pátek 7. srpna 2020

Vlastimil Vondruška - Pomsta bílého jednorožce

 Vlastimil Vondruška je momentálně asi nejpopulárnější a  "nejplodnější"  český autor historických detektivek. Chrlí je v tempu zhruba dva tituly ročně - obvykle jeden s Adamem z Dobronína a jeden s Oldřichem z Chlumu.   Já jsem tentokrát sáhla po jeho nejnovější knize ze série Hříšní lidé Království českého s královským prokurátorem Oldřichem z Chlumu.


Byla smrt Anežky z Frýdlantu jen náhoda nebo vražda? A souvisí s její smrtí medailon s jednorožcem, který se našel nedaleko jejího těla?  To jsou otázky, kterou na Frýdlant přijíždí řešit krajský popravce. Jenže cestou z Frýdlantu krajský popravce zmizí a posléze se najde jeho ukryté  mrtvé tělo. Navíc v kraji řádí banda lapků přepadávající kupce a nabízí se otázka, zda to spolu nesouvisí. Vyšetřování se ujímá královský prokurátor Oldřich z Chlumu, ale než se stačí vyšetřování rozběhnout je zavražděn i manžel Anežky Častolov a na hradě se objeví mrtvola označená ďábelským číslem 666 i mrtvý černý kocour. A protože nedaleko hradu je soutěska Peklo a krajem se prohání lupiči na černých vranících, začne se šeptat, že by také mohlo jít o dílo ďáblovo...
Vlastimil Vondruška píše příběhy s Oldřichem z Chlumu tak říkajíc na přeskáčku. Tento je zasazen prvních let jeho působení – odehrává se krátce po jeho sňatku s Ludmilou z Vartemberka, která se svými postřehy tu a tam zapojuje do pátrání. Hlavními postavami pátrání ale jsou kromě Oldřicha  jako vždy panoš Ota a velitel hradní posádky Bezdězu Diviš, který v průběhu pátrání málem přijde o život.  Podezřelých není málo a pátrání komplikují i nepřehledné  soutěsky a chodby.  Nakonec se ale podaří vypátrat jak vrahy, tak i  pochytat  bandu lupičů…
Knížku bych zhodnotila jako Vondruškův lepší průměr a myslím, že jeho čtenáře a milovníky historických detektivek nejpíš nezklame. Zaujala mne víc než Mrtvola v brnění od Jana Bauera, kterou jsem přečetla poměrně nedávno.


Anotace
Častolov z Frýdlantu, který se honosí erbem Ronovců, přijde za nevyjasněných okolností o manželku Anežku, kterou najdou mrtvou pod skálou, na níž se jeho hrad tyčí nad krajinou jako orlí hnízdo. Její smrt uzavře královský popravce jako nešťastnou nehodu, jenže záhy poté je zabit i on. O tom, že nejnevděčnějším úkolem je pomáhat příbuzným, se přesvědčí Oldřich z Chlumu, když své ženě Ludmile slíbí celou záležitost vyšetřit. Jakmile se pustí do pátrání, začnou mysteriózními způsoby umírat další lidé a vše se točí kolem soutěsky, zvané Peklo. Co je ovšem nejhorší, nikdo z případných podezřelých ty vraždy spáchat nemohl, a tak nakonec nastupuje církev, neboť ďáblova stopa je nepopiratelná.
 Vydalo nakl. MOBA v r. 2020

 

18 komentářů:

  1. Stáno, děkuji za další recenzi. Vondruškovy knihy jsem určitě nečetla všechny, ale musím říct, že mě vlastně asi nikdy nezklamaly. Drží se svého žánru a myslím, že to umí!
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, já z této řady myslím četla všechno, nebo skoro všechno a musím říci, že některé mne úplně nenadchly (třeba Vzpoura goliadrů se nám s manželem moc nelíbíla ani jedna). Ale když vyjde novinka, tak po ní sáhnu :)
      Hezký víkend

      Vymazat
  2. ...omlouvám se za jméno než háčku!!! Někam utekl, mrška :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Vondrušku čtu ráda, určitě jsem jeho všechny knížky nečetla, ale občas po nějaké v knihovně sáhnu.
    Prima sobotu, Stáni!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já toho četla od Vondrušky poměrně hodně - jak historické detektivky, tak obě epopeje. Teď jsem k narozeninám dostala Křišťálový klíč, co je další "epopejová" série, zatím vyšly dva díly.
      Hezký víkend

      Vymazat
  4. Stáni, díky za další recenzi. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  5. Ja to tady pisu vzdycky u Vondrusky, ze uz musim neco zkusit, ale vzdy to odlozim, tak dekuji za pripomenuti:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, jestli máš ráda detektivky, tak za zkoušku stojí. Měj se pěkně

      Vymazat
  6. Nevím, zda by mě kniha bavila, ale možná si někdy zkusím něco půjčit od tohoto autora.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martino, pokud máš ráda detektivky, tak vyzkoušej, jestli ti sedne. Znám jeho velké příznivce, ale i ty, kterým se jeho knihy nelíbí... Asi nejlepší řešení je knihovna...

      Vymazat
  7. Ahoj Stáni,
    můj vztah k historickým románům znáš, ale musím říci, že se mi opravdu dost líbí obálky knih od Vondrušky. Jsou tak lákavé, že bych si je kvůli tomu možná i koupila:-) Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, obálky Vodnruškových knih jsou myslím opravdu vydařené. Mně se skroo víc líbí řešení té řady s Adamem z Dobronína, ale u této řady to taky myslím hezky koresponduje s obsahem.
      Hezký zbytek víkendu

      Vymazat
  8. Vondrušku si podle Tvých recenzí už pamatuju i já :D :) Tempo 2 knížky ročně bych řekla, že je dost slušný. Většinou se čeká hrozně dlouho, než vyjde další knížka od jednoho autora.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Vondrušku pro sebe objevila už před lety, kdy historické detektivky tolik "nefrčely". Bylo to něco nového, zajímavého... Teď už z něj tolik nadšená nejsem (on to píše tak trochu podle jedné šablony ;-)), ale nové knížce stejně neodolám

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)