úterý 20. října 2020

Hauenštejn aneb Horní Hrad

V dnešním článku se vrátím ještě o pár dnů zpět - k naší dovolené v Krušných horách. Nevybrali jsme si týden s úplně ideálním počasím, takže kromě plánovaných výšlapů do lesů a na vrcholky hor jsme museli trochu improvizovat a hledat i cíle, kde bychom se alespoň trochu schovali před deštěm. Což v říjnu není úplně jednoduchý úkol, protože řada památek už má otevřeno jen o víkendech nebo je zavřená úplně.
A první místem, kam jsme vyrazili, když jsme se ráno probrali do mlžně deštivého dne, byl Horní Hrad neboli Hauenštejn.

Horní Hrad byl  pravděpodobně založen ve 2. polovině 13. století, aby střežil zemské hranice (z té doby je zřejmě válcová věž - tzv. bergfrit). V 16. století za Šliků byl přestavěn na renesanční sídlo. V 19. století získal díky rodu Buquoyů novogotickou podobu a jeho okolí bylo upraveno do podoby anglického parku s řadou romantických staveb. V roce 1947 byl zámek Buquoyům zabaven a začal být využíván jako ubytovna posléze  definitivně opuštěn a začal chátrat. Více o historii hradu můžete najít tady

V roce 2000 koupil zříceninu v zuboženém stavu soukromý majitel, který se objekt pokouší rekonstruovat. Část objektu už je alespoň částečně upravená, ale práce je na něm viditelně pořád ještě spousta. Škoda, že se celý objekt nechal tak ve druhé polovině minulého století tak schátrat. Současný majitel má můj obdiv, že se mu znovu pokouší vedchnout život.

Vedle  hradu se nachází ještě arboteum a botanická zahrada a na vršku nad ním novogotická kaple.

A mé oblíbené praktické informace na závěr - hrad leží nedaleko Jáchymova, vede k němu silnička odbočující ze silnice spojující Ostrov a Klášter nad Ohří. Pod hradem je malé parkoviště, odkud je to  už jen kousek. Vstupné na hrad je 120 Kč za osobu, za vstup do arbotea a přístup ke kapli se připlácí ještě 45 Kč. Hrad má svou turistickou známku, která je k dostání v pokladně.Okolím hradu vede krátká naučná stezka vhodná pro malou procházku. Občerstvit se lze přímo na hradě, kde je stánek a možnost posezení.

1. Nádhera, staré památky mají své kouzlo. také je ráda navštěvuji.

Kosmetické kalendáře 2020

1. My máme nejraději volně přístupné zříceniny, kde nejsme vázáni návštěvní dobou a sozónou. Ale v deštivém dni nepohrdneme ani památkou, co má střechu :). A vybíráme spíš ty menší, ne tak známé.

2. Stáni, krása i když chátrající. Dýchá minulostí. Měj pohodové dny.

3. Majitel zámku má můj obdiv. Sice úprav je tam ještě třeba hodně, ale i tak svoje kouzlo to místo má.
    Já se tam asi nikdy nepodívám, takže moc díky za fotky a doprovodné větičky.
    Klidné dny, hlavně ve zdraví!
    Hanka

1. Hanko, já taky majitele obdivuji. A jsem ráda, že se ti můj článek líbil

4. Před všemi, kdo se snaží napravovat chyby státu v oblasti kultury a historie hluboce smekám....zámek si tu druhou šanci zaslouží, je moc pěkný.

1. Zámek se nám taky moc líbil. Je na krásném místě. Je skvělé, že se ho někdo snaží zachránit

5. Ahoj, hrad sám o sobě je velmi pěkný, ale naprosto mě okouzlila novogotická kaple!! ☺ Krásný den.

1. Eri, ta kaple je má skutečně své kouzlo. Snad i ji se povede víc opravit - aspoň tak, aby nemusela být zabezpečná trubkami. Ale aspoň že se ji povedlo zachovat.

6. Stáňo, je moc hezký i ve svém chátrání. Myslím, že jste sice neměli ideální počasí, ale dovolenou jste měli. Náš plánovaný tradiční podzimní rodinný výlet se bohužel ruší. Zavřené památky bychom ještě oželeli (stejně bereme psa), ale nikde bychom se nenajedli a teď už nám zavřeli i hotel...
    Snad bude líp! Opatruj se, Helena

1. Heleno, já mám ještě dva týdne nevybrané dovolené, tak jsme ještě něco plánovali (měla jsem v hledáčku Kutnou Horu), ale taky máme "po žížalkách". Počasí na dovolenou jsme neměli ideální, ale užili jsme si to i tak. A stihli jsme to docela těsně...

7. Krásné místo. Je obdivuhodné, že se někdo snaží hrad zachránit i pro další generace.

8. Jak vidím; mám značné cestovatelské mezery)))

1. Evi, tak tohle určitě není žádná známá památka. Já zámek-hrad našla na mapě náhodou, když jsem pátrala, kam vyrazíme, když bude druhý den pršet...

9. Ahoj Stáni,
    sice pršelo, ale nakonec se ti povedlo vybrat si dovolenou na dobu, kdy není lockdown. Já jsem dneska rušila rezervace v hotelu. Sice mám příští týden dovolenou, ale očividně si ji užiji v bytě. Jinak hrad vypadá velkolepě, moc se mi líbí. Je opravdu škoda, že ho nechali tak zchátrat. Opravdu se už moc těším, až konečně někam pojedu na výlet, jen nevím, kdy to bude:-)
    Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

1. Hanko, taky mám ještě nevybraný zbytek dovolené a taky mám pocit, že ji strávím doma... Možná zvolíme nějaké jednodenní výlety (na zříceniny a rozhledny přístupné pořád :) - lockdown, nelockdown)

10. Mám ráda tyhle články. Díky nim se podívám na místa, kde jsem ještě nikdy nebyla. Je to tam krásné.
    Povídání nejen o kosmetice

1. Martino, jsem ráda, že se ti mé výletnické články líbí.

11. I love to visit heritage sites. This one looks amazing!
    xoxo
    Lovely
    www.mynameislovely.com

12. Stáňo, díky za další tip na výlet, super inspirace :)

13. To je nádhera, škoda toho počasí.

1. Kdyby bylo hezčí počasí, tak bychom se tam možná nevypravili - měli jsme původně naplánovaný výlet "do hor". Ale právě kvůli počasí jsme hledali něco, kde nebude až tolik vadit, že prší nebo mrholí. Nakonec to nebylo ani tak hrozné - nahoře na Plešivci byla mlha a mnohem nevlídněji.

14. To je nádhera, to je přesně pro mě. Nevím jak to máš daleko, ale pokud máš ráda zříceniny, doporučuji u nás v malé obci Boseň zřízeninu Valečov. :)
    Michaela Blog || Instagram

1. Až tak daleko to nemám, dokonce už jsme v okolí (u Příhraz) kdysi byli (tak před 15 lety, protože to s námi byl ještě syn), ale až na Valečov jsme nedošli. Ale podle fotek je to moc pěkná zřícenina, takže díky za tip.

15. Moc se mi líbila ta místnost s těmi lebkami a parožím, podobné věci mě fascinují. Moc pěkné fotky a krásné okolí

1. Mně se moc líbil ten kostel a pak torza novogotických oken. A hradní věž a vyhlídka z ní...

16. Take obdivuji vsechny, kteri se do takove rekonstrukce pusti, tady bude jeste hodne prace, ale hezke misto to je! Pekne dny, Stano. M.

1. Marcelko, já majitele obdivuji taky, že měl odvahu se do něčeho takového pustit.
      Měj se hezky

17. Nechápu, jak můžou takhle nechat ty památky chátrat :( I takhle vypadá hrad moc hezky a zajímavě. Je super, že je v okolí ještě naučná stezka, arboretum a kaple. Aspoň se tam člověk nenudí a má spoustu cílů, kam se podívat :)

WantBeFitM

1. Byl to pěkný výlet a nakonec trochu dál od vrcholků hor ani tolik nepršelo, spíš mžilo. Ještě jsme odpoledne zvládli Jáchymov, ale ten bude až zas jindy :)

18. Stáni, vybrali jste si zajímavé místo na prohlídku, tam by se mi také líbilo. Je dobře, že se hrad opravuje, vypadá krásně a byla by škoda nechat ho rozpadnout.
    Přeji klidný týden. D.

1. Dášo, hrad je zajímavý a jsou z něj nádherné výhledy. Je opravdu fajn, že nakonec nepodlehne zkáze.

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)