neděle 17. listopadu 2019

Skalní hrad Falkenštejn

V článku o našem výletu na vyhlídky v okolí Jetřichovic jsem zmínila, že jsme se v jeho rámci vypravili na zříceninu, či možná spíše zbytky, skalního hradu Falkenštejn (neboli Sokolího hradu), který na nachází jen kousek od Jetřichovic. A slíbila jsem v dalším článku pár fotek právě odtud. A tady jsou

Falkenštejn je jeden z mnoha skalních hradů, jejichž pozůstatky můžeme najít v oblasti Českého Švýcarska. Většina z nich vznikala na konci  13. století v souvislosti s kolonizací zdejšího území. Sloužila jak jako správní střediska, tak jako strážní hrady i jako základny pro loupeživé výpady do sousední Lužice. V průběhu 14. století  pak svůj význam ztrácely a v 15. století už byla většina z nich zase pustá. Tato charakteristika platí i pro Falkenštejn - založen by na přelomu 13. a 14. století pány z Michalovic, později patřil pánům s Dubé a Vartemberkům. V průběhu 15. století pak byl opuštěn a postupně zpustl.

Pravděpodobná podoba hradu

Schody, schody a zase schody...

Havraní skála

Do dnešních dnů se na Falkenštejně zachovaly pozůstatky po studni a po cisterně na vodu, zbytky hradní kaple a obytné komnaty. V r. 2017 byl vybudován nový přístup ke hradu a na jeho vrcholu pak kovové rošty. Celá úprava je asi poněkud konfliktní - toho kovu je tam opravdu hodně, na druhou stranu to umožní strašpytlům jako jsem já se na vrcholu bez obav kochat vyhlídkami a prohlédnout si i ta místa hradu, kam by se normálně báli vlézt. A hlavně kovové rošty chrání skálu v oblasti hradu před ošlapy (pískovce v oblasti Jetřichovic jsou prý extrémně měkké).

Vrcholek skály

Hradní kaple

Zbytky hradní komnaty

Vlevo hradní studna, vpravo detail komnaty a kaple

Následující fotka není samozřejmě z hradu. Budova na ní je bývalá ozdravovna  pro chudé děti postavené za první republiky. Podle toho, co jsem dohledala, je od r. 2005 opuštěná a začíná pomalu chátrat. Podle mne je to fakt škoda.

Bývalá ozdravovna

A pár praktických informací - ideálním východiskem pro výlet na hrad je parkoviště pod Poštolčím kuželem, odkud na hrad dostanete po žluté turistické značce - je to něco málo přes půl kilometru. Cesta ze začátku vede po lesní asfaltce, ale pak z ní ale odbočuje do terénu a je na ní spousta schodů (s počítáním jsme skončili někdy za 200 - pak už nás to nebavilo), takže určitě není vhodná pro kočárky a cyklisty.

1. Moc pěkné fotky a článek :) Vypad áto tamvážně krásně, mám ráda navětěvování hradů i zřícenin :) A své kouzlo má i ta rozpadající se ozdravovna :)

1. My máme právě zřiceniny, kde se dá chodit samostatně, nejraději. Navíc nemívají po sezóně zavřeno, takže se tam dostaneme, i když jezdíme na dovolenou v listopadu :-)

2. Já jsem ulítlá na opuštěné budovy, takže mě více zaujala bývalá ozdravovna. Je škoda, že takové areály chátrají. Není jediná.

1. Té budovy je opravdu škoda. Zatím samotná budova nevypadala, že by do ní někdo pronikl (narozdíl od v sousedství postavených chatiček, které byly zdevastované v podstatě úplně) a možná by šla ještě zachránit. Ale to by se majitel musel rozhoupat rychle.

3. Stáni, tak tohle je zase pecka pro mě.
    Krása, krása, krása...úplně "slyším" to ticho...moc děkuji za další výlet.
    Měj se krásně i doma.

1. Hani, děkuji. Bylo tam krásně - celá dovolená nám vyšla. Užili jsme si téměř liduprázdné barevné přírody.

4. A zase krásný kousek naší země. Ráda jsem se na fotky podívala.
    Hezký den!
    Hanka

5. Opět známé místo. Máš pravdu, že toho kovu je až pohledově příliš (až jsem se divila, že to povolili), jenže je to hlavně hodně bezpečné a daleko trvalejší než dřevo, to je asi jediná výhoda. Ono to možná časem chytne patinu a bude to vypadat lépe.
    Kdykoli jdeme okolo budovy bývalé ozdravovny, bolí mne u srdce. Pamatuji si její "život", spoustu dětí. Dodnes nechápu rozhodnutí před lety tuto budovu prodat. Dnes ji kraj zpětně nechce odkoupit a renovovat, že na to nejsou finance. Podle mne by tam byl báječný prostor pro seniory...
    Měj se hezky.
    Ála

1. Álo, mně bylo jasné, že tobě nové místo neukážu. Nad plošinami na vrcholi jsem byla trochu na rozpacích, ale ony asi opravdu časem zmatní a bez nich by se vrcholek ničil. A taky se člověk dostane do míst, kam by to bez nich nešlo (bavili jsme se v hotelu s čísníkem, který říkal, že tam kdysi lezli a v podstatě se dostali na úroveň té studny).
      Té budovy ozdravovny je fakt škoda, má to i velkou zahradu, využí by to určitě šlo. Jenže čím déle se to nechá chátrat, tím komplikovanější a dražší to využití bude.

6. Stáni, díky za krásné fotky. Měj pěkný nový týden.

7. Skalní hrad super, i když kovu hodně, to souhlasím. Ozdravovny je škoda, architektonicky se mi líbí. Ale chápu, že vzhledem k velikosti bude dražší oprava i následný provoz .....
    Hezké odpoledne.

1. Ilono, budova je velká, ale na druhou stranu - nechat ji spadnout je taky škoda a když se nechá pár let chátrat, tak ta devasgtace může být nevratná.

8. pěkné zastavení...mám co dohánět..Sv.

9. Stáni, to je ale schodů... Parádní vyšlap na zajímavé místo. :o)
    Měj fajn dny. D.

1. Dášo, schodů tam fakt bylo požehnaně (a to už jsme za sebou měli Jetřichovské vyhlídky, kde jich taky nebylo málo).

10. Jituško, děkuji za krásnou podzimní procházku a asi nejsem sama, komu je líto té ozdravovny... Takových objektu máme, že... Ach jo!
    Měj hezký den, Helena

1. Heleno, toho objektu je mi fakt líto - mohl by myslím ještě sloužit. Navíc v takové hezké krajině...

2. Stáňo, omlouvám se, že jsem tě přejmenovala! Myslela jsem na kamarádku Jitku a takhle to dopadlo...
      Měj hezký den, Helena

3. Heleno, :-). Omlouvat se netřeba, nestalo se nic hrozného.

11. Kovové mostky na hradě působí opravdu ošklivě, i když zřejmě svůj důvod mají. Musel to být jinak hezký výlet, jen té ozdravovny je nesmírná škoda...

1. Ony ty kovolé rošty asi časem zoxidují - máme ze stejného materiálu schody k pobočce Městské knihovny a nejsou zdaleka tak výrazné...
      Ta budova ozdravovny je fakt pěkná, škoda, že se pro ni, jak to vypadá, zatím nenašlo využití.

12. Marcela - Nordic Passion20. listopadu 2019 v 21:05

Stáňo, tak tohle je parádní tip, něco přesně pro mě, ale ty schody! M.

1. Marcelo, málo jich není,ale vyšlápnout se dají a nikde jsem se na nich nijak moc nebála.

13. Ahoj Stáňo, tyto tvoje výletové články jsou opravdu úžasné, takových skvělým tipů díky tobě mám:-) Hrad vypadá dobře, líbilo by se mi tam a určitě tam budu muset v létě vyrazit. Já se do konce roku dostanu už asi jen do Norimberka na vánoční trhy, kam jedu pracovně se žáky (90 roztomilých studentíků:-). Jinak mě čekají samé maturitní plesy a jedna nákupní sobota v Praze. Taky s tebou musím souhlasit s tou budovou ozdravovny, je moc pěkná a je jí škoda. Snad se jí nakonec někdo ujme. Přeji krásný večer, Hanka z ciculka.cz

14. Hanko, díky za kompliment. Jsem ráda, když mé články někoho inspirují

15. Ta bývalá ozdravovna vypadá moc hezky! Škoda, že chátrá. Taky by mě tam asi vadilo tolik kovu, ale jak sama píšeš, člověk se aspoň nemusí bát :)

WantBeFitM

1. Jednak se nemusí bát a jednak se dostane i tam, kam by se bez schodů asi nedostal. Je to prostě něco za něco

16. Další krásné místo, dokážu si to představit na nějaký výlet s přítelem.

somethingbykate

1. Jen na ten hrádek je to taková příjemná procházka (s mnoho schody :D). My jsme to měli jako přídavek k výletu po Jetřichovských vyhlídkách (kde je taky spousta schodů), tak mne druhý den pěkně bolely nohy (resp. zadek)

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)