středa 9. června 2021

Daniel Silva - Řád

 Daniel Silva, bývalý válečný  reportér televize CNN,  je jeden z nejčtenějších autorů špionážních románů  poslední doby. A jak už jsem tu myslím psala,   patří mezi manželovy oblíbené autory. Když jsem tedy jeho další knihu objevila před časem  mezi novinkami v knižní nabídce,  neváhala jsem a objednala jsem ji manželovi k svátku. Manžel knihu nedávno dočetl  a tak jsem se do ní pustila já.


 

Hlavní postavou románu je opět charismatický Gabriel Allon, bývalý agent a současný ředitel izraelské tajné služby MOSAD. Tentokrát se s ním setkáváme v Benátkách, tráví dovolenou s rodinou a současně část času věnuje restaurování jednoho z obrazů z místních sbírek. Rodinnou i restaurátorskou idylu ale brzo přeruší  informace o smrti papeže a následující žádost papežova osobního tajemníka Luigiho Donatiho. Ten je přesvědčen, že nešlo o přirozenou smrt, ale že papež byl zavražděn. Gabriel Allon, který kdysi zachránil papežovi život při pokusu o atentát na něj, se rozhodne vyhovět Donatiho prosbě a pustí se do vyšetřování papežovy smrti „na vlastní pěst“. Vyjádření „na vlastní pěst“ je ovšem velmi nadnesené, protože Gabriel při vyšetřování využije všechny možnosti, které mu dává jeho postavení ředitele MOSADu.  Při vyšetřování ho tlačí čas – pravdu je třeba zjistit do zahájení konkláve, která bude volit nového papeže… Zdá se totiž, že by v celém případu mohla hrát roli katolická organizace řád sv. Heleny, která  má v církvi určitý vliv a mohla by volbu papeže ovlivnit neblahým směrem.

 

I v tomto románu Daniel Silva vychází ze skutečné politické situace (v tomto případě se zde objevují odakzy na nárůst antisemitismu, neonacismu a pravicový extremismus, který proniká i do nejvyšší politiky) a zmiňuje i otázky spojené s působením církve v době holocaustu.  Na tomto základě pak staví vlastní vyfabulovaný příběh.  Tentokrát se vše točí okolo tajemné knihy, kterou ve vatikánských archivech objevil právě papež a by měla být údajně způsobilá vnést pochybnosti do výkladu křesťanských dějin. 
✦✦✦✦✧ 
 

 
Anotace
Román má poněkud pomalejší rozjezd a jeho většina trochu postrádá akčnost a větší dávku napětí – Allonovi tentokrát jde všechno jako na drátkách a člověk by nehádal, že  jeho protivníkem je řád, který ovládá část církve a má téměř neomezené finanční prostředky. Možná je to i pro to, že tu dost místa zabírá popis historických souvislostí  (jak přímo v textu,  tak doplněný ještě vysvětlivkami pod čarou) i Allonovy vzpomínky na události navazující na atentát na izraelské sportovce v době mnichovské olympiády. Což oboje logicky zpomaluje spád děje. Navíc zápletka je na mne trochu moc konspirační  - taková trochu „brownovská“. Na druhou stranu  se mi na knize líbila návaznost na současnou politickou realitu  (to je myslím Silvova silná stránka) a docela překvapivý byl konec.  Nejlepší Silvovo dílo to myslím není, ale své čtenáře, kteří si oblíbili postavu Gabriela Allona, asi nezklame.
 Vydalo nakl. HarpersCollins v r. 2021, překlad J. Rozbroj, 432 stran
 


 

16 komentářů:

  1. Musím říct, že takhle kniha mě skutečně zaujala. Píšu si a děkuji!
    Stáňo, měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tak doufám, že se ti bude líbit. Hezký den

      Vymazat
  2. Ahoj Stáni,
    já jsem od Silvy ještě nic nečetla, ale dost mě jeho knihy zaujaly, tak si asi půjčím něco na léto v knihovně. Už mám připravený takový menší seznam toho, co bych si ráda půjčila. Většinou jsou to právě detektivky a thrillery, které si domů tolik nekupuji.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, knížky od Silvy máme s manželem oba docela rádi, myslím, že za vyzkoušení stojí. Nejsou bůhví jak akční, ale čtou se dobře.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  3. taky jsem od Silvy zatím nic nečetla..Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Silvu "objevila" díky mnaželovi, který čte knížky se špionážními náměty často (a rád).

      Vymazat
  4. Píšu si na seznam do knihovny. Neznám tohoto autora.
    Hezký den, Stáni !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, uvidíš, jestli tě zaujme - ne každého špionážní romány nadchnou.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  5. Kniha vypadá zajímavě, ale asi to nebude můj šálek kávy. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Stáni, díky za recenzi. Musím o knize říct mému muži. Už jednou jsem mu koupila knihu podle tvého doporučení. Moc děkuji za další knižní okénko. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak doufám, že se tenkrát ta kniha líbila. Měj se fajn

      Vymazat
  7. Ty brďo 20.kniha ze série Gabriel Allon...sice vypadá anotace dobře, ale číst knihu nebudu. Mám toho jednak hodně a taky to není úplně můj žánr :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je to hlavně manželův oblíbený žánr. Ale když už je kniha doma, rozhodně nepohrdnu ani já :)

      Vymazat
  8. Marcela Nordic Passion12. června 2021 v 18:21

    Jeho knihy jsem nečetla, ale asi bych mohla:). M.

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)