klenotnici baziliky sv. Víta. Jenže když si měla královna Eliška při příležitosti křtu svého syna Václava, budoucího Karla IV., podruhé nasadit na hlavu tento vzácný daidém, zjistilo se, že v klenotnici chybí. V podezření z jeho zcizení byl především sám král Jan, který potřeboval peníze na vojenskou pomoc Ludvíkovi Bavorskému proti římskému vzdorokráli Fridrichovi Sličnému. Krále však nebylo možné jen tak obvinit a tak Jindřich z Lipé požádal o vyšetření krádeže diadému královského soudce Melichara z Roupova. Času je však na její objasnění zpropadeně málo. Termín křtu malého Václava se valem blíží a Melichar se ocitá ve velmi nepříjemné situaci.
Vydalo nakl. Brána v r. 2021, 216 str. 
 



 


18 komentářů:

  1. Stáňo, moc děkuji za tip. Středověká detektivka, když se povede, není vůbec špatné čtení.
    Přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak musím se přiznat, že zrovna ty od pana Bauera mi extra povedené nepřijdou.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Já se občas po knížkách autora taky dívám v předprodeji. Královská štvanice mě zaujala. 🙂
    Hezký den, Stáni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, mně se zrovna Královská štvanice z těch dvou líbila míň.
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Stáni, opět díky za recenze. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  4. Nečetla jsem a tak si píšu opět na seznam do knihovny.
    Měj se a dík za tip.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, budu zvědavá, jestli se ti bude líbit.
      Měj se fajn

      Vymazat
  5. Páni, dvě knížky za víkend, to si nedokážu momentálně představit, že bych stihla přečíst :D. Pěkné recenze :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, byli jsme na chatě a celá sobota propršela. A pravda, tu jednu jsem si tam přivezla už rozečtenou ;-)

      Vymazat
  6. Ahoj Stáni,
    tento typ románů moc nečtu, ale ty obálky se opravdu povedly. Já jsem zrovna dočetla jednu romanci, ale moc se mi nelíbila, rovnou jsem ji zadala do internetového bazaru.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, obálky má tahle řada fakt podařené. Líbily se mi u těch dvou knížek z této řady, co jsem četla asi před měsícem.
      Měj se fajn

      Vymazat
  7. Ahoj Stáni, když tak ráda čteš historické knihy chci se zeptat zda se chystáš na nový film o Žižkovi do kina? Myslím, že to bude český filmový počin, na které budeme moct být právem pyšní obdobně jako třeba na film Lidice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, já do kina chodím úplně minimálně, většinou si počkám, až je film na tv obrazovce.

      Vymazat
  8. Historické knihy mě moc nelákají :) ja teď rozecetla novou knížku od A. Mayne Černý koral :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Mayneho jsem četla kdysi knížku Šelma a nebylo to špatné.

      Vymazat
  9. To já teď nemám na knihy vůbec žádný čas, přečetla jsem teď jednu. Druhý víkend v září ale jedeme na ryby, tak tam aspoň dvě knihy přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když stavíte, tak se ani nedivím, že není čas na čtení.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)