pátek 22. října 2021

Perninské rašeliniště

 Dneska vás vezmu jen na krátkou procházku k Perninskému rašeliništi, u kterého  jsme se zastavili cestou z výletu na rozhlednu Pajndl.  Toto území, které je vyhlášeno přírodní památkou, se nachází   u silnice mezi Perninkem a městečkem Abertamy.


 
 
Rašeliniště bylo v minulosti využívané k těžbě rašeliny jako náhrady za palivové dříví. Původní způsob těžby, kdy se rašelina odkrajovala speciálními rýči v podobě jakýchsi  cihel, které se pak sušily, nenarušoval rašeliniště do hloubky a neodvodňoval ho, takže rychle regenerovalo. Později se rašelina těžila pomocí ne zcela šetrného frézování a enormní nárůst těžby v posledním desetiletí 20. století, kdy byla vrstva  rašeliny odfrézována až v podstatě na podloží, znamenal pro rašeliniště pohromu. Z původního rozsáhlého 12 tisíc let starého rašeliniště se zachovalo jen asi 20 % plochy. Tato část prošla v nedávných letech revitalizací, kterou provedly Lesy ČR. Došlo zde k obnovení řady tůní i k dalším úpravám, jejichž cílem je zadržet v území vodu a zajistit tím znovu přirozenou obnovu rašeliniště.  A takto to na rašeliništi vypadá nyní. V podzimním slunečném dni bylo to tam mělo zajímavý půvab (a nebyla tam ani noha).

 









Praktické informace na závěr jsou jen dvě - u silnice je malá zpevněná ploch, kde lze zaparkovat. A rašeliniště je volně přístupné po povalovém chodníku. Procházka po něm vám zabere slabou půlhodinku.
 
 

 




34 komentářů:

  1. Krásný výlet Stáni. Rašeliniště jsou krásná.Je to nádherný kus přírody. Povalové chodníky ještě tu možnost prohlídky umocňují, tak že si to člověk opravdu vychutná. My jsme před lety navštívili Borkovická blata a bylo tam také moc hezky. Přeji ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc se nám zastávka u rašeliniště líbila. Borkovická blata neznám, budu se muset mrknout, kde to je...
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Ahoj Stáni,
    moc zajímavé místo. Ty chodníčky a cestičky mám moc ráda. Obdivuji, kolik toho během jedné dovolené stihnete...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tohle byla jen taková malá zastávka, která nezabrala příliš času. Ale stála za to :).
      Hezký den

      Vymazat
  3. Stáňo, pěkný výlet s Tebou. A krásné fotografie. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, díky za návštěvu i pochvalu fotek. Měj se pěkně

      Vymazat
  4. Tak to mám ráda, Stáňo, a ne vždycky se to povede. Působivá místa jsou bez lidí ještě působivější!
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, tady bylo fakt krásně - sluníčko, podzimní barvy, klid...
      Hezký nástávající týden

      Vymazat
  5. Rašeliniště mají svůj zvláštní půvab. Já si prošla jedno jihočeské, bylo to krásné a zajímavé místo. Na podzim ještě tu atmosféru dokreslují zbarvené stromy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, taky se mi rašeliniště líbí a v tom podzimním slunci bylo tohle opravdu moc pěkné.

      Vymazat
  6. To vypadá úžasně, věřím, že to byla okolo moc hezká procházka:)

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný výlet a zastavení u rašeliniště v místech,která neznám. Nyní už ano,díky tvé reportáži 🍀

    OdpovědětVymazat
  8. Stáňo, krásné fotky. 👍👍👍 Hodně mi to připomíná rašeliniště na Šumavě, díky jezírku Chalupskou slať a vytěženým místům Jezerní nebo Soumarskou slať. Neměla jsem doteď tušení, že je něco tak hezkého i v Krušných horách.
    Měj hezké dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, v Krušných horách je rašeliniť několik. My chtěli ještě na ta kolem Božího Daru, ale počasí rozhodlo jinak.
      Měj se krásně

      Vymazat
  9. Toulala jsem se s tebou....díky:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Stáni, moc pěkné fotky. Ráda jsem se s tebou prošla. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, jsem ráda, že se ti naše procházka líbila. Hezký den i tobě

      Vymazat
  11. Každé vaše poutování mne fakt baví. Na mnoha místech jsem nebyla, takže je to pro mne zajímavé a i poučné.
    Pěknou neděli, Stáni !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, tvůj komentář mi udělal radost. Právě proto ty články píšu a jsem ráda, že tě baví.
      Měj se krásně

      Vymazat
  12. zajímavé místo,měj hezkou neděli,Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo tam moc pěkně. Hezký nastávající týden, snad i s hezkým počasím :)

      Vymazat
  13. Krásné místo! Rašeliniště mám ráda, zvláště takto mimo sezónu. Na tomto konkrétním jsem ale ještě nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My máme taková místa taky rádi. A na podzim mají zvláštní půvab díky spoustě barev...

      Vymazat
  14. Kdysi jsem navštívila rašeliniště v Jeseníkách. Na fotkách vidím, že i to Perninské je moc pěkné, krásné fotky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Jeseníkách jsme kdysi byli na rašeliništi Rejvíz, tam je to taky moc pěkné.

      Vymazat
  15. Ahoj Stáni, parádní tip na výlet. Já raději celkově cestuji v chladnějších měsících než je léto, když jde o túry. Letošní zimu bych ráda pokořila Sněžku, na níž jsem ještě za 21 let svého života nezavítala. Tak uvidíme jaké pro to budou podmínky. Bundu jsem pořídila vloni, boty bych taky technicky vzato měla, tak ještě Ježíšek snad dovalí oteplováky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, my jezdíme na dovolenou hlavně mimo sezónu - nemáme rádi davy turistů. Daní za to je méně stálé počasí, takže občas zmokneme ;-).
      Držím palce, ať plán na zimní pokoření Sněžky vyjde.

      Vymazat
  16. Aspoň, že jste tam měli klid a mohli jste si ho vychutnat :) Příroda je tam moc hezká. Je fajn, že to není zpoplatněné a člověk tam může přijet kdykoliv.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo tam moc pěkně - sluníčko, modrá obloha s mráčky a klid...

      Vymazat
  17. Tak ale toto je boží! Nikdy jsem na žádném řašeliništi nebyla, ale doufám, že se to brzy změní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na podzim jsou rašeliniště fakt kouzelná a nám navíc vyšlo na jeho návštěvu počasí.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)