neděle 27. června 2021

Rezervace Soos

 

Přírodní rezervaci Soos, která byla vyhlášená už v r. 1964, najdeme kousek  od Františkových Lázní. Zahrnuje  rozsáhlá rašeliniště a slatiniště, kde v tzv. mofetách – nazývaných také bahenními sopkami – vyvěrá velké množství minerálních pramenů a čistý oxid uhličitý. Část rezervace je zpřístupněná pomocí dřevěných chodníků naučné stezky. Stezka vede po dně vyschlého jezera, jež bylo kdysi plné slané (minerální) vody. V Soosu po něm zůstala skutečná evropská rarita – tzv. křemelinový štít. Erozí zbrázděný nános křemeliny – zbytky schránek jezerních řas rozsivek usazených na dně jezera – pokrytý žlutou a bílou vrstvou vysrážených minerálních solí zde vytváří  „měsíční krajinu“. 


 
 
Naučná stezka je dlouhá asi 1,5 km a vede z větší části po  dřevěných chodnících. Kromě naučné stezky je tady ještě záchranná stanice pro zraněné živočichy a dvě muzejní expozice. Jedna je věnovaná přírodě zejména pak ptákům Chebska, druhá je paleontologicá a věnuje se vývoji Země od starohor až po současnost. Její součástí jsou i modely prehistorických zvířat.
Kolem pak vede ještě muzejní úzkorozchodná dráha Kateřina, která je provozována spolkem nadšenců a je proto v provozu jen o víkendech (info je tady). Takže my jsme se nezvezli..













Z muzejních expozic
 
Tihle jsou živí (ze záchranné stanice)
 

 A na závěr pár  praktických informací. Do areálu přírodní rezervace se platí vstupné 100 Kč, které zahrnuje i vstup do obou expozic, volně je možné si prohlédnout voliéry zachranné stanice. Parkoviště je přímo u areálu a kousek od něj je i možnost občerstvení (nezkoušeli jsme). V pokladně měli i turistikou známku.


26 komentářů:

  1. Děkuji za fotky i info, to se vždycky hodí!
    Stáňo, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Stáni, díky za reportáž. Tady jsem nikdy nebyla a ve Františkových lázní jen na skok pracovně. Měj klidný vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle vypadá moc zajímavě! Pěkný tip na výlet do, u nás velmi nezvyklého, prostředí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naučná stezka je taková příjemná procházka. Líbilo se nám tam.

      Vymazat
  4. Díky za fajn tip na výlet, bude se hodit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, jestli se tam vypravíte, tak doufám, že se vám bude Soos líbit. Ještě chystám článek o dalším místě nedaleko ;-)

      Vymazat
  5. Jeee, to je moc pekne misto, jsem rada, ze o nem vim, az tam budu nekdy pobliz. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, v západních Čechách je spousta pěkných míst - myslím, že stojí za výlet nebo dovolenou :)

      Vymazat
  6. Vyzerá to veľmi zaujímavo. Hlavne to jazierko a tie exponáty.

    my blog DISCOVERINGGLAM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Expozice muzea byly zajímavé - mne víc zaujali ptáci, manžela ta expozice o vývoji Země

      Vymazat
  7. Tak tady jsem byla. V roce 1985 v rámci svatební cesty)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš - a my u příležitosti výročí svatby (byť tedy o půl roku opožděně) :D

      Vymazat
  8. Tak tohle je skvělý tip na zajímavé místo. Neměla jsem o něm ani tušení. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mne těší, že jsem ti přiblížila místo, které tě zaujalo.

      Vymazat
  9. Už je to pár let, co jsme tuto rezervaci navštívili a moc se nám tam líbilo.
    Měj se hezky Stáňo.

    OdpovědětVymazat
  10. U Františkových Lázní jsem nikdy nebyla, vypadá to jako skvělý výlet :)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné a zajímavé prostředí, o kterém moc lidí neví, děkuju za tip :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  12. Tohle na našem soupisu bylo také, ale již jsme to z časových důvodů nestihli. Přece jenom je toho kolem Mariánských lázní opravdu hodně :) Příště bych i ráda určitě navštívila hrad Loket.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Loket určitě doporučuji. Jak hrad, tak i město (byli jsme tam před dvěma lety, mám na blogu 2 články odtud, tak můžeš mrknout) a pokud zbude čas, tak i třeba výlet ke Svatošským skalám (tam už jsme byli před lety, takže na blogu bohužel fotky nemám - ještě jsem ho tenkrát nepsala)

      Vymazat
  13. Ahoj Stáni,
    rezervace Soos mě hodně zaujala, tam bych se tedy chtěla podívat. Podle fotek je to místo přímo pro mě.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, nám se tam líbilo - je to zajímavá naučná stezka, tak akorát dlouhá. Jen jsem litovala, že nebyla v provozu ta železnička.
      Měj se fajn

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)