středa 20. října 2021

Rozhledna Pajndl a Dračí skála

 Po poněkud uplakaném úterku, který jsme strávili výletem do Karlových Varů a na Andělskou Horu,  to vypadalo, že ve středu nás zas čeká poněkud lepší počasí, tak jsme naplánovali zase pro změnu nějaký výšlap. Jako cíl jsme si vybrali rozhlednu s poněkud podivným názvem Pajndl. 
 


Jako výchozí místo jsme si vybrali Pernink, odkud jsme vyrazili po žluté turistické značce k želeniční stanici Pernink, která je druhou nejvýše položenou železniční stanicí v ČR  (a slyšet jste o ní mohli také v souvislosti s tragickou srážkou dvou vlaků, ke které kousek odtud došlo loni v létě).  Po žluté jsme od nádraží nejprve dál stoupali dál na hřeben Perninského vrchu a posléze pro změnu klesali až ke kapličce nas Horními Hamry.
 

 
 

 

 
 
 
 
 
Od kapličky jsme kousek šli po místním značenína rozcestí Pod Tisovským vrchem a odtud dál  po žluté TZ do kopce až k rozhledně Pajndl na Tisovském vrchu ve výšce  977 m.n.m. Název rozhledny je odvozen o dřívějšího názvu Tisovského vrchu  -  Peindelberg (údajně podle německého výrazu pro oplocenou louku), zkráceně Pajntl . Rozhledna zde byla vybudována v letech 1895 až 1897 Krušnohorským spolkem z Nejdku a v současné době je kulturní památkou. Vysoká je 25 m a vede do ní celkem  128 schodů. Rozhledna je postavená ze žulových kvádrů  a nahoře má dřevený vyhlídkový domeček lemovaný ochozem s litinovým zábradlím (ochoz byl bohužel v době naší návštěvy uzavřený právě kvůli opravě zábradlí). Z rozhledny je hezký výhled na okolní hory fotila jsem ho ale jen z vrcholového domečku přes plexisklo, což nejde úplně dobře).
 





Od rozhledny jsme dál po žluté  klesali , nejprve prudčeji  lesní pěšinou, pak po lesní silničce pozvolnějí,  až k rozcestí s modrou TZ. Dál jsme pokračovali po modré přes  naše staré známé rozcestí Pod Tisovským vrchem až na rozcestí Bílá skála (poslední kilometr nám dal zabrat - cesta tu byla rozježděná od těžké těžební techniky, takže chůze po ní nebyla žádný med). Od Bílé skály se pustili po červené na Dračí skálu. Z jejího vrcholu prý kdysi bývaly hezké rozhledy, ale díky vzrostlému lesu už je to minulost. Ale místo je to hezké i tak. A z Dračí skály jsme  po červené  už pěkně z kopce dolů vraceli do Perninku.
 







 
Celkem jsme ušli asi 17 km a nastoupali něco kolem 450 výškových metrů.
 


A praktické poznámky na závěr... Trasa vede většinou po lesních cestách nebo silničkách, občas po lesní pěšině (kus lesní cesty mezi rozcestím Pod Tisovským vrchem a rozcestím Bílá skála je teď díky hlubokým kolejím dost nepohodlný pro chůzi). V Perninku jsme zaparkovali bez problémů u obecního úřadu, kde je zároveň informační centrum (měli bohužel jen turistickou známku Perninku, nikoliv  rozhledny). Rozhledna je volně přístupná po celý rok a vedle ní je krytý přístřešek se stolem a lavicemi, kde se dá posvačit.  A svačinu je třeba si vzít sebou - na trase jsme nepotkali nejen živou duši, ale ani žádnou občerstvovnu (možnost občerstvení určitě v sezóně bude v Perninku, ale my narazili jen na dvě zavřené hospody). 
 

20 komentářů:

  1. Krásný, leč dost náročný, výlet. Krajina však je nádherná a rozhledna i kaplička zajímavé. Jen ty cesty po těžbě, to je fakt hrůza. U nás to je stejné. Někde člověk ani nepozná, kde je cesta a kde místo těžby a pro turisty i dost náročné hledání původní cesty a mnohdy zmizelo se tromy i značení, což je dost nepříjemné pro ty, co důvěrně neznají terén a někdy i pro místní, kteří jdou trasu třeba po letech nebo i poprvé. Výškový rozdíl je tedy tam také pořádný. To už by pro nás nebylo. Mozna tak před pěti nebo šesti lety bychom to ještě zvládli, ale teď už ne. A tak děkuji za úžasnou reportáž z této náročné cesty. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ty koleje po těžbě rvou oči a myslím, že se z nich les bude vzpamatovávat dlouho. Převýšení se docela dalo, protože jsem cestu naplánovala tak, aby bylo rozdělené (lézt k rozhledně po té cestě, po které jsme šli dolů, by bylo náročnější). Ale už taky trochu funíme ;-)
      Hezký den

      Vymazat
  2. Stáňo, slušné, počasí, hezký výlet. Tedy až na ten rozježděný úsek...
    Děkuji za fotky a přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, té cestě se moc nešlo vyhnout - bývali bychom si hodně zašli a ještě bychom museli jít kus po silnici, což my neradi. Ale výlet to byl fajn i tak.
      Měj se pěkně

      Vymazat
  3. Ahoj Stáni,
    to je moc pěkný výlet, líbí se mi ta kamenná rozhledna. Rozježděná cesta by mi taky hodně vadila, po tom se fakt chodí špatně.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já mám tyhle kamenné rozhledny, co se stavěly na přelomu 19. a 20. století moc ráda, přijdou mi takové roztomile starosvětské :). Cestu jsme zvládli, aniž jsme někde do toho bahna výrazně zapadli a nabrali si ho do bot, takže nakonec dobrý :).
      Hezký den

      Vymazat
  4. Příroda a výhledy jsou tam teda bezkonkurenční. Na mě už je to teda celkem dlouha trasa :D škoda, že po cestě není žádné občerstvení. Věřím, že po takové túře člověku vyhladne :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manžel na výletech skoro nejí a já si nosím nějaké tyčinky (raw, proteinovky ...). A pak jsme se odměnili v našem hotelu polévkou a moučníkem ;-). A v sezóně určitě nějaké hospody v Perninku otevřené budou.

      Vymazat
  5. Stáňo, udělali jste si parádní výšlap. 👍👍👍 Tuto část Krušných hor neznám. O Perninku vím díky své bývalé kolegyni, která odtud pocházela. U nás je spousta krásných míst a asi už není v našich silách všechny vidět. Děkuji proto za krásný výlet, kterým jsem si prošla, i když jen v sedě před monitorem.
    Měj hezké dny. 🍁🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, taky si vždycky říkám, že je ještě tolik míst, které bych chtěla vidět ... My Krušné hory začali objevovat teprve loni - začali jsme tou západnější částí, ale jsou velké, takže další místa na objevení ještě čekají.
      Měj se krásně

      Vymazat
  6. Stáňo, tak to jste měli pořádnou tůru. Vůbec to tam neznám, takže děkuju za přiblížení. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, bylo to tak akorát :) - kolem 15 - 18 km bývá tak naše míra. Už jsme s věkem trochu "slevili" - dřív jsem výlety plánovala přes dvacítku :)
      Přeju hezký den

      Vymazat
  7. Stáni, moc pěkná reportáž z výletu. Děkuju, tam já už se nedostanu. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  8. Vyšlápli jste si na zajímavý výlet. Nebyla jsem tam a asi to tak zůstane. Takže ráda jsem se podívala do těch míst alespoň prostřednictvím Tvých fotek.
    Hezký den a pěkný víkend !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jsem ráda, že se ti výlet s námi líbil.
      Měj se hezky

      Vymazat
  9. To zní jako fajn výlet! Rozhledna je pěkná a mám slabost pro pěkné železniční viadukty, i když tento si nese dosti krvavou historii...

    Škoda té rozjezděné cesty. Nechápu, že to po těžbě nedají do pořádku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhledna je fakt moc hezká (mám pro tyhle z přelomu století, co je stavěly různé turistické spolky, slabost). Škoda, že jsme se nedostali na ochoz - mám ráda, když mi na rozhledně vítr fouká do vlasů a já koukám do krajiny. A mohly taky být lepší fotky panoramat...

      Vymazat
  10. Rozhledna má nejen zajímavý název, ale celkově to provedení stavby je zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám tyhle rozhledny z počtáků turistiky ráda, takhle se nám taky moc líbila.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)